Vi har döda grodor i humortråden, börja med döda grävlingar här?

Måste allt analyseras i oändlighet, garva eller förfäras, och gå vidare.

En död grävling ligger på en asfalterad väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
mexitegel och 8 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
börja med döda grävlingar här?
Krossad av undermåligt surrad last? 😢😱😩

• Haha
Uffe A
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
1,5 g ger en kraft på 1,5*100*9,81= 1472N

[länk]
Plus gravitationen.

useless useless skrev:
Är det dynamisk eller statisk last som anges i instruktionsboken?

Jag hade fel för övrigt... Jag får lasta 280 kg... Men jag måste nog fråga tillverkaren om det gäller när bilen står still eller är i rörelse.
Då har tillverkaren faktiskt provat med 280 kg och bedömt det vara tillräckligt säkert.
Främst med avseende på kurvtagning.
De flesta personbilar klarar inte mer än 100-120 kg på det sättet.
En skåpbil borde inte klara så mkt mer med tanke på den typ tripplade höjden.

K karlmb skrev:
En skåpbil borde inte klara så mkt mer med tanke på den typ tripplade höjden.
Tripplad? Min bil är 200 cm hög. Jag tror de flesta vanliga personbilar är högre än 65 cm...

Sen tror jag en stor anledning till den högre lastvikten är hårdare fjädring. Jag får lasta ca 1000 kg totalt, så fjädringen är anpassad till det snarare än bra komfort.

• Gilla
  • Haha
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tripplad? Min bil är 200 cm hög. Jag tror de flesta vanliga personbilar är högre än 65 cm...

Sen tror jag en stor anledning till den högre lastvikten är hårdare fjädring. Jag får lasta ca 1000 kg totalt, så fjädringen är anpassad till det snarare än bra komfort.
Hehe, ok ökad med 25% iaf om man räknar 1.5m för en personbil.
25% är inget man ta lätt på vid en undanmanöver. Minns du inte Weltklasse?

K karlmb skrev:
Hehe, ok ökad med 25% iaf om man räknar 1.5m för en personbil.
25% är inget man ta lätt på vid en undanmanöver. Minns du inte Weltklasse?
Skåpbilar/minibussar har som sagt var hårdare fjädring och bredare spårvidd än "vanliga" personbilar vilket påverkar körningen med taklast under normala förhållanden. Dessutom har dom lägre toppfart vilket säkert till stor del påverkar tillverkarens dimensionerande uppgifter. Tillåter man 100 kg på taket på en Audi A6 så ska ju det vara rimligt säkert även i 240 km/h på Autobahn medans 280 kg på en Vivaro bara behöver funka i 160 km/h.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
K kniv skrev:
Jag är knappast någon teknisk fysiker men ska jag försöka mig på att beskriva skillnaden mellan statisk och dynamisk i denna tilläpning så är statisk att bilen står still och dynamisk blir då när bilen är i rörelse. Kraften som lasten utövar på fordonet i statiskt eller dynamiskt tillstånd är inte samma. Är nog också möjligt för dig att googla eller använda AI för att få reda på skillnaden i mer korrekta termer om du vill fortsätta märka ord.
Anges det en massa (kg) i lastvikt så avses rimligtvis massa och inte kraft och massan ändras ju inte oavsett bilens rörelse. Dessutom verkar det rätt meningslöst att specificera "tillåten lastvikt när bilen står stilla" i instruktionsboken, så står det 280 kg så är det nog under färd...

• Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Anges det en massa (kg) i lastvikt så avses rimligtvis massa och inte kraft och massan ändras ju inte oavsett bilens rörelse. Dessutom verkar det rätt meningslöst att specificera "tillåten lastvikt när bilen står stilla" i instruktionsboken, så står det 280 kg så är det nog under färd...
Suaru specar båda, ex Outback Field 100kg i rörelse, 318kg stillastående men dom har ju ofta taktält på sina reklambilder så det lär väl vara anledningen till att speca detta.

• Gilla
  • Haha
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
K kniv skrev:
Finns väl inga lastbågar som är dimensionerade för den lasten heller
Gamla Thule fyrkantsrör, det var riktiga bågar det 😉

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Finns väl inga lastbågar som är dimensionerade för den lasten heller
Självklart finns det modellanpassade bågar/lastbrygga anpassad för bilens tillåtna lastvikt.

Mats-S
E Eld skrev:
Om man kör över ett gupp så att bilen accelereras uppåt med tex 1.5g (det känns) så blir kraften nedåt 100*(1+1.5)*9.81= 2452N
Många som missar det här när man kör överlastade släp ... gäller att ta det riktigt easy på guppiga vägar då, annars blir det som de man ser stående eftervägkanten ibland 😱

useless useless skrev:
Skåpbilar/minibussar har som sagt var hårdare fjädring och bredare spårvidd än "vanliga" personbilar vilket påverkar körningen med taklast under normala förhållanden. Dessutom har dom lägre toppfart vilket säkert till stor del påverkar tillverkarens dimensionerande uppgifter. Tillåter man 100 kg på taket på en Audi A6 så ska ju det vara rimligt säkert även i 240 km/h på Autobahn medans 280 kg på en Vivaro bara behöver funka i 160 km/h.
Jo, hårdare fjädring. En sak som inte framkommer i siffran är hur mkt last inne i bilen man testat med när man hade 280 kg på taket. Ligger du i den övre häraden av tillåtet där så skulle jag inte vilja åka med. Ens i 70 km/h.

V Ville_Vessla skrev:
Suaru specar båda, ex Outback Field 100kg i rörelse, 318kg stillastående men dom har ju ofta taktält på sina reklambilder så det lär väl vara anledningen till att speca detta.
Ja det måste vara ett modernt påfund.

Fairlane
K karlmb skrev:
Jo, hårdare fjädring. En sak som inte framkommer i siffran är hur mkt last inne i bilen man testat med när man hade 280 kg på taket. Ligger du i den övre häraden av tillåtet där så skulle jag inte vilja åka med. Ens i 70 km/h.
Man har ju en maxlast. Lastar man mycket på taket får man ta mindre i bilen och man ska inte heller glömma att räkna med släpets vikt.

Det stora problemet med mycket last på taket, även utan överlast som bilen på bilden hade, är att tyngdpunkten blir hög.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.