70 995 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
Nya flvp kyler ner frånluften till -15.J johanmodin skrev:
Här nere i Skåne är det lätt räknat hur många timmar per år som det är så låga ute temperaturer.
Dvs värmepumpen tar inte bara värme från rummen utan även från uteluften som tas in i huset och sen kyls ner innan den ventileras ut.
Denna Skånska vinter är ingen bra vinter att ha Nibe F 370A Argastesnickaren skrev:
Jag är defenetivt ingen expert på området men jag har fått för mig,
Direktverkande el, fördel llvp billig investering.
Vattenburen värme, fördel flvp och som kan kombineras med en llvp men då måste styrningen mellan aggregaten justeras.
Ftx + llvp lyxlösning som kostar men har man direktverkande en vinnare. Måste också justeras.
Ftx + flvp båda konkurrerar om samma värmekälla.
ftx+flvp+llvp, ingen bra combo vad jag förstår.
Har säkert missat något, men min uppfattning.
Direktverkande el, fördel llvp billig investering.
Vattenburen värme, fördel flvp och som kan kombineras med en llvp men då måste styrningen mellan aggregaten justeras.
Ftx + llvp lyxlösning som kostar men har man direktverkande en vinnare. Måste också justeras.
Ftx + flvp båda konkurrerar om samma värmekälla.
ftx+flvp+llvp, ingen bra combo vad jag förstår.
Har säkert missat något, men min uppfattning.
Redigerat:
Visst kan det finnas sådana undantag. Precis som att det kan finnas situationer där en lägre inställd inomhustemperatur leder till en högre förbrukning vilket TS hävdar. Men man bör inte försöka lura i någon att dessa undantag är det normala.A Argastesnickaren skrev:
Det är naturligtvis självklart att man sparar el om man sänker inomhustemperaturen och därmed använder mindre el för uppvärmning.R RalleB skrev:
En ganska liten del skulle jag tro.R RalleB skrev:
De flesta brukar ha ganska dålig koll på husets teknik.R RalleB skrev:
VI på detta forum är verkligen inte representativa, tvärtom.
Stänger du eltillsats så får du väldigt kallt. Kompressorn i FN frånluftare ger ca 1000- 1500 W.Isakare skrev:
Reste bort en vecka och sänkte till 18 grader vid några plusgrader, det blev kallt den veckan och jag fick mig en dyr läxa, värmekurvan fixade inte kylan ute.
Samma för flera grannar under elkrisen -22, de sänkte för mycket och fick svindyra räkningar.
Vill man ha 18 garder, ska man kolla jäkligt noga hur pumpen jobbar, eller stänga av eltillsats helt.
Frånluftare är elpanna med en kylskåps kompressor för frånluft.
Driftkostnader för kompressorn är plus minus noll mot att låta frånluften gå över taket.
Du kan inte kolla på gamla flvp och sen dra alla över en kam.J johanmodin skrev:
Nya kyler ner frånluften till minus 15 vid behov innan den släpper ut frånluften.
Nibe 730 kom väl runt 2015 och min har spärrad eltillsats sen den installerades för 5 år sen och jag fryser fortfarande inte.
Precis som med allt annat så finns där säkert hus där denna inte passar, samtidigt så i ett nytt tätt välisolerat hus kan dessa vara väl så bra som något annat värme system.
Vilken modell pratar du om? Eller påstår du att alla, tvärtemot tillverkarnas uppgifter, bara ger 1-1,5 kW?J johanmodin skrev:
När vi byggde 2018, klart våren 2019 hade man i stort sett gått över från 750 till 730.A Argastesnickaren skrev:Du kan inte kolla på gamla flvp och sen dra alla över en kam.
Nya kyler ner frånluften till minus 15 vid behov innan den släpper ut frånluften.
Nibe 730 kom väl runt 2015 och min har spärrad eltillsats sen den installerades för 5 år sen och jag fryser fortfarande inte.
Precis som med allt annat så finns där säkert hus där denna inte passar, samtidigt så i ett nytt tätt välisolerat hus kan dessa vara väl så bra som något annat värme system.
Vi hade en kalkyl på 7000 kWh på 187kvm med värme, varmvatten och ventilation vilket stämmer mycket bra. Detta beräknat med att gå på delvis elpatron de kallaste dagarna.
Just nu har vi -21,3c ute.
Framledning på +32,3c
Pumpen får +20,9c in i sig och förångaren på -16,1c. Avluft på -14,4c
Ingen filtrering på tiden.
Det har förvisso snabbt blivit kallt ute så den lever på god grundvärme och LLVP har gått in och backar upp.
Men 32 grader ut i golven och varmvatten klarar den utan elpatron om rummen är 22c backat med LLVP.
Vår Nibe F730 kombinerat med golvvärme ger oss 21-22 grader inomhus utan att behöva elpatron ner till -5 utan problem på 120kvm. Då är fläkten satt på 36%. Höjer man ventilationen blir den mer effektiv men det kan kännas dragit vid fönster. Då värmepumpen går på en fas så värmer vi huset med ca 1kW på vintern. Blir det kallt använder vi LL även om jag gärna låter elpatronen få köra bara för att det är trevligt att knata runt på varma golv.Fotografen skrev:
Av vilken anledning?DonPablo skrev:
Den fixar värme, varmvatten och bra ventilation i prisvärda paket förutsatt att man har ett välbyggd hus.
Okej om du heller kör flera LLVP men vart får du varmvatten ifrån. Beredare med elpatron?
Långt över 200 kvm eller bo norr om Kiruna skulle jag förstå om det krävs BVP.