J johanmodin skrev:
Frånluftare är ingen värmepump i rätt bemärkelse. Det är en elpanna med en liten kompressorspets.
Det säger lite sig självt..
Att ta energi från ett rum som den ska värma..
En värmepump hämtar energi någon annanstans..uteluft, borrhål eller jordslinga.
En bluff helt enkelt
Nya flvp kyler ner frånluften till -15.
Här nere i Skåne är det lätt räknat hur många timmar per år som det är så låga ute temperaturer.
Dvs värmepumpen tar inte bara värme från rummen utan även från uteluften som tas in i huset och sen kyls ner innan den ventileras ut.

• Gilla
Topsy67 och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
A Argastesnickaren skrev:
Nya flvp kyler ner frånluften till -15.
Här nere i Skåne är det lätt räknat hur många timmar per år som det är så låga ute temperaturer.
Dvs värmepumpen tar inte bara värme från rummen utan även från uteluften som tas in i huset och sen kyls ner innan den ventileras ut.
Denna Skånska vinter är ingen bra vinter att ha Nibe F 370

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
D
Jag är defenetivt ingen expert på området men jag har fått för mig,

Direktverkande el, fördel llvp billig investering.

Vattenburen värme, fördel flvp och som kan kombineras med en llvp men då måste styrningen mellan aggregaten justeras.

Ftx + llvp lyxlösning som kostar men har man direktverkande en vinnare. Måste också justeras.

Ftx + flvp båda konkurrerar om samma värmekälla.

ftx+flvp+llvp, ingen bra combo vad jag förstår.

Har säkert missat något, men min uppfattning.

Redigerat:
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Min elpatron i min Nibe 730 har varit spärrad sen installationen för 5 år sen och än fryser jag inte.
Visst kan det finnas sådana undantag. Precis som att det kan finnas situationer där en lägre inställd inomhustemperatur leder till en högre förbrukning vilket TS hävdar. Men man bör inte försöka lura i någon att dessa undantag är det normala.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
När man skrollar runt lite överallt så kan man läsa om många som sänker inomhustemperaturen för att spara EL.
Det är naturligtvis självklart att man sparar el om man sänker inomhustemperaturen och därmed använder mindre el för uppvärmning.
R RalleB skrev:
Undra hur många av dessa som har FLVP
En ganska liten del skulle jag tro.
R RalleB skrev:
som inte förstår att den behöver 20-22 grader för att funka optimalt?
De flesta brukar ha ganska dålig koll på husets teknik.

VI på detta forum är verkligen inte representativa, tvärtom.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Reste bort en vecka och sänkte till 18 grader vid några plusgrader, det blev kallt den veckan och jag fick mig en dyr läxa, värmekurvan fixade inte kylan ute.
Samma för flera grannar under elkrisen -22, de sänkte för mycket och fick svindyra räkningar.
Vill man ha 18 garder, ska man kolla jäkligt noga hur pumpen jobbar, eller stänga av eltillsats helt.
Stänger du eltillsats så får du väldigt kallt. Kompressorn i FN frånluftare ger ca 1000- 1500 W.
Frånluftare är elpanna med en kylskåps kompressor för frånluft.
Driftkostnader för kompressorn är plus minus noll mot att låta frånluften gå över taket.

J johanmodin skrev:
Stänger du eltillsats så får du väldigt kallt. Kompressorn i FN frånluftare ger ca 1000- 1500 W.
Driftkostnader för kompressorn är plus minus noll mot att låta frånluften gå över taket.
Du kan inte kolla på gamla flvp och sen dra alla över en kam.
Nya kyler ner frånluften till minus 15 vid behov innan den släpper ut frånluften.
Nibe 730 kom väl runt 2015 och min har spärrad eltillsats sen den installerades för 5 år sen och jag fryser fortfarande inte.
Precis som med allt annat så finns där säkert hus där denna inte passar, samtidigt så i ett nytt tätt välisolerat hus kan dessa vara väl så bra som något annat värme system.

• Gilla
Topsy67 och 3 till
  • Laddar…
J johanmodin skrev:
Vilken modell pratar du om? Eller påstår du att alla, tvärtemot tillverkarnas uppgifter, bara ger 1-1,5 kW?

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Du kan inte kolla på gamla flvp och sen dra alla över en kam.
Nya kyler ner frånluften till minus 15 vid behov innan den släpper ut frånluften.
Nibe 730 kom väl runt 2015 och min har spärrad eltillsats sen den installerades för 5 år sen och jag fryser fortfarande inte.
Precis som med allt annat så finns där säkert hus där denna inte passar, samtidigt så i ett nytt tätt välisolerat hus kan dessa vara väl så bra som något annat värme system.
När vi byggde 2018, klart våren 2019 hade man i stort sett gått över från 750 till 730.

Vi hade en kalkyl på 7000 kWh på 187kvm med värme, varmvatten och ventilation vilket stämmer mycket bra. Detta beräknat med att gå på delvis elpatron de kallaste dagarna.

Just nu har vi -21,3c ute.
Framledning på +32,3c
Pumpen får +20,9c in i sig och förångaren på -16,1c. Avluft på -14,4c
Ingen filtrering på tiden.

Det har förvisso snabbt blivit kallt ute så den lever på god grundvärme och LLVP har gått in och backar upp.

Men 32 grader ut i golven och varmvatten klarar den utan elpatron om rummen är 22c backat med LLVP.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Eller om man har en luft/luft värmepump som kompliment på vintern som tillför värme som FLVP kan använda…

Tror varken på FLVP eller evighetsmaskinen tyvärr.
amatör

J johanmodin skrev:
amatör

Skulle aldrig köpa ett hus med flvp, likaså aldrig installera en heller. Då hade jag hellre haft flera llvp

• Gilla
PFO och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
I min värld är en frånluftvärmepump en elpanna kombinerad med ventilation med återvinning på frånluften, det gäller att komma ihåg det. Ordet "värmepump" blir lätt lite magiskt.
Vår Nibe F730 kombinerat med golvvärme ger oss 21-22 grader inomhus utan att behöva elpatron ner till -5 utan problem på 120kvm. Då är fläkten satt på 36%. Höjer man ventilationen blir den mer effektiv men det kan kännas dragit vid fönster. Då värmepumpen går på en fas så värmer vi huset med ca 1kW på vintern. Blir det kallt använder vi LL även om jag gärna låter elpatronen få köra bara för att det är trevligt att knata runt på varma golv.

DonPablo DonPablo skrev:
Skulle aldrig köpa ett hus med flvp, likaså aldrig installera en heller. Då hade jag hellre haft flera llvp
Av vilken anledning?

Den fixar värme, varmvatten och bra ventilation i prisvärda paket förutsatt att man har ett välbyggd hus.

Okej om du heller kör flera LLVP men vart får du varmvatten ifrån. Beredare med elpatron?

Långt över 200 kvm eller bo norr om Kiruna skulle jag förstå om det krävs BVP.

• Gilla
virtq och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Vår lilla F370 behöver elpatron från ett par pus och neråt. Vi bor i radhus 70 kvm. Element ingen golvvärme.
Jag skulle aldrig själv installerat en sådan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.