70 989 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
Jag undrar också och känner mig lite dum.A Avemo skrev:Det verkar vara ganska allmänt känt. Vad jag är mer tveksam till är om det är sant. Jag har aldrig sett någon rimlig förklaring till hur det skulle kunna vara så.
Frånluftsvärmepumpen kan utvinna en viss mängd värme ur frånluften genom att kyla denna. Är det kallare inomhus så minskar mängden värme som den kan återvinna. Så långt är jag med. Men samtidigt minskar mängden värme som läcker ut ur huset. Tills dess att jag ser en trovärdig förklaring till hur den återvinningsbara energin i frånluften kan minska mer än husets energibehov minskar så tror jag att det är ett missförstånd.
Va är FLVP?R RalleB skrev:När man skrollar runt lite överallt så kan man läsa om många som sänker inomhustemperaturen för att spara EL.
Undra hur många av dessa som har FLVP som inte förstår att den behöver 20-22 grader för att funka optimalt?
Är inte detta allmänt känt?
Sänker man värmen till så låga nivåer som många verkar göra så blir det ju snarare omvänd effekt och elpatron kommer behöva stötta.
Detta gäller de med FLVP.
Jag syftade på F372 med en klen kompressor på 750W som bara kyler till 0-grader. Dom ligger fortsatt runt 50.000 om man köper dom själv. Tror jag gav 42.000 för en sån när en 310 byttes för 12år sen.F Fideliox skrev:
Det finns flera modeller som kostar långt under 100 000.F Fideliox skrev:
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/franluftsvarmepump/
Frågor då jag är dålig på FLVP
Som jag har förstått det om man har ett nybyggt hus så kan FLVP vara ett riktigt bra alternativ. Speciellt om det är nån större modell, det är ett lågenerfi hus och det är golvvärme.
Men om man tar ett äldre hus med sisådär isolering och det har en gammal FLVP som får köra mycket med elpatron då det blir kallt ... Räcker verkligen en ny större modell av FLVP till för att slippa köra något med elpatron öht ?
En till fråga: har jag förstått det rätt att om det är ett äldre hus med FLVP så är det inte säkert att en sänkning av innomhus temperaturen under 20C ger någon besparing?
Som jag har förstått det om man har ett nybyggt hus så kan FLVP vara ett riktigt bra alternativ. Speciellt om det är nån större modell, det är ett lågenerfi hus och det är golvvärme.
Men om man tar ett äldre hus med sisådär isolering och det har en gammal FLVP som får köra mycket med elpatron då det blir kallt ... Räcker verkligen en ny större modell av FLVP till för att slippa köra något med elpatron öht ?
En till fråga: har jag förstått det rätt att om det är ett äldre hus med FLVP så är det inte säkert att en sänkning av innomhus temperaturen under 20C ger någon besparing?
Kan hålla med om att det fungerar bra en normal vinter. Men som i år med en lite kallare vinter tror jag värmekomforten blir usel med kalldrag från uteluftsventilerna som drar in en stor mängd svinkall uteluft. Eftersom kall luft är tyngre än varm luft inne drar den kalla luften ner mot golvet. Kan golvvärmen kompensera för det? FLVP är helt beroende av ett ganska stort frånluftsflöde. Det går inte att minska ventilationen som man annars gör när det är kallt väder.P Pligg85 skrev:Bra ventilation ska ett hus ha. Totalt vansinne att inte ta till vara på energin i den redan uppvärmda luften.
Alla dagar om året fixar vår FLVP ventilationen.
320+ dagar om året i snitt täcker vår FLVP helt och hållet värme och varmvatten utav spillvärmen utan stöd.
Vi behöver kyla på sommaren och har LLVP som sköter det. På kallaste dagarna hjälper de FLVP och all uppvärmning har därmed skaplig ekonomi.
När vi byggde 2018 skulle steget upp till bergvärme och behöva lösa ventilationen utöver kosta en bra bit norr om 100.000kr mer.
Besparing 1500 kWh per år.
Dessa 100.000 är 300.000kr på banken nu efter avkastning.
Så frågan blir hur man prioterar värmekomforten och hur mycket pengar man vill lägga på den. En del köper hellre en fin bil än en t.ex bergvärmepump och en del har tyvärr inte råd att välja.
Vill man ha bra ventilation finns ju FTX system.
Sä en energisnål men dyr värmekomfort består av bergvärmepump med golvvärme och en FTX ventilation.
Det kanske finns specialfall där ett hus kan värmas med frånluftsvärmepump utan att elpatronen behöver köras. Skall man säga något generellt så får man räkna med att elpatronen behövs. Vill du absolut inte köra elpatron skall du inte använda frånluftsvärmepump.M MrDizzy skrev:
Det är inte helt säkert. Det är bara mycket troligt att det sker en besparing. Se det som kuriosa att det ibland frångår normen.M MrDizzy skrev:
Ja, det är klart. Men det har att göra med att det blev kallare ute.Isakare skrev:
Reste bort en vecka och sänkte till 18 grader vid några plusgrader, det blev kallt den veckan och jag fick mig en dyr läxa, värmekurvan fixade inte kylan ute.
Samma för flera grannar under elkrisen -22, de sänkte för mycket och fick svindyra räkningar.
Vill man ha 18 garder, ska man kolla jäkligt noga hur pumpen jobbar, eller stänga av eltillsats helt.
Den som hade 18 inne fick lägre elräkning än den som hade 22 inne. Allt annat lika.
Värmeläckaget är större vid 22 inne och FLP måste då köra på elpatron mer än vid 18 inne.
Grundproblemet är att FLP återvinner ned till kanske -15, och vid utetemperatur under det så krävs elpatron.