F
V VetarN skrev:
lvvp
Ja en LVVP bör man ju installera utomhus och inte i vardagsrummet. 😉

Jag har höjt temperaturen på natten nu några dagar. Kaminen värmer från kvällen och typ hela natten. Ökar då bergvärmen från 21°C till 22°C.
På morgonen sänker jag tillbaka till 21°C och tänder i kaminen.
Måndag till torsdag ligger elförbrukningen i snitt på 16,9kWh/dygn. Högt elpris på dagen spelar ingen roll då jag inte förbrukar så mycket den tiden.
Mitt FTX gillar varm luft från kaminen.

Många som rek att köpa till en LLVP för att kunna köra bra. Det låter in min värld som att Frånluftsvärmepanna är en stor kompromiss om man måste komplettera med något annat.

Jag håller på att undersöka alla möjligheter att ersätta gasen just nu men detta kommer inte vara ett alternativ. Efter ha bott många år i olika boenden med FTX så tror jag att detta är nästa stora grej att göra tillsammans med att slänga upp lite mer isolering på vinden.

Frånluftsvärmepanna känns lite som solceller och batterier. Det låter väldigt bra men det är väldigt få som egentligen har bra nytta av dem…

Nu plockar jag fram kattbrädan så kan ni komma och klösa bäst ni vill.

F
Dr Benz Dr Benz skrev:
Frånluftsvärmepanna känns lite som solceller och batterier. Det låter väldigt bra men det är väldigt få som egentligen har bra nytta av dem…
Den enda anledningen till att FLVP finns är för det är en billig lösning för kataloghustillverkarna som uppfyller boverkets krav.

• Gilla
jawen och 6 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Den enda anledningen till att FLVP finns är för det är en billig lösning för kataloghustillverkarna som uppfyller boverkets krav.
Precis så jag tänkt.

A Avemo skrev:
Ser du inte själv hur extremt svepande ditt påstående är? Sänkning från vilken temperatur? Och till vilken temperatur? Och vid vilken utomhustemperatur? Att kompressorn slutar att gå vid under 16ºC inomhustemperatur på vissa frånluftsvärmepumpar har redan klarlagts. Men jag har inte i tråden sett några fler belägg än så för att energiförbrukningen ökar om man sänker inomhustemperaturen.

Det är vad jag tror också.
Vad då svepande jobbar ju med skiten. Nibes 360 tex stänger av kompressor vid 16grader. Och om kompressorn är ok ligger frånluften på någon eller några + om man har 20 grader inne. Men sänker man tempen därifrån får du nästan konstant -grader i förångaren= is när kompressorn går. Och med passiv avfrostning är det luften som strömmar igenom som ska smälta den och då kan ju så klart kompressorn inte gå utan då blir det elpatronen som värmer.
Har varit på massa ställen där folk har gjort detta misstag och fått högre förbrukning än grannen fast de snålar.
Hur kan detta vara svepande och svårt att förstå?

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Detta gäller de med FLVP.
Borde inte detta ses som ett stort minus för den uppvärmningsmetoden. En uppvärmningsmetod där det blir billigare med 22 grader än 16 grader inne är inte särskilt bra enligt ryggmärgen.

• Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
Allting handlar om energi. Huset behöver en viss energi för att hålla en viss temperatur. Vad många glömmer är att ventilation ochså förbrukar energi. Och att FLVP är ventilation. Du som pratade om att du sänkte tempen när du åkte bort. Stäng av FLVP och värm med något annat till ca 10 gader. Då sparar du energi på riktigt.
Det jag tycker det stora problemet med FLVP är att man tar in kall uteluft direkt i rummen. Av den orsaken känns det kallt och att man behöver stötta med braskamin eller LLVP. Den stora fördelen med FTX att tilluften är tempererad. Det blir ett jämnare klimat innomhus.
BVP eller LVVP i kombination med FTX är enligt mig det enda vettiga i ett kallt klimat. FTX för att få syre till min hjärna, vilket i alla fall jag tycker är nödvändigt.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
U
M MickeMörkö skrev:
Allting handlar om energi. Huset behöver en viss energi för att hålla en viss temperatur. Vad många glömmer är att ventilation ochså förbrukar energi. Och att FLVP är ventilation. Du som pratade om att du sänkte tempen när du åkte bort. Stäng av FLVP och värm med något annat till ca 10 gader. Då sparar du energi på riktigt.
Det jag tycker det stora problemet med FLVP är att man tar in kall uteluft direkt i rummen. Av den orsaken känns det kallt och att man behöver stötta med braskamin eller LLVP. Den stora fördelen med FTX att tilluften är tempererad. Det blir ett jämnare klimat innomhus.
BVP eller LVVP i kombination med FTX är enligt mig det enda vettiga i ett kallt klimat. FTX för att få syre till min hjärna, vilket i alla fall jag tycker är nödvändigt.
Fast du kan ha uppvärmd tilluft även med FLVP. Går att kombinera en Nibe FLVP med en SAM enhet (vatten-luft värmeväxlare) för att få högre komfort.

Mina föräldrar har sin tilluft via ett rör i mark. Ca 30m
På sommaren ger det kyld tilluft och på vintern ger det värmd tilluft.

Redigerat:
  • Gilla
virtq och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Vi har en Nibe f 370. Har ställt att vi vill ha 19 grader inne. Men pumpen visar att vi har 22 oftast. Så även en lös termometer i vardagsrummet

U Utsliten och utdömd skrev:
Fast du kan ha uppvärmd tilluft även med FLVP. Går att kombinera en Nibe FLVP med en SAM enhet (vatten-luft värmeväxlare) för att få högre komfort.

Mina föräldrar har sin tilluft via ett rör i mark. Ca 20m
På sommaren ger det kyld tilluft och på vintern ger det värmd tilluft.
Rör lösningen i marken är intressant och underhållsfri. Det jag tror folk generellt har emot den är de tror att det blir mögel och annat. Borde inta vara ett problem så länge det finns en tillräcklig luftström.

U
M MickeMörkö skrev:
Rör lösningen i marken är intressant och underhållsfri. Det jag tror folk generellt har emot den är de tror att det blir mögel och annat. Borde inta vara ett problem så länge det finns en tillräcklig luftström.
Dom har konstant lutning på röret då huset ligger på en kulle/berg. Allt kondensvatten rinner ut i inloppsändan. Och det kan bli en hel del kondens under en sommardag som lägger sig i grusfållan, se det bör helt klart tas i beaktning när man förlägger rören.

• Gilla
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Vad då svepande jobbar ju med skiten. Nibes 360 tex stänger av kompressor vid 16grader. Och om kompressorn är ok ligger frånluften på någon eller några + om man har 20 grader inne. Men sänker man tempen därifrån får du nästan konstant -grader i förångaren= is när kompressorn går. Och med passiv avfrostning är det luften som strömmar igenom som ska smälta den och då kan ju så klart kompressorn inte gå utan då blir det elpatronen som värmer.
Har varit på massa ställen där folk har gjort detta misstag och fått högre förbrukning än grannen fast de snålar.
Hur kan detta vara svepande och svårt att förstå?
Det finns flera delar av frågan. Att frånluftsvärmepumpen fungerar sämre vid lägre inomhustemperatur är inte vad jag ifrågasätter. Inte heller att vissa frånluftsvärmepumpar helt stänger av kompressorn under 16ºC. Det är väl utrett och källhänvisat.

Det jag ifrågasätter är det förbehållslösa påståendet att man inte sparar energi på att sänka inomhustemperaturen. Anekdoter i stil med att "grannen har lägre energiförbrukning trots att vi anstränger oss för att spara" är ganska värdelösa eftersom det finns så förfärligt många saker som påverkar förbrukningen. Och för att många har ganska dåliga begrepp om vad som drar mycket.

Jag hävdar att i ett allmänt fall sparar man energi på att sänka temperaturen inomhus. Men jag är öppen för att det kan finnas specialfall där man inte gör det. Kan du eller någon annan redogöra för dessa specialfall är jag intresserad. Men när det helt utan detaljer påstås att man inte sparar energi på att sänka temperaturen i ett hus värmt med frånluftsvärmepump så kallar jag det för just svepande och oftast fel.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
A Avemo skrev:
Det finns flera delar av frågan. Att frånluftsvärmepumpen fungerar sämre vid lägre inomhustemperatur är inte vad jag ifrågasätter. Inte heller att vissa frånluftsvärmepumpar helt stänger av kompressorn under 16ºC. Det är väl utrett och källhänvisat.

Det jag ifrågasätter är det förbehållslösa påståendet att man inte sparar energi på att sänka inomhustemperaturen. Anekdoter i stil med att "grannen har lägre energiförbrukning trots att vi anstränger oss för att spara" är ganska värdelösa eftersom det finns så förfärligt många saker som påverkar förbrukningen. Och för att många har ganska dåliga begrepp om vad som drar mycket.

Jag hävdar att i ett allmänt fall sparar man energi på att sänka temperaturen inomhus. Men jag är öppen för att det kan finnas specialfall där man inte gör det. Kan du eller någon annan redogöra för dessa specialfall är jag intresserad. Men när det helt utan detaljer påstås att man inte sparar energi på att sänka temperaturen i ett hus värmt med frånluftsvärmepump så kallar jag det för just svepande och oftast fel.
Jag är verkligen nyfiken på vad som stämmer. Ska prova att höja vår temp och se.

U Utsliten och utdömd skrev:
Fast det är dåligt att jämföra mot en LVVP för den har oändligt med luft. Finns många som kan köra LVVP från -15 till -20 grader utan tillsats. Finns även LLVP som klarar -25 med COP över 2.
Jämför volymflöden på en LVVP som är 4000-8000m3/h medans en FL
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vi har en Nibe f 370. Har ställt att vi vill ha 19 grader inne. Men pumpen visar att vi har 22 oftast. Så även en lös termometer i vardagsrummet
Hur då ?? Har ni rumstermostat kopplad till pannan ??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.