Suvi5700
Isakare Isakare skrev:
Hur då ?? Har ni rumstermostat kopplad till pannan ??
Ja det är rumstermostat till vår Nibe f 370

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jag fattar inte riktigt med att spara vid höjd temperatur....
Jag har en Nibe 730 och ca 20 grader inne, skulle jag spara pengar genom att höja temperaturen till 22 grader?
Låter mkt konstigt.

• Gilla
Jonklar och 2 till
  • Laddar…
U
J jdaniels skrev:
Jag har en Nibe 730 och ca 20 grader inne, skulle jag spara pengar genom att höja temperaturen till 22 grader?
Låter mkt konstigt.
Nej det skulle det inte göra. Men du skulle kunna öka din förbrukning genom att sänka temperaturen (om du sänker så mycket att frånluften ligger kring 15-17 grader).

• Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
J jdaniels skrev:
Låter mkt konstigt.
Grattis till en bra maskin. Du sparar inget generellt på att höja temperaturen.

Men din värmepump går bättre och kan generera mer värme ju mer varmluft den får i sig.

Problemet är att frånluftsvärmepumpen inte klarar sig på egen hand på bara varmluften från bostaden om det börjar bli allt för många minusgrader ute och högre uppvärmningsbehov.

FLVP är designade att behöva stödjas av elpatron de kallaste dagarna på året och kan därmed dra en hel del effekt dessa dagar.

Kortsiktigt kan man spara el på att låta FLVP hamna efter och inte gå in med elpatron om det rör sig om ett dygn följt av varmare väder och mindre värmebehov.

Är det skapligt väder säg +5c och man har 20c inne, vattenburen golvvärme med tröghet i och det väntas en kallfront med -15c så kan man ju med fördel nyttja för stunden överkapaciteten att värma upp till 22-23.

För sen i -15 kommer pumpen gå oavbrutet och ändå tappa effekt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
När man skrollar runt lite överallt så kan man läsa om många som sänker inomhustemperaturen för att spara EL.

Undra hur många av dessa som har FLVP som inte förstår att den behöver 20-22 grader för att funka optimalt?

Är inte detta allmänt känt?

Sänker man värmen till så låga nivåer som många verkar göra så blir det ju snarare omvänd effekt och elpatron kommer behöva stötta.

Detta gäller de med FLVP.
Som vanligt en stor mängd intressanta inlägg!
Har en 20 år gammal NIBE FIGHTER 310P och då jag jobbade som certifierad kyltekniker trodde jag att det var var bara att sänka temp för att minska förbrukning, visst blev det en marginell minskning men den stora minskningen kom när jag minskade
luftflödet/fläkt (finns en minimängd l/m) minns när klimatenheter kom i bilar och var ganska osmarta men efter hand förbättrats. Känns lite konstigt att fläkt i hus går för fullt oavsett luftkvalitet eller om någon är hemma ex.när kompressor vilar blåser det in ex. -20c och tar med den uppvärmda luften ut utan nytta förhoppnings kommer en ny generation ungdomar som fixar detta.

• Gilla
Jonklar och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det verkar vara ganska allmänt känt. Vad jag är mer tveksam till är om det är sant. Jag har aldrig sett någon rimlig förklaring till hur det skulle kunna vara så.

Frånluftsvärmepumpen kan utvinna en viss mängd värme ur frånluften genom att kyla denna. Är det kallare inomhus så minskar mängden värme som den kan återvinna. Så långt är jag med. Men samtidigt minskar mängden värme som läcker ut ur huset. Tills dess att jag ser en trovärdig förklaring till hur den återvinningsbara energin i frånluften kan minska mer än husets energibehov minskar så tror jag att det är ett missförstånd.
Frånluftare är ingen värmepump i rätt bemärkelse. Det är en elpanna med en liten kompressorspets.
Det säger lite sig självt..
Att ta energi från ett rum som den ska värma..
En värmepump hämtar energi någon annanstans..uteluft, borrhål eller jordslinga.
En bluff helt enkelt

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
J johanmodin skrev:
Frånluftare är ingen värmepump i rätt bemärkelse. Det är en elpanna med en liten kompressorspets.
En bluff helt enkelt
Om man kyler avluften till lägre temperatur än uteluften så går processen plus.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
J johanmodin skrev:
En bluff helt enkelt
Någon bluff blir det väl inte så länge man är öppen med vad det är. Det är en värmepump och den tar värme från frånluften. Så långt ingen bluff. Skulle däremot någon hävda att den kan värma huset utan att ta till en elpatron så kan vi prata om bluff. Och jag får intrycket att många i tråden har den felaktiga uppfattningen.

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
J johanmodin skrev:
En bluff helt enkelt
Bra ventilation ska ett hus ha. Totalt vansinne att inte ta till vara på energin i den redan uppvärmda luften.

Alla dagar om året fixar vår FLVP ventilationen.

320+ dagar om året i snitt täcker vår FLVP helt och hållet värme och varmvatten utav spillvärmen utan stöd.

Vi behöver kyla på sommaren och har LLVP som sköter det. På kallaste dagarna hjälper de FLVP och all uppvärmning har därmed skaplig ekonomi.

När vi byggde 2018 skulle steget upp till bergvärme och behöva lösa ventilationen utöver kosta en bra bit norr om 100.000kr mer.

Besparing 1500 kWh per år.

Dessa 100.000 är 300.000kr på banken nu efter avkastning.

• Gilla
mumiemonstret och 2 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
När man skrollar runt lite överallt så kan man läsa om många som sänker inomhustemperaturen för att spara EL
Eldar man mindre, sparar man ved.

Gäller det med vedpanna, braskamin, eller dylikt.

I
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
FLVP är bra det varma halvåret då man får "gratis" varmvatten.
Menar du att de inte har någon driftskostnad eller investeringskostnad?

• Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Attitudeswe
I Incinerator skrev:
Menar du att de inte har någon driftskostnad eller investeringskostnad?
Självklart inte. Kommentaren var i jämförelse med FTX.

En FTX går loss på 25.000kr, en 750W FLVP på 50.000. Om du då får 3000kWh varmvatten för 800kWh el så är merkostnaden värd det. Den kan dessutom värma huset vår/höst.

I vårat förra hus som drog 9000kWh/år klarade FLVP värmebehovet utan elspets till +4 ute. (105kvm parhus -92)

Nya huset är dubbelt så stort som förra och har LLVP+FTX och förbrukar 13.500kWh/år klarar värme utan elspets till -8 ute (205kvm villa -76)

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
I vårat förra hus som drog 9000kWh/år klarade FLVP värmebehovet utan elspets till +4 ute. (105kvm parhus -92)
Har ingen erfarenhet av FLVP, men vad är det för trolleri?
Vart kommer värmen ifrån?

Attitudeswe
Människorna i huset. Matlagningen, solinstrålning, den +4 grader varma luften man tar in för att kyla till 0 grader innan den skickas ut. Förlusterna i 750W kompressorn. Värmeutveckling i cirkulationspumpen, datorer, tv, router. Osv

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Någon bluff blir det väl inte så länge man är öppen med vad det är. Det är en värmepump och den tar värme från frånluften. Så långt ingen bluff. Skulle däremot någon hävda att den kan värma huset utan att ta till en elpatron så kan vi prata om bluff. Och jag får intrycket att många i tråden har den felaktiga uppfattningen.
Min elpatron i min Nibe 730 har varit spärrad sen installationen för 5 år sen och än fryser jag inte.

• Gilla
Strontus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.