70 988 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
Och denna vinter har ju inte varit som vi är vana vid . Denna vinter är det vinter även i Skåne. Tror att jag varit väldigt nöjd med vår F370 om det varit en vinter med 5 plusgraderlutorm skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg
Det är precis där FLVP har sitt starka område, när det inte är så kallt att energivehovet överstiger vad som är rimligt att plocka ur en begränsad ventilationsvolym. Perfekt från nollan och varmare.lutorm skrev:
Mina ventiler sitter 2cm ifrån överkant salning men är riktad uppåt.J jdaniels skrev:
Det är ju ventiler på så många ställen i huset och den drar ju in jämt och fint.
Man lägger ju golvvärme med början av slingan mot yttervägg och tätare första halvmetern.
Finns ingen avkylning av golven alls. Man står barfota på parketten 20cm ifrån högglasfönter på 210cm med ventilen på 220cm. Mäter jag med IR-termometern ligger golven vid fönsterventilerna varmare än mitt på golvet.
Det jag skulle tänka mig är att man i sovrummen med dubbla ventiler och en stol rakt under fönster skulle kunna uppleva drag i nacken om man är känslig.
Sen är det ju viktigt att sprida ut intagen. Skulle någon få för sig att stänga en ventil så ökar ju draget på övriga. Stänger nästa person nästa ventil då den plötsligt upplevs som kall så kommer snart hela huset ha stängda ventiler.
Det var ju mycket mycket större kallras av enbart våra fönster i förra kåken som hade tidigt 3-glas och inga ventiler.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 617 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 617 inlägg
Eller en LLVP + FTX om huset är ett typiskt 70/80-talshus byggt med direktverkande el från början.B BSA In skrev:
Att installera ett vattenburet värmesystem + bergvärmepump i ett sådant hus är ekonomisk katastrof jämfört med en enkel LLVP för typ 25K.
Fast en enkel LLVP värmer ju inte ett helt hus, om du inte accepterar att ha +30 vid utblåset och +10 i rummet längst bort. Men hur det går ekonomiskt är ju en fråga om vart huset ligger också. Det tar ju helt klart ett tag att ta hem investeringen för en BVP, men komfort är ju också värt något.Mats-S skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg
Besvärar man sig med att eftermontera FTX kan man lika gärna lägga in vattenburen värme eller centralt luftvärmesystem
Jag har Nibe F370, värmer 104m2, golvvärme, har 22-23 gr.inne hela dygnet, funkar utmärkt, frånluft -4gr.Attitudeswe skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 617 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 617 inlägg
Du har säkert rätt i vissa fall 🤔lutorm skrev:
Personligen värmer jag ett 1½ plans hus 130 kvm med 1st LLVP placerad ovanför huvudentrén. Ganska öppen planlösning förenklar givetvis värmespridningen, ovanvåningen inga problem eftersom värmen stiger upp i trappan som har en öppen konstruktion.
Absolut inga +30 vid utblåset och absolut inte +10 längst bort. Värmen fördelas jämnt i hela huset (även som i morse när det var -18 i Sollentuna), givetvis måste man ha koll på tempinställningen, hur man ska köra fläkten och hur man ska vinkla bafflarna, men det lär man sig efter några veckor 🙂
Kan även nämna att jag har en FTX som ger en behagligare ventilation eftersom frånluften värmer inluften.
Dessutom kan man ju ha 2 LLVP-aggregat om man har problem med fördelningen, det blir ändå mycket mycket mer kostnadseffektivt än bergvärme och installation av vattenburen värme.
Så att man inte kan ha en LLVP som huvudvärmekälla är en seglivad myt här på forumet, ser många inlägg som har gått på den myten. Vet många fler än jag som kör med LLVP som huvudvärme i sina hus.
Grejen är att det över tiden blir kalla vintrar ibland. När jag byggde nytt hus för +20 år sedan hade de en FLV pump som standard. Den strök jag direkt och ersatte med bergvärme redan på planeringsstadiet. Just för att aldrig behöva bekymra mig för de kallare vintrarna som kommer ibland. I morse hade jag -14 grader ute. BVP tuffar o går. 😊😊lutorm skrev: