70 989 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
Nja. Det är snarare så att många husleverantörer inte levererar med FTX. Det är förbluffande många relativt nybyggda hus som bara har frånluft och sedan tilluftsventiler i alla rum som släpper in iskall luft rakt in i sovrummet på vintern. Ofta har dom FLVP också viklket gör att jag avstår de husen.J jonaserik skrev:Men kravet på ventilation kvarstår med X antal liter/sek i alla nybyggda hus, enligt BBR, annars inget slutbevis. Det blir då bara en fläkt rakt ut, självdrag godkänns inte. Det med FTX är den stora lyckan för husleverantörena, som alltid skickar med en FTX, som kostar ett minmum ( mängdrabatt ) för dom att köpa in, men tar bra betalt för.
De husleverantörer som faktiskt slänger med en FTX är väldigt få skulle jag säga för de som köper hus tittar bara på byggkostnaden och tänker inte för ett ögonblick på ekonomin på sikt.
En vanlig frånluftsfläkt funkar utmärkt och är lika bra som en FLVP.
Ska man göra en jämförelse som är rättvis så ska man jämföra en FLVP med en LVVP där man placerat utedelen i frånluftskanalen. Oerhört dumt när du tänker på det.
En FLVP återvinner ingen värme. Den utvinner värme ur frånluften. Det är inte samma sak.
Jag är rätt övertygad om att du kan köra ett FTX aggregat betydligt längre än 12 år.U Utsliten och utdömd skrev:Jo jag sa ju det, en kanalfläkt.
Energikraven klarar ju en BVP bättre en än FLVP. Så ekonomiskt och funktionsmässigt, om man byter ut en FLVP mot en BVP så ökar ju återbetalningstiden för en FTX.
Skulle säga att FTX till största delen är en komfort-pryl, om man har BVP då värmen är väldigt billigt, för att man vill ha högre temp på tilluften.
Nu räknar jag priserna till förmån för FTX.
30k för ett FTX aggregat, cop på ca 4-5 för en BVP. Elen 2kr/kW. Ventilationsförluster för hus på ca 150kvm i Stockholm är 5000kWh/år
Så i bästa fall en Pay-off på 12år, då är det dags för ett nytt aggregat
Men oavsett det så tar det ju rätt lång tid att räkna hem det.
Om jag räknar på FTX kontra enkel frånluft för mitt hus som är på 175 boarea plus 61 kvm källare så blir det 226 kvm som skall ventileras (Jag vill ju ha samma luftkvalitet i gillestugan som på övervåningen.)
Det blir knappt 80 l/s i ventilation vilket vid en genomsnittlig utetemp på 7 grader som är fallet i Stockholm då kommer att generera i en årlig ventilationsförlust på ca 13500 kWh. Med FTX så blir de förlusterna istället 2700. *(räknat på 80% återivnning i FTX)
Dvs det skiljer nästan 11 000 kWh om året i ventilationsförluster.
Min BVP jobbar med ett genomsnittligt COP på drygt 4,5 för både värme och varmvatten. Bara för värmen blir det lite högre än så men vi kan räkna med 4,5.
det betyder att de 11 000 kWh i ventilationsförlusterna då skulle kräva knappt 2500 kWh om året in i värmepumpen för att neutralisera ventilationsförlusterna för enkel frånluft kontra FTX.
Det betyder att min besparing med FTX kontra utan blir 2500 kWh om året till ett snittpris på 1,5 kr/kWh (som är vad jag betalat i snitt sedan april 2024) Dvs ca 4000 kr om året.
Ett aggregat med kapacitet för mitt hus kostar ca 40 000 så det blir 10 år för att återbetala bara aggregatet. Räknar man med att aggregatet överlever i 20 år så har jag sparat 40 000 på 20 år vilket blir 2000 kr om året. Inget att skriva hem om direkt.
Det främsta argumentet som jag har för att göra den operationen är att jag dels kan köra frikyla i tilluften (7 gradig brinelösning från bergvärmebrunnen genom kylbaffel i tilluften) för att hålla huset lite svalare nästintill gratis under sommaren samt att jag får tilluft som är varmare under vintern vilket höjer komforten.
Plus att nyare aggregat dessutom kan återvinna en del av fukten vilket höjer luftfuktigheten inomhus under vintern vilket blir en komforthöjning även det.
Vad pratar du om. Vad är det för data som du menar behöver bytas ut? Och varför skulle data kosta pengar?J jonaserik skrev:Jepp du har rätt. Nu är det en viss skillnad på allt med ventilation. FLVP - FTX - Kanalfläkt rakt ut. Samt att priserna är rätt häftigt varierande stora för inköp. Nu sitter jag i ett äldre hus och kan göra som jag vill med ventilationen.Har ingen aning om hur det är med nya hus och slutbevis.
Vet bara att en VP av något slag som installeras, ska begränsas i eleffekten i datan. När det görs så går det inte att ändra efter en vecka. Ett krav från BBR.
Bygger man ut då och behöver mer kraft, så måste datan bytas ut, till en kostnad på ca 10 kkr. Sanslöst med någon sådan regel, använder ju inte mer kraft än vad som behövs.
Vad gäller begränsningar så är den enda jag känner till att man ställer in i min BVP vad man vill begränsa elpatronern till utifrån vad man har satt för säkringar när man installerar den och vad man har för huvudsäkring. Den ställs till 0, 3, 6, eller 9 kW. Och det går att ställa om 100 ggr om dagen om man vill alldeles själv utan att det kostar något.
Förutom att man måste se till att ha tillräckligt kraftiga säkringar för att tåla effekten då.
Ja de skickar med flvp, för att den löser två uppgifter i en förpackning, de köper in mängder av dessa, och vill man byta den mot bvp eller annat, så kostar det orimliga pengar, eller som fiskarheden sagt åt en kund, det går inte, vi säljer bara med denna pump.
Låser man värdet till maskin enligt BBR, så måste man i alla fall på Nibe F och S serien byta displaymodul, vilket kostar åtskilliga tusen kronor. Och låses den till säg 5kw, så får pumpen dra max 5kw
så drar kompressor 2kw så har du 3kw elpatron max, oavsett om elpatron kan lämna 7kw
Går kompressorn sönder, har du max 5kw elpatron
Det är som att köpa en bil med 400 hk men du får bara nyttja en del av dom.
Låser man värdet till maskin enligt BBR, så måste man i alla fall på Nibe F och S serien byta displaymodul, vilket kostar åtskilliga tusen kronor. Och låses den till säg 5kw, så får pumpen dra max 5kw
så drar kompressor 2kw så har du 3kw elpatron max, oavsett om elpatron kan lämna 7kw
Finns väl ingen som låser pumparna till en maxeffekt.DonPablo skrev:
Ja de skickar med flvp, för att den löser två uppgifter i en förpackning, de köper in mängder av dessa, och vill man byta den mot bvp eller annat, så kostar det orimliga pengar, eller som fiskarheden sagt åt en kund, det går inte, vi säljer bara med denna pump.
Iofs ser jag inte nödvändigheten till överdriven kw tillsats men pumparna låser man aldrig av flera skäl.
Så man säger till leverantrören av VPn att de ska ställa VPn på max som går för maskinen för att man ska bygga ut och vill inte behöva byta maskin då. Ok bra att veta.useless skrev:
Det är någon idiot med för mycket studieskulder som kommit på att man får förbruka max ett visst antal kw i ett nybyggt hus. Var nyligt i ett radhuskomplex och gick igenom nästan alla husens värmepumpar, alla var låsta till 4,5kw, det kommer aldrig räcka om kompressor stannar av någon anledning, var dessutom såna fuskbyggen så garderoberna på övervåningen var som kylskåp, och det var en stockholmsfirma som gjort ventjustering i kåkarna, och låst alla.
Besiktningmannen som ska utfärda slutbevis, kontrollerar att VP är spärrad enligt regelverket, om den inte är det, så spärras slutbeviset. Så det gäller att snabbt återställa maxvärdet efter slutbesiktningen och från spärr som gjorts, så är det visst om jag inte har fel, ca 7 dygn som är handlingstiden, från spärrens införande. Sen är det kört.P Pligg85 skrev:
Det med att säga, jag ska bygga ut och behöver den kraften hjälper inte, det är dagens behov som gäller.
Vaf*?J jonaserik skrev:Besiktningmannen som ska utfärda slutbevis, kontrollerar att VP är spärrad enligt regelverket, om den inte är det, så spärras slutbeviset. Så det gäller att snabbt återställa maxvärdet efter slutbesiktningen och från spärr som gjorts, så är det visst om jag inte har fel, ca 7 dygn som är handlingstiden, från spärrens införande. Sen är det kört.
Det med att säga, jag ska bygga ut och behöver den kraften hjälper inte, det är dagens behov som gäller.
Vad är det för j* rövarfasoner?
Notera: Är inte arg/sur på dig ... utan på det sättet de lägger sig i
OK trodde det inte var så kort tid, blir då i princip omöjligt att kunna öka på max effekten. Sanslöst regelverk.DonPablo skrev:
Vad i H-E har det med totala belastningen att göra, värmekällan ställer in sig på vad som behövs och behövs inte max, så går den inte heller på max.
IRONI: Skickar dom med hopprep, när VP inte orkar hålla värmen då 🙂
Den låses efter 1 dygn men knappast någon som praktiserar den dumheten.J jonaserik skrev:Besiktningmannen som ska utfärda slutbevis, kontrollerar att VP är spärrad enligt regelverket, om den inte är det, så spärras slutbeviset. Så det gäller att snabbt återställa maxvärdet efter slutbesiktningen och från spärr som gjorts, så är det visst om jag inte har fel, ca 7 dygn som är handlingstiden, från spärrens införande. Sen är det kört.
Jag sa bara att den som låser min pump ska veta att jag snabbt kommer häva manövern så det inte har någon effekt för huset eller mig men att jag har gott om tid däremellan att gräva ner vederbörande i skogen och nickade mot min grävmaskin.
Än idag är den ospärrad.
Det är inte gjort på min Nibe 730 och det gick bra att få slut bevis ändåJ jonaserik skrev:Besiktningmannen som ska utfärda slutbevis, kontrollerar att VP är spärrad enligt regelverket, om den inte är det, så spärras slutbeviset. Så det gäller att snabbt återställa maxvärdet efter slutbesiktningen och från spärr som gjorts, så är det visst om jag inte har fel, ca 7 dygn som är handlingstiden, från spärrens införande. Sen är det kört.