A Argastesnickaren skrev:
Det är inte gjort på min Nibe 730 och det gick bra att få slut bevis ändå:)
Den som börjar pilla på pumpar och spärra effekten kommer inte bli kvar i branschen.

Nä jag tycker det är vansinne, du betalar för en pump säg nibe 750 för 5kw kompressoreffekt, och 7 kw elpatron, alltså 12kw totalt, men kan bara nyttja 5,5 tror jag det är i norrbotten

DonPablo DonPablo skrev:
Nä jag tycker det är vansinne, du betalar för en pump säg nibe 750 för 5kw kompressoreffekt, och 7 kw elpatron, alltså 12kw totalt, men kan bara nyttja 5,5 tror jag det är i norrbotten
Jepp och vad händer om kompressorn säger upp sig, då kanske det inte finns kraft att hålla huset varmt och kanske 3 st tonåringar som ska duscha. Patron ska gå in och ta hela lasten, är då för klen om den är spärrad på en viss nivå.
Det är kontentan av det med Energideklarationen som hustillverkarna uppger. Att våra hus behöver inte mer si eller så för att hålla tempen i huset. Kanske på dom sydliga breddgrader det kan stämma för, men landet är långt med olika temperaturzoner och skiljer sig rätt radikalt.
BBR i all ära, men dom ska inte peta och säga att så här mycket mer kraft får det inte vara i den typen av hus. Men så är det med vissa myndigheter som ska bestämma över våra hus energibehov. Pennfäktare som sitter på en stol och tror/tycker sig, att så här bestämmer vi, för det är rätt i våra ögon.

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Jonklar Jonklar skrev:
280h är förvånansvärt lite med tanke på att en f370 har en relativt liten kompressor. En bättre lösning ekonomiskt är svårt att hitta och en 370 är enkel att reparera. Jag har bytt kompressor och förångare i ett hundratal 370, en enkel reparation som tar några timmar.
Ok, tnx info. Fast när strömmen kostar 2-3-4kr/kWh å det förbrukas 70-80kWh/dygn svider det ändå .. ;-) Även om helåret är tämligen prisvärt!
Överlag är vi väldigt nöjda med våran uppvärmnings- och ventilationslösning.
Förra dygnet, med mildväder gick ~30kWh ...

• Gilla
Jonklar
  • Laddar…
Skrev för en vecka sen att jag hade tidsfaktor 335,5 på tillsatsen över 3 vintrar på min 370.
Sen dess har vädret varit klart fördelaktigare, 1-3 minus på nätterna, som kallast -4,6, och 4-7 plus på dagarna.
Noterar nu att det står 335,7, den har alltså gått 0,2 timmar.

• Gilla
Jonklar
  • Laddar…
P
U Utsliten och utdömd skrev:
Den kommer in via tilluften
Ja, det var ju vad jag skrev i inlägg #383. Alla tycks dock inte vara på det klara med.

P
Jonklar Jonklar skrev:
Värme effekten som en flvp kan få från avluften räknas enklast ut från mollier sketcher, se bild nedan:
[bild]

Om en flvp skickar ut en avluftstemp på -18 (som min flvp ofta gör en sådan här vinter), då blir upptagen effekt 4,5kw. Tillförd effekt från kompressor tror jag är 850w. Total värme effekt som min flvp producerar blir då ca 5,3 kw, vilket faktiskt täcker husets värmebehov vid dvut -18 grader. En flvp är en utmärkt producent i relativt nybyggda hus med mekanisk frånluft. I äldre hus blir det ofta luft/vatten eller bvp som vinner.
Ju kallare uteluften är desto sämre verkningsgrad får man dock. Inneluften kommer ju utifrån, vanligen utan extra uppvärmning.

P
E Eje_19 skrev:
Jaa, om du vill ha ditt hus slutbesiktat och godkänt. Det finns regler för ventilering och energikonsumtion i nybyggen.
Tanken är sannolikt att alla hus som byggs ska klara nån form av normalkrav.
Hur motiveras det?

P
M Markm06 skrev:
Absoluta nollpunkten är avsaknaden av energi så ja du måste tillföra energi. Men vad är din poäng? Om avluften kyls ner til absoluta nollpunkten så har man ju absorberat all energi i luften, det är vad en flvp gör, bara att den inte kyler till absoluta noll. Men så länge avluften är kallare än frånluften så går ju huset plus i tillförd energi.
Poängen är att det finns en nedre temperaturgräns för frånluftvärmepumpens förmåga att värma huset.

P
M Mats_F_S skrev:
Därför att staten tycker att medborgarna hellre skall bo i en sund inomhusmiljö än i en osund.
Det behöver inte bli en osundare inomhusmiljö bara för att man har ett ventliationssystem som är dyrare i drift.

Vad är f.ö. en osund inomhusmiljö? Jag känner en 93-åring som har bott hela sitt liv i hus utan mekanisk frånluft utan enbart självdrag. Den personen är friskare än de flesta 93-åringar.

P
useless useless skrev:
Han menar datorn. Många nya värmepumar låser max effekt efter att man ställt in maxvärdet enligt BBR's regler. För att ställa om effekten måste man byta styrdatorn.
BVP-tillverkarna levererar alltså styrdatorer som inte går att programmera?

Du kan ändra värdet, men efter att du låst det, så är det låst, då måste du byta styrning, gäller inte bara bvp! Detta gäller även flvp och lvvp. Dock kan jag inte svara på hur andra märken har det, kan bara styrningen i Nibe!

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
DonPablo DonPablo skrev:
Du kan ändra värdet, men efter att du låst det, så är det låst, då måste du byta styrning, gäller inte bara bvp! Detta gäller även flvp och lvvp. Dock kan jag inte svara på hur andra märken har det, kan bara styrningen i Nibe!
Varför måste man låsa det? Hur låser man vanligen upp?

Fråga idioterna som kommit på BBR och de installatörer som slaviskt följer detta!
Rent idiotisk tycker jag, men vad en simpel reparatör tycker skiter ju han/hon med för mycket studieskulder i, de är ju bättre vetande. Vissa installatörer är nitiska, och låser detta tyvärr, hade dom låst min vp, hade dom fått betala en ny displaymodul.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.