70 989 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
NIBE är kloka nog att skriva "kan låsas", så det är väl bara att berätta för installatören att den inte ska låsas, och om installatören har låst inställningen på eget bevåg får han ta och låsa upp den.useless skrev:
Min poäng är alltså att det är ägaren som ansvarar för att BBR efterlevs. Inte installatören.
Tack, jag hittade en kort artikel om krav på installerad effekt, som hänvisade till en tabell i BBR.
(. Det är väl snällt av Boverket att tänka på din ekonomi? .)
(. Det är väl snällt av Boverket att tänka på din ekonomi? .)
Replik på mig själv.Isakare skrev:
Tillsatsen står fortfarande på 335,7, så om inte kylan slår till igen, så kommer tillsatsen troligtvis inte gå igen förens sent i höst.
Tänker mer på hur djävla korkat det är att någon som sitter i Stockholm boendes i en lägenhet förmodligen, med alldeles för mycket studieskulder, ska sitta och besluta vad hus i Norrbotten får ha för max installerad eleffekt.P pmd skrev:
Nu ska vi inte gnälla så mycket. Boverkets regler tar ju hänsyn till att olika delar av Sverige har olika klimat och att stora byggnader behöver mer energi än små för att värmas upp.DonPablo skrev:
Någon har verkligen tänk till.
😎
Texten ovan kan innehålla spår av sarkasm.
Lite onödiga regler tycker jag. Det måste vara ytterst få som bränner fler kilowatt än dom behöver.DonPablo skrev:
Det blir regler som retar folk mer än dom gör nytta. Storebrorsfasoner faktiskt ...
Förresten tror jag inte det finns annat än nätägarnas regler för husets huvudsäkringar. Ett sätt att kringgå en "pannstrypning" är att ställa in nåra kraftiga elelement i huset ifall man fryser och har gott ställt. ;-)