inte tillskott, utan totaleffekt! så har du 5,5kW så har du ca 3,5kW ep om kompr går

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
P
DonPablo DonPablo skrev:
Fråga idioterna som kommit på BBR och de installatörer som slaviskt följer detta!
Hur motiveras regeln av Boverket?

P
useless useless skrev:
Det är klart att de går att programmera. Men inställningen av max tillskottseffekt ska låsas enligt reglerna och går aldrig mer att ändra.

[bild]
[länk]
NIBE är kloka nog att skriva "kan låsas", så det är väl bara att berätta för installatören att den inte ska låsas, och om installatören har låst inställningen på eget bevåg får han ta och låsa upp den.

Min poäng är alltså att det är ägaren som ansvarar för att BBR efterlevs. Inte installatören.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Det är inget man väljer det är ett krav, och byggherren ansvarar för att det följs, sen hur man gör skiter jag i!
Gäller endast nybyggen, ej befintliga äldre hus som det byts uppvärmning i

P
Jag ställer gärna frågan ifrån inlägg #467 igen.

Det får väl boverket svara på!
Men så här blir det med fel folk på fel plats.

P
Kan du hänvisa mig till en webbsida hos Boverket som förklarar saken?

sök på boverket installerad eleffekt.

P
Tack, jag hittade en kort artikel om krav på installerad effekt, som hänvisade till en tabell i BBR.

(. Det är väl snällt av Boverket att tänka på din ekonomi? .)

Isakare Isakare skrev:
Skrev för en vecka sen att jag hade tidsfaktor 335,5 på tillsatsen över 3 vintrar på min 370.
Sen dess har vädret varit klart fördelaktigare, 1-3 minus på nätterna, som kallast -4,6, och 4-7 plus på dagarna.
Noterar nu att det står 335,7, den har alltså gått 0,2 timmar.
Replik på mig själv.
Tillsatsen står fortfarande på 335,7, så om inte kylan slår till igen, så kommer tillsatsen troligtvis inte gå igen förens sent i höst.

P pmd skrev:
Tack, jag hittade en kort artikel om krav på installerad effekt, som hänvisade till en tabell i BBR.

(. Det är väl snällt av Boverket att tänka på din ekonomi? .)
Tänker mer på hur djävla korkat det är att någon som sitter i Stockholm boendes i en lägenhet förmodligen, med alldeles för mycket studieskulder, ska sitta och besluta vad hus i Norrbotten får ha för max installerad eleffekt.

14 dagar kvar, så slipper jag bry mig om några värmepumpar alls, mer än min egen, slutar som kyltekniker och börjar kommunalt istället.

• Wow
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
P
DonPablo DonPablo skrev:
Tänker mer på hur djävla korkat det är att någon som sitter i Stockholm boendes i en lägenhet förmodligen, med alldeles för mycket studieskulder, ska sitta och besluta vad hus i Norrbotten får ha för max installerad eleffekt.
Nu ska vi inte gnälla så mycket. Boverkets regler tar ju hänsyn till att olika delar av Sverige har olika klimat och att stora byggnader behöver mer energi än små för att värmas upp.
Någon har verkligen tänk till.
😎
Texten ovan kan innehålla spår av sarkasm.

Hahaha ja verkligen! Stora och små byggnader är undantagna, men vanliga normala villor är inte det.

DonPablo DonPablo skrev:
Hahaha ja verkligen! Stora och små byggnader är undantagna, men vanliga normala villor är inte det.
Lite onödiga regler tycker jag. Det måste vara ytterst få som bränner fler kilowatt än dom behöver.
Det blir regler som retar folk mer än dom gör nytta. Storebrorsfasoner faktiskt ...
Förresten tror jag inte det finns annat än nätägarnas regler för husets huvudsäkringar. Ett sätt att kringgå en "pannstrypning" är att ställa in nåra kraftiga elelement i huset ifall man fryser och har gott ställt. ;-)

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.