70 989 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
Vid -15 utomhus temperatur och frånluft på -15 så är nettotillskottet från kompressor bara den elenergi man stoppar in i kompressorn som återvinns, och alla transmissionsförluster i fastighet måste elpatron täcka in. Det är fysiskt omöjligt att kompressor på FLVP täcker 100% av värmebehovet vid kallare utomhustemp än frånluft temp. Nettotillskottet till huset från kompressor beror på luftflödet och skillnaden mellan utomhustemp och frånlufttemp.Jonklar skrev:
Nej man räknar inte på temperatur differensen mellan tilluft och frånluft. När man beräknar effektbehovet vid dvut, då beräknar man transmissions förluster plus ventilations förluster. Ventilations förlusten beror precis som du skriver på temperatur differensen mellan frånluft och tilluft, men det var avgiven effekt från fvp jag beräknade.
Jag vill inte vara petig men när du skriver frånluftstemperatur menar du avluftstemperatur egentligen.PFO skrev:
Vid -15 utomhus temperatur och frånluft på -15 så är nettotillskottet från kompressor bara den elenergi man stoppar in i kompressorn som återvinns, och alla transmissionsförluster i fastighet måste elpatron täcka in. Det är fysiskt omöjligt att kompressor på FLVP täcker 100% av värmebehovet vid kallare utomhustemp än frånluft temp. Nettotillskottet till huset från kompressor beror på luftflödet och skillnaden mellan utomhustemp och frånlufttemp.
Frånluftstemperatur är temperaturen in i värmepumpen = inomhustemperatur
Det var inte många rätt i det resonemanget. Som andra tidigare skrivit i tråden tillförs det energi på många olika sätt till en fastighet: solinstrålning dagtid, apparater, kroppsvärme och utandningsluft är bara några exempel. Denna energi utvinns av fvp och räcker till att producera både varmvatten och värme till vårat hus vid utetemperatur -19. Jag har besökt ett par tusen villor med samma lösning och elpatronen går in ett par hundra timmar per år. Självklart handlar det om relativt nybyggda hus med hyffsad isolering. Äldre hus brukar ju inte ens ha mekanisk frånluft, och då kan man inte installera fvp.PFO skrev:
Vid -15 utomhus temperatur och frånluft på -15 så är nettotillskottet från kompressor bara den elenergi man stoppar in i kompressorn som återvinns, och alla transmissionsförluster i fastighet måste elpatron täcka in. Det är fysiskt omöjligt att kompressor på FLVP täcker 100% av värmebehovet vid kallare utomhustemp än frånluft temp. Nettotillskottet till huset från kompressor beror på luftflödet och skillnaden mellan utomhustemp och frånlufttemp.
Absoluta nollpunkten är avsaknaden av energi så ja du måste tillföra energi. Men vad är din poäng? Om avluften kyls ner til absoluta nollpunkten så har man ju absorberat all energi i luften, det är vad en flvp gör, bara att den inte kyler till absoluta noll. Men så länge avluften är kallare än frånluften så går ju huset plus i tillförd energi.P pmd skrev:Om jag inte har fattat fel så tar en frånsluftsvärmepump energi fån inneluften. När innetemperaturen är -273.15 °C så går det inte att hämta energi ur den luften, så energi måste fyllas på från en extern källa.
Alla gaser i luften lär f.ö. ha stelnat redan innan man når den temperaturen så värmepumpen har nog slutat fungera vid det laget.
OkejA Avemo skrev:
Du tror alltså att en FLVP är en värmeväxlare ... ?A Avemo skrev:Jag har inte särskilt nämnt några modeller, effekter eller årgångar. Jag försöker att råda bot på vissa missförstånd angående hur frånluftsvärmepumparna fungerar.
Det är helt grundläggande oavsett modell eller ålder att om man tar värme ur endast frånluften och kyler denna till samma temperatur som utomhustemperaturen så kan man inte utvinna mer energi ur frånluften än vad som förloras genom den kalla tilluften. Därmed kan den inte bli speciellt effektiv som värmepump om det är -18ºC ute och den kyler frånluften till -18ºC.
En F370 med årsvärmefaktor på 3,55 i ett lågtemperatursystem i ett medelkallt klimat, beräknas kunna spara in närmare 7 000kWh/år jämfört med ren elvärme. Det finns det, mig veterligen, INGEN värmeväxlare som kan åstadkomma!
Når frånluften den kritiska temperaturen +16c stannar kompressorn men det blir fortsatt mycket ventilation, men ingen återvinning. Då brassar elpatronerna på och då går det mer el.A Avemo skrev:Om huset är väl isolerat och spillvärmen från alla husets elprylar tillsammans med kompressorns effekt räcker för att värma husets värmeläckage genom ytterskalet så är det sant att frånluftsvärmepumpen kan värma huset.
Men det som står i trådstarten är att man oavsett hus och oavsett modell på frånluftsvärmepump inte sparar energi på att sänka inomhustemperaturen. Och det är helt felaktigt.
Att sänka innetempen inom ramarna innebär givetvis en besparing om systemet i övrigt är välinställt.
Man skaffar inte en FLVP om det är viktigast att det går åt lite el om det är -15c eller kallare ute! Man skaffar den givetvis för den goda totalekonomin.A Avemo skrev:
Våran F370 vill ha rätt mycket el till elpatronerna när det blir riktigt kallt ute, det är knappast nån hemlighet.
Men när den är så pass bra, att den gör att vi slipper köpa 7 000kWh extra varje år är den ändå värd sina pengar.
Ingen annan acceptabel uppvärmning kan i vårat fall konkurrera med frånluftsvärmepumpen.
Du tycker inte man ska räkna in värmeförädlingen som sker i värmepumpen när den förbrukar 1kW och lämnar åtminstone 3kW värme?PFO skrev:
Det leder lätt till missförstånd att se det på det viset. Frånluftsvärmepumpen återvinner ventilationsförlusten. Den har ingen aning om varifrån värmen kommer. Genom att kyla frånluften till under utomhustemperaturen kan den utvinna mer energi ur frånluften än vad som förloras till tilluften.Jonklar skrev:
Är vi överens om att om elpatronen går in ett par hundra timmar om året så innebär det att frånluftsvärmepumpen inte kan värma huset utan elpatron?Jonklar skrev:
Nej det tror jag inte. I extremfallet att utomhustemperaturen är lägre eller samma som avluftens temperatur Skulle man möjligen kunna få en värmeväxlare att återvinna lika mycket värme ur frånluften. I alla andra lägen kan frånluftsvärmepumpen återvinna mer energi.E Eje_19 skrev:
Gäller dessa 16ºC alla värmepumpar oavsett ålder och fabrikat? Jag förstår principen och förnekar den inte. Men det är information som saknas i första inlägget att det är om man sänker under 16ºC som det blir problem. Och jag saknar något mer än spekulationer kring under vilka förutsättningar en sänkning av temperaturen ger en ökning av energiförbrukningen. Jag är med på att det kan bli så under vissa omständigheter. Jag förnekar att det är det normala.E Eje_19 skrev:
Precis.E Eje_19 skrev:
useless skrev:
Här är det högre siffror. Kompressorn har nu gått 51462h och tillsatsen 6418,6h på maxeffekt sen ny 2017.Isakare skrev:
Bra fråga, tittade själv, står inget informativt i boken.
Noterade nu när jag kollade på pannan MED glasögon att det är tidsfaktor 335,5 nu.
Kollade för några veckor sen och läste 2000 nånting, missade då att det var ett kommatecken där 🫣
Om det nu är timmar har min pump gått 13.436 timmar med kompressorn och 335,5 tim med tillsats. Men som sagt, högts osäkert om det är så.
När F370 flyttade hit hösten 2022 hade kompressorn gått 31745h. Tyvärr blev det inga foton på tidfaktor då.
Nu när jag vet vad det är kommer jag ha bättre koll.
Från 26nov -25 till idag har tillsatsen gått för fullt lite nätt 280h.
Jag har ett litet hus på 76 kvm, pumpen monterades september -23, alltså gått 3 vintrar om man räknar med denna som inte är slut än.E Eje_19 skrev:Här är det högre siffror. Kompressorn har nu gått 51462h och tillsatsen 6418,6h på maxeffekt sen ny 2017.
När F370 flyttade hit hösten 2022 hade kompressorn gått 31745h. Tyvärr blev det inga foton på tidfaktor då.
Nu när jag vet vad det är kommer jag ha bättre koll.
Från 26nov -25 till idag har tillsatsen gått för fullt lite nätt 280h.
Hamnar jag på 400, blir det i snitt 135 timmar per år.
Mitt ~30år gamla experiment säger annat... Likadan elförbrukning med avstängd ventilation och ren eldrift, som med FLVP Fighter 301 i normaldrift. Normaldriftsdygnet byttes rumsluften ut ~12ggr(130m3/h). Avluften ~0c byttes mot frisk uteluft som var minst -20c.A Avemo skrev:
I våran F370 används elpatronerna betydligt mer än 200h!A Avemo skrev:
Tydligen är 16c-gränsen vanligast på Nibe.A Avemo skrev:Nej det tror jag inte. I extremfallet att utomhustemperaturen är lägre eller samma som avluftens temperatur Skulle man möjligen kunna få en värmeväxlare att återvinna lika mycket värme ur frånluften. I alla andra lägen kan frånluftsvärmepumpen återvinna mer energi.
Gäller dessa 16ºC alla värmepumpar oavsett ålder och fabrikat? Jag förstår principen och förnekar den inte. Men det är information som saknas i första inlägget att det är om man sänker under 16ºC som det blir problem. Och jag saknar något mer än spekulationer kring under vilka förutsättningar en sänkning av temperaturen ger en ökning av energiförbrukningen. Jag är med på att det kan bli så under vissa omständigheter. Jag förnekar att det är det normala.
Jag frågande Googels AI så här: Vilka flvp stänger av vid frånluftstemperatur 16c?
Här är sidan med svaret(som f ö verkar rimligt):
https://www.google.com/search?q=Vil...k-XAwk6XIwu5-l6Untl83r-cGSTJlQ7Pn8IVM&csuir=1
Sammanfattning: Huvudorsakerna är att skydda förångaren mot sönderfrysning av ispåslag och att effektiviteten sjunker för lågt.
A Avemo skrev:
Ok. Här 107m2. Nibe F370, nio år gammal.Isakare skrev:
Har bara tidfaktor sen 26nov 2025. På tre månader har elpatronerna gått för fullt i nätt 280h. Det är förhoppningsvis inget som kommer att fortsätta när vädret nu blir mildare ...
Det finns bättre alternativ (bvp+ftx), speciellt när elen är dyr när det är kallt och billig när det är varmt. Man ska räkna den verkliga energieffektiviteten och inte lura sig själv. Ja en flvp är bättre än elpanna. Har själv haft en flvp tidigare.E Eje_19 skrev: