PFO PFO skrev:
Det finns bättre alternativ (bvp+ftx), speciellt när elen är dyr när det är kallt och billig när det är varmt. Man ska räkna den verkliga energieffektiviteten och inte lura sig själv. Ja en flvp är bättre än elpanna. Har själv haft en flvp tidigare.
Visst har du rätt i att BVP+FTX är jättebra när elen är dyr!
Men en investering i BV och FTX går inte att ekonomiskt motivera i ett någorlunda välisolerat hus på 107m2. Dessutom bör våran FLVP ha en återstående livslängd på åtminstone 15år.
BV är "outstanding" när det gäller stora, äldre och klent isolerade hus där vattenburet värmesystem redan finns.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BVP är alltid det bästa valet, men kanske inte det ekonomiskt mest försvarbara. Det är de pumparna som racklar minst, störst rackelfaktor har lvvp och flvp tyvärr.

• Gilla
PFO
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Ok. Här 107m2. Nibe F370, nio år gammal.
Har bara tidfaktor sen 26nov 2025. På tre månader har elpatronerna gått för fullt i nätt 280h. Det är förhoppningsvis inget som kommer att fortsätta när vädret nu blir mildare ...
280h är förvånansvärt lite med tanke på att en f370 har en relativt liten kompressor. En bättre lösning ekonomiskt är svårt att hitta och en 370 är enkel att reparera. Jag har bytt kompressor och förångare i ett hundratal 370, en enkel reparation som tar några timmar.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
LLVP i samma läge kanske ligger på 2,5. Men investeringskostnaden är 10% av bergvärmen
Oftas ligger LLVP:ar även på en COP 3.3 - 3.4 vid -15° C, så länge det inte jobbar hårdare än nominell effekt..

Suvi5700
Är mycket off topic i tråden.

E Eje_19 skrev:
En F370(som vi har!) med start-stopp-kompressor och avluftstemp kring nollan kräver ganska mycket elpatronhjälp när det är kallt, därom råder ingen tvekan!
En modern FLVP som S735 med avluftstemperaturer på nedåt -15c är betydligt potentare och kan klara sig utan elpatronhjälp ner till många minusgrader. Ett av Nibes produktblad anger nedåt minus 20c i ett modernt och välisolerat hus.
Men kolla då hur mkt el kompressorn förbrukar, ingen större skillnad mot en F370 + elpatron!!

Suvi5700
Senaste dygnet var vår totala elförbrukning 14, 7 kwh. Känns bra att ha fått trimmat in ventilation och F370 för en vecka sedan. Endast 38 % fläkthastighet.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
S
Jonklar Jonklar skrev:
Fast jag skriver ju att min fvp faktiskt klarar hålla värmen när det är -19 ute, med blockerad elpatron. Visst temperaturen har dippat någon timme på morgonen till 19 grader, men det kan vi leva med.

Idag finns det frånluftsvärmepumpar med större kompressor till exempel Nibe s735-7 (comfortzone har en liknande modell), som utan problem klarar av att värma ett hus utan elpatron. Så essensen av det du hävdar är bevisligen fel.

Jag har servat och reparerat ett par tusen frånluftsvärmepumpar och brukar alltid kolla historiken i varje värmepump, hur många timmar elpatronen har jobbat sedan installation mm. Om ventilationen är rätt injusterad och värmepumpen är väl drift optimerad och huset hyffsat väl isolerat, då behöver dagens frånluftsvärmepumpar inte mycket tillsats för att klara värmebehovet. I många hus jag följer går elpatronen in ca 100 timmar per år, det är inte mycket sämre än hus som har bvp. Skillnaden i driftsekonomi mellan bvp och fvp är marginell när det gäller småhus.
Du lyckades säga emot dig själv inom samma mening i stort sett.
Om temperaturen dippar så betyder det per definition att pumpen inte klarar av husets energibehov. Annars hade inte temperaturen dippat.

Tittar du på specarna så är det inte sant att den klarar av värmebehovet utan elpatron vid de temperaturerna.
De bästa FLVP kan få ner frånluften till -17 under optimala förhållanden.
Men det kräver att den gör avfrostning emellanåt vilket gör att man förlorar värme.
Den får dessutom rätt uselt COP vid de temperaturerna på samma sätt som en LLVP eller LVVP får dåligt COP när det är -20 ute.

För att kunna leverera ut 5 kW eller mer så kräver dessutom en FLVP at man justerar upp ventilationen vilket ytterligare ökar ventilationsförlusterna när det är kallt ute.

De bästa FLVP är sämre än de sämsta BVP under alla driftsbetingelser i stort sett.

Exempelvis så specar Nibe sin 735 till ett COP på under 3 om den ska leverera ut 5 kW. Den kräver dessutom minimum 60 l/s ventilation.
Alla på marknaden förekommande BVP har ett COP på långt över 4 enligt specarna.
Jag kan nog inte hitta någon som är mycket under 5.

Dvs en BVP är ungefär dubbelt så effektiv som en FLVP.
Det är inte en marginell skillnad. Tyvärr,

• Gilla
PFO och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Du lyckades säga emot dig själv inom samma mening i stort sett.
Om temperaturen dippar så betyder det per definition att pumpen inte klarar av husets energibehov. Annars hade inte temperaturen dippat.

Tittar du på specarna så är det inte sant att den klarar av värmebehovet utan elpatron vid de temperaturerna.
De bästa FLVP kan få ner frånluften till -17 under optimala förhållanden.
Men det kräver att den gör avfrostning emellanåt vilket gör att man förlorar värme.
Den får dessutom rätt uselt COP vid de temperaturerna på samma sätt som en LLVP eller LVVP får dåligt COP när det är -20 ute.

För att kunna leverera ut 5 kW eller mer så kräver dessutom en FLVP at man justerar upp ventilationen vilket ytterligare ökar ventilationsförlusterna när det är kallt ute.

De bästa FLVP är sämre än de sämsta BVP under alla driftsbetingelser i stort sett.

Exempelvis så specar Nibe sin 735 till ett COP på under 3 om den ska leverera ut 5 kW. Den kräver dessutom minimum 60 l/s ventilation.
Alla på marknaden förekommande BVP har ett COP på långt över 4 enligt specarna.
Jag kan nog inte hitta någon som är mycket under 5.

Dvs en BVP är ungefär dubbelt så effektiv som en FLVP.
Det är inte en marginell skillnad. Tyvärr,
Jag hade BVP en gång. En IVT. Skaplig maskin men värdelös på att fixa ventilationen. 😅

En BVP kostar lika mycket som en FLVP men sen ska den ha ett borrhål för lika mycket till.
Då har vi inte ens petat på ventilationen.

Det är bara i dåligt isolerade hus eller långt norrut som det lönar sig med BVP

Besparingen för mig skulle ju bli 1500kwh årligen men så skulle det kostat 150kkr till i ftx och borrhål.

Sen har vi ersatt alla tillskott med LLVP eftersom det finns pga kyla på sommaren

Finns inte en ekonom som får ihop det.

U
P Pligg85 skrev:
Jag hade BVP en gång. En IVT. Skaplig maskin men värdelös på att fixa ventilationen. 😅

En BVP kostar lika mycket som en FLVP men sen ska den ha ett borrhål för lika mycket till.

Besparingen för mig skulle ju bli 1500kwh årligen men så skulle det kostat 150kkr till i ftx och borrhål.

Sen har vi ersatt alla tillskott med LLVP eftersom det finns pga kyla på sommaren

Varför får du ventilationen att låta som världens störta problem? En kanalfläkt inkl styrning är 2 tusen kronor.
Det finns lixom inget krav på FTX bara för att man har BVP. Bara för att VP plockar värmen från ett hål i marken istället för från luften skapar inget krav FTX

U Utsliten och utdömd skrev:
Varför får du ventilationen att låta som världens störta problem? En kanalfläkt inkl styrning är 2 tusen kronor.
Det finns lixom inget krav på FTX bara för att man har BVP. Bara för att VP plockar värmen från ett hål i marken istället för från luften skapar inget krav FTX
Men kravet på ventilation kvarstår med X antal liter/sek i alla nybyggda hus, enligt BBR, annars inget slutbevis. Det blir då bara en fläkt rakt ut, självdrag godkänns inte. Det med FTX är den stora lyckan för husleverantörena, som alltid skickar med en FTX, som kostar ett minmum ( mängdrabatt ) för dom att köpa in, men tar bra betalt för.

S
P Pligg85 skrev:

Ska du jämföra en BVP och FLVP så ska du i så fall ersätta ventilationen med en enkel frånluftsfläkt. Den kostar inte några 100 000 kr vågar jag lova.
Jämför du kostnaden för BVP plus FTX med en FLVP i inköp så ska du rimligen jämföra driftskostnaderna för dessa och du sparar rejält på dom med FTX. mellan 80-90% av ventilationsförlusterna försvinner vilket dom inte gör med FLVP.

Merkostnaden för en BVP är endast borrhålet. En kanalfläkt för frånluften är en försumbar kostnad i sammanhanget.
Vad borrhålet kostar beror ju lite på men det kostar inte lika mycket som en BVP eller FLVP.
Enligt vad jag kan se så kostar en Nibe FLVP ca 140 000 kr.
Min BVP kostade ungefär lika mycket.
Hålet kostade inte lika mycket till utan var betydligt billigare. Nu fick jag det inte specat vad som var borrhål och vad som var installation men jag gissar att av min totalkostnad så var kanske 80 000-90 000 borrhålet och då valde jag att borra 70 meter extra ner till 250 meters djup för att ha marginal.

Installationskostanden är ungefär densamma för FLVP som BVP-.

Dvs min merskostnad var om vi räknar snällt 90 000 extra jämfört med en FLVP (Men med FLVP så hade jag behövt dra ventilationskanaler runt hela huset vilket hade kostat extra men vi kan bortse från det för att vara snälla mot din matte.)

För det så har jag en BVP som drar 5000 kWh om året för värme och varmvatten.
En FLVP har ungefär hälften så högt SCOP vid de effektutttag vi pratar om här vilket betyder att den hade förbrukat 10 000 kWh istället för mitt hus.

Det är alltså en besparing på 5000 kWh om året till en snittkostnad på ca 1,50 kr/kWh som jag betalat i snitt under senaste året. (Inklusive nätavgifter och skatter)
Det är 7500 om året i besparing i nuläget vilket betyder att jag har sparat in mellanskillnaden och börjar gå plus efter drygt 10 år.
När effektavgifterna införs så blir matten ännu sämre för FLVP eftersom elpatronen skulle ge en häftig effekttopp som kostar mycket medans BVP inte alls behöver använda elpatronen.

Det finns inget scenario där en FLVP är lönsam i det långa loppet jämfört med en BVP.
En FLVP är endast lönsam om man bara ser kortsiktigt på det och inte har en längre horisont än något fåtal år. Och inte ens då är den vettig eftersom det finns en hel del köpare som inte är intresserade av att bjuda på ett hus med FLVP. Däribland jag.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
U
J jonaserik skrev:
Men kravet på ventilation kvarstår med X antal liter/sek i alla nybyggda hus, enligt BBR, annars inget slutbevis. Det blir då bara en fläkt rakt ut, självdrag godkänns inte. Det med FTX är den stora lyckan för husleverantörena, som alltid skickar med en FTX, som kostar ett minmum ( mängdrabatt ) för dom att köpa in, men tar bra betalt för.
Jo jag sa ju det, en kanalfläkt.

Energikraven klarar ju en BVP bättre en än FLVP. Så ekonomiskt och funktionsmässigt, om man byter ut en FLVP mot en BVP så ökar ju återbetalningstiden för en FTX.
Skulle säga att FTX till största delen är en komfort-pryl, om man har BVP då värmen är väldigt billigt, för att man vill ha högre temp på tilluften.

Nu räknar jag priserna till förmån för FTX.
30k för ett FTX aggregat, cop på ca 4-5 för en BVP. Elen 2kr/kW. Ventilationsförluster för hus på ca 150kvm i Stockholm är 5000kWh/år
Så i bästa fall en Pay-off på 12år, då är det dags för ett nytt aggregat

U Utsliten och utdömd skrev:
Jo jag sa ju det, en kanalfläkt.

Energikraven klarar ju en BVP bättre en än FLVP. Så ekonomiskt och funktionsmässigt, om man byter ut en FLVP mot en BVP så ökar ju återbetalningstiden för en FTX.
Skulle säga att FTX till största delen är en komfort-pryl, om man har BVP då värmen är väldigt billigt, för att man vill ha högre temp på tilluften.

Nu räknar jag priserna till förmån för FTX.
30k för ett FTX aggregat, cop på ca 4-5 för en BVP. Elen 2kr/kW. Ventilationsförluster för hus på ca 150kvm i Stockholm är 5000kWh/år
Så i bästa fall en Pay-off på 12år, då är det dags för ett nytt aggregat
Jepp du har rätt. Nu är det en viss skillnad på allt med ventilation. FLVP - FTX - Kanalfläkt rakt ut. Samt att priserna är rätt häftigt varierande stora för inköp. Nu sitter jag i ett äldre hus och kan göra som jag vill med ventilationen.Har ingen aning om hur det är med nya hus och slutbevis.
Vet bara att en VP av något slag som installeras, ska begränsas i eleffekten i datan. När det görs så går det inte att ändra efter en vecka. Ett krav från BBR.
Bygger man ut då och behöver mer kraft, så måste datan bytas ut, till en kostnad på ca 10 kkr. Sanslöst med någon sådan regel, använder ju inte mer kraft än vad som behövs.

S steffo_b skrev:
Ska du jämföra en BVP och FLVP så ska du i så fall ersätta ventilationen med en enkel frånluftsfläkt. Den kostar inte några 100 000 kr vågar jag lova.
Jämför du kostnaden för BVP plus FTX med en FLVP i inköp så ska du rimligen jämföra driftskostnaderna för dessa och du sparar rejält på dom med FTX. mellan 80-90% av ventilationsförlusterna försvinner vilket dom inte gör med FLVP.

Merkostnaden för en BVP är endast borrhålet. En kanalfläkt för frånluften är en försumbar kostnad i sammanhanget.
Vad borrhålet kostar beror ju lite på men det kostar inte lika mycket som en BVP eller FLVP.
Enligt vad jag kan se så kostar en Nibe FLVP ca 140 000 kr.
Min BVP kostade ungefär lika mycket.
Hålet kostade inte lika mycket till utan var betydligt billigare. Nu fick jag det inte specat vad som var borrhål och vad som var installation men jag gissar att av min totalkostnad så var kanske 80 000-90 000 borrhålet och då valde jag att borra 70 meter extra ner till 250 meters djup för att ha marginal.

Installationskostanden är ungefär densamma för FLVP som BVP-.

Dvs min merskostnad var om vi räknar snällt 90 000 extra jämfört med en FLVP (Men med FLVP så hade jag behövt dra ventilationskanaler runt hela huset vilket hade kostat extra men vi kan bortse från det för att vara snälla mot din matte.)

För det så har jag en BVP som drar 5000 kWh om året för värme och varmvatten.
En FLVP har ungefär hälften så högt SCOP vid de effektutttag vi pratar om här vilket betyder att den hade förbrukat 10 000 kWh istället för mitt hus.

Det är alltså en besparing på 5000 kWh om året till en snittkostnad på ca 1,50 kr/kWh som jag betalat i snitt under senaste året. (Inklusive nätavgifter och skatter)
Det är 7500 om året i besparing i nuläget vilket betyder att jag har sparat in mellanskillnaden och börjar gå plus efter drygt 10 år.
När effektavgifterna införs så blir matten ännu sämre för FLVP eftersom elpatronen skulle ge en häftig effekttopp som kostar mycket medans BVP inte alls behöver använda elpatronen.

Det finns inget scenario där en FLVP är lönsam i det långa loppet jämfört med en BVP.
En FLVP är endast lönsam om man bara ser kortsiktigt på det och inte har en längre horisont än något fåtal år. Och inte ens då är den vettig eftersom det finns en hel del köpare som inte är intresserade av att bjuda på ett hus med FLVP. Däribland jag.
Som jag sa. Ftx och borrhål.

Vart har jag påstått ventilation kosta 100K?

Skapligt fantasi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.