70 989 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
Jaa, om du vill ha ditt hus slutbesiktat och godkänt. Det finns regler för ventilering och energikonsumtion i nybyggen.P pmd skrev:
Tanken är sannolikt att alla hus som byggs ska klara nån form av normalkrav.
Reglerna är generella så man tar ingen hänsyn till just din bostadsekonomi. Det troliga är ju att nån annan ska bo i huset efter dig....
Nibe själva påstår att ett rätt stort, modernt och välisolerat ska klara sig utan elspets nedåt -20c om man har en S-735(-7) som värmekälla.Jonklar skrev:
Fast jag skriver ju att min fvp faktiskt klarar hålla värmen när det är -19 ute, med blockerad elpatron. Visst temperaturen har dippat någon timme på morgonen till 19 grader, men det kan vi leva med.
Idag finns det frånluftsvärmepumpar med större kompressor till exempel Nibe s735-7 (comfortzone har en liknande modell), som utan problem klarar av att värma ett hus utan elpatron. Så essensen av det du hävdar är bevisligen fel.
Jag har servat och reparerat ett par tusen frånluftsvärmepumpar och brukar alltid kolla historiken i varje värmepump, hur många timmar elpatronen har jobbat sedan installation mm. Om ventilationen är rätt injusterad och värmepumpen är väl drift optimerad och huset hyffsat väl isolerat, då behöver dagens frånluftsvärmepumpar inte mycket tillsats för att klara värmebehovet. I många hus jag följer går elpatronen in ca 100 timmar per år, det är inte mycket sämre än hus som har bvp. Skillnaden i driftsekonomi mellan bvp och fvp är marginell när det gäller småhus.
En fråga! Vi har en F370 sen nåra år. Under meny Tillsatsinfo 3.3 finns 2 rader, status och tidfaktor.
Är tidfaktor detsamma som drifttid i timmar?
AvemoA Avemo skrev:Ser du inte själv hur du säger emot dig själv? Hur skall du ha det? Kan den hålla värmen eller sjunker inomhustemperaturen 4ºC?
Jag har aldrig förnekat att det kan finnas undantag där en frånluftsvärmepump kan värma ett hus utan tillskott av elpatron. Jag har förnekat att det är generellt.
Då har du en mycket bredare bild än jag av hur det fungerar. Men jag vidhåller att om elpatronen behövs 100 timmar per år så kan inte frånluftsvärmepumpen värma huset utan den under alla omständigheter. Och det är ju även intressant att höra hur många hus du besökt där elpatronen går betydligt mer än så.
Säkert för många småhus. Men inte alla. Bergvärmepumpen har större fördel i sämre isolerade hus.
Du och Jonklar pratar om olika generationer av FLVP. Du om den gamla typen med värmepumpseffekter ~2kW, han om moderna med effekter uppåt 6kW i själva värmepumpen.
Det finns ganska mycket info om t ex Nibe S-735-7 En modern FLVP som kan lämna 6kW utan att ta hjälp av elpatroner!
Bra fråga, tittade själv, står inget informativt i boken.E Eje_19 skrev:
Noterade nu när jag kollade på pannan MED glasögon att det är tidsfaktor 335,5 nu.
Kollade för några veckor sen och läste 2000 nånting, missade då att det var ett kommatecken där 🫣
Om det nu är timmar har min pump gått 13.436 timmar med kompressorn och 335,5 tim med tillsats. Men som sagt, högts osäkert om det är så.
Nej man räknar inte på temperatur differensen mellan tilluft och frånluft. När man beräknar effektbehovet vid dvut, då beräknar man transmissions förluster plus ventilations förluster. Ventilations förlusten beror precis som du skriver på temperatur differensen mellan frånluft och tilluft, men det var avgiven effekt från fvp jag beräknade.PFO skrev:
Tidsfaktorn är antalet timmar elpatronen varit i gång med full effekt.Isakare skrev:
Bra fråga, tittade själv, står inget informativt i boken.
Noterade nu när jag kollade på pannan MED glasögon att det är tidsfaktor 335,5 nu.
Kollade för några veckor sen och läste 2000 nånting, missade då att det var ett kommatecken där 🫣
Om det nu är timmar har min pump gått 13.436 timmar med kompressorn och 335,5 tim med tillsats. Men som sagt, högts osäkert om det är så.
Om du vill får du gärna förtydliga vad du anser är fel med det jag skriver.E Eje_19 skrev:
Jag har inte särskilt nämnt några modeller, effekter eller årgångar. Jag försöker att råda bot på vissa missförstånd angående hur frånluftsvärmepumparna fungerar.
Det är helt grundläggande oavsett modell eller ålder att om man tar värme ur endast frånluften och kyler denna till samma temperatur som utomhustemperaturen så kan man inte utvinna mer energi ur frånluften än vad som förloras genom den kalla tilluften. Därmed kan den inte bli speciellt effektiv som värmepump om det är -18ºC ute och den kyler frånluften till -18ºC.
Om huset är väl isolerat och spillvärmen från alla husets elprylar tillsammans med kompressorns effekt räcker för att värma husets värmeläckage genom ytterskalet så är det sant att frånluftsvärmepumpen kan värma huset.
Men det som står i trådstarten är att man oavsett hus och oavsett modell på frånluftsvärmepump inte sparar energi på att sänka inomhustemperaturen. Och det är helt felaktigt.
Jag menar inte att såga frånluftsvärmepumpen som värmekälla. Det är i stora delar av Sverige ovanligt med långa perioder av -15ºC eller kallare. Om frånluftsvärmepumpen är mindre effektiv då och kanske måste använda elpatron ibland behöver det inte göra helheten oekonomisk.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Fast trådstartaren är ju ganska tydlig med att förklara att om man sänker inomhus temperaturen lägre än flvp arbetsområde så ökar ju faktiskt tillförd el. Eftersom kompressorn stänger av sig.A Avemo skrev:
Att gå från 17 till 16 grader kan ju då göra att förbrukningen ökar från 1kw till 4kw
Men däremot att gå från 21 till 19 kommer ju givetvis sänka förbrukningen.
Men det hela trådstarten handlar om är ju just den dolda egenskapen att flvp stänger av sig, när man tror man ska spara pengar.
Bra fråga, jag undrar det samma. Men antar stt det är timmar.E Eje_19 skrev: