P pmd skrev:
Varifrån kommer energin?
Den kommer från luften… absolut noll är -270 grader celcius, det finns en massa energi i luft som är 20 grader om du kyler den tillräckligt. Nettovinsten ligger i kylning under rådande utomhustemperatur.

Nja -273.15 grader är abs nollpunkt!

U
P pmd skrev:
Varifrån kommer energin?
Det kommer från tillförd el till kompressor och från frånluften som kyls ned.

Om avluften är kallare än frånluften har avluften mindre mängd energi i sig, den energin är då återförd tull huset via vp.
Om dessutom avluften är kallare än utomhusluften så innehåller avluften mindre mängd energi än tilluften. Energin försvinner ingenstans utan antingen så ventileras den ut eller så återförs den till huset, beroende på temperatur och massflöden.

Hade en lektor i termodynamisk som sa att värme beskriver mängden energi. Kyla existerar inte utan är bara ett hittepå ord för att beskriva avsaknaden av värme. Han hävdade att det inte finns något kallt kaffe, utan det var egentligen ”kaffe med lågt energiinnehåll”.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M Markm06 skrev:
Du tänker att Big ventilation skapade energikrisen på 70-talet som sen drev till tätare och bättre isolerade hus som ledde till mindre självdrag så att de sen kunde sälja på folk ventilation som de egentligen inte behövs? Låter trovärdigt.

Alla ventilationstekniker är ju betalade av big ventilation, det är ju givet.
Jag tänker inte på Big Vent, Big tech eller annat. Du behöver inte bli ledsen om du nu jobbar i vent-branschen. Det finns nog plats för dig nånstans. Allt har sin plats och sin tid.
Men sluta blåsa ut värmen ur småhus så behöver ni inga energislukande maskiner för att försöka fånga tillbaks den.
Jag har varit förvaltare, projektör, mm för stora fastighetsbestånd i flera decennier och vissa stora anläggningar och processer där ventilation är av nöden har självklart värmeåtervinning sin plats.
Rätt sak på rätt plats.

U Utsliten och utdömd skrev:

Om avluften är kallare än frånluften har avluften mindre mängd energi i sig, den energin är då återförd tull huset via vp.
Om dessutom avluften är kallare än utomhusluften så innehåller avluften mindre mängd energi än tilluften. Energin försvinner ingenstans utan antingen så ventileras den ut eller så återförs den till huset, beroende på temperatur och massflöden.

Hade en lektor i termodynamisk som sa att värme beskriver mängden energi. Kyla existerar inte utan är bara ett hittepå ord för att beskriva avsaknaden av värme. Han hävdade att det inte finns något kallt kaffe, utan det var egentligen ”kaffe med lågt energiinnehåll”.
Helt rätt värme går till det som är mindre varmt, skall det gå andra vägen, så måste man tillföra energi. Som i ett kylskåp, där är förångaren kallare än varorna, för att varornas "värme" skall tas upp i den kallare förångaren, för att senare kylas bort i kondensorn. Och kondensorn i sig är ju varmare än dess omgivning, så den släpper ifrån sig värmen till utomhusluften/vattnet eller vad den är kopplad mot. Ett slags värmeförflyttning, det är det allt handlar om. Och i en värmepump tvprtom då

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…

Han har ju rätt, värme
B Blombergs skrev:
Jag tänker inte på Big Vent, Big tech eller annat. Du behöver inte bli ledsen om du nu jobbar i vent-branschen. Det finns nog plats för dig nånstans. Allt har sin plats och sin tid.
Men sluta blåsa ut värmen ur småhus så behöver ni inga energislukande maskiner för att försöka fånga tillbaks den.
Jag har varit förvaltare, projektör, mm för stora fastighetsbestånd i flera decennier och vissa stora anläggningar och processer där ventilation är av nöden har självklart värmeåtervinning sin plats.
Rätt sak på rätt plats.
så det du säger är att småhus inte behöver ventilation? Min tanke är tvärt om, ju mindre boende desto mer kritiskt, du behöver ventilera ut diverse gaser som koldioxid, metan etc som du pruttar ut och även volatila ämnen från rengöringsmedel, tvättmedel etc koncentrationen blir ju högre i liten luftmassa. Självdragsventilation läcker ju mer värme än mekanisk ventilation. Jag är inte i närheten av ventilationsbranschen, tycker bara det du säger låter väldigt konspirativt.

B Blombergs skrev:
Rätt sak på rätt plats.
Big Vent låter lite nedsättande och det är väl meningen. Om vi tittar på myndigheters krav så är det satt till 0,35 l/s m2 (eller ungefär 0,5 oms/h. Alltså husets inomhusluftvolym byts ut på 2 timmar. Är det för mycket? Jag skulle nog svara lite för mycket . Nu får man minska ventilationen efter eget behag och det är väl vad dom flesta gör. Men det blir ju inte så bra om man har FLVP. Men vad kostar ventilationen i energi per m2 och år?
Vi räknar med +8 C i medelutetemperatur och energipris 2 kr/kWh och 0,35 l/s m2. Då blir energiåtgången ,om jag räknar rätt, 50 kWh per år och m2. Alltså kostnad 100 kr/ m2 år. Det blev mer än jag trodde. Nu tror jag dom flesta drar ner på ventilationen vintertid låt säga till hälften. Då motsvarar ventilationskostnaden lika mycket som ungefär varmvattenkostnaden som schablonmässigt beräknas till 25 kWh/m2 år.
I en lägenhet går det normalt inte att minska ventilationen individuellt och inte heller värmen. Det är en brist det här med kollektiv styrning av dessa.
Endast varmvatten och el mäts individuellt i nyare lägenheter men inte värme och ventilation. Det lustiga är att om det mäts och betalas individuellt får man betala moms. Vid kollektiv mätning och betalning är det momsfritt. Man bestraffas med moms om man försöker spara energi med individuell mätning.

P
M Markm06 skrev:
Den kommer från luften… absolut noll är -270 grader celcius, det finns en massa energi i luft som är 20 grader om du kyler den tillräckligt. Nettovinsten ligger i kylning under rådande utomhustemperatur.
Om jag inte har fattat fel så tar en frånsluftsvärmepump energi fån inneluften. När innetemperaturen är -273.15 °C så går det inte att hämta energi ur den luften, så energi måste fyllas på från en extern källa.

Alla gaser i luften lär f.ö. ha stelnat redan innan man når den temperaturen så värmepumpen har nog slutat fungera vid det laget. :-)

P
Om dessutom avluften är kallare än utomhusluften så innehåller avluften mindre mängd energi än tilluften.
Alltså tillförs energi till huset från en extern källa.

U
P pmd skrev:
Alltså tillförs energi till huset från en extern källa.
Det är ju exakt det @useless skrev. Om avluften är kallare än tilluften så tillförs energi. Och du frågade då va energin kom ifrån?

Den kommer in via tilluften

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om jag inte har fattat fel så tar en frånsluftsvärmepump energi fån inneluften. När innetemperaturen är -273.15 °C så går det inte att hämta energi ur den luften, så energi måste fyllas på från en extern källa.

Alla gaser i luften lär f.ö. ha stelnat redan innan man når den temperaturen så värmepumpen har nog slutat fungera vid det laget. :-)
Värme effekten som en flvp kan få från avluften räknas enklast ut från mollier sketcher, se bild nedan:
Mollier-diagram som visar temperatur, relativ fuktighet och entalpi för att beräkna värmeeffekt från frånluftsvärmepump vid -18 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om en flvp skickar ut en avluftstemp på -18 (som min flvp ofta gör en sådan här vinter), då blir upptagen effekt 4,5kw. Tillförd effekt från kompressor tror jag är 850w. Total värme effekt som min flvp producerar blir då ca 5,3 kw, vilket faktiskt täcker husets värmebehov vid dvut -18 grader. En flvp är en utmärkt producent i relativt nybyggda hus med mekanisk frånluft. I äldre hus blir det ofta luft/vatten eller bvp som vinner.

Jonklar Jonklar skrev:
Värme effekten som en flvp kan få från avluften räknas enklast ut från mollier sketcher, se bild nedan:
[bild]

Om en flvp skickar ut en avluftstemp på -18 (som min flvp ofta gör en sådan här vinter), då blir upptagen effekt 4,5kw. Tillförd effekt från kompressor tror jag är 850w. Total värme effekt som min flvp producerar blir då ca 5,3 kw, vilket faktiskt täcker husets värmebehov vid dvut -18 grader. En flvp är en utmärkt producent i relativt nybyggda hus med mekanisk frånluft. I äldre hus blir det ofta luft/vatten eller bvp som vinner.
Är de siffrorna verkligen korrekta??
Då skulle din FLVP ha en COP på 6.2 ...

Jonklar Jonklar skrev:
[bild]

Det betyder att du har minst 70 l/s i frånluftsflöde . Vilket är ganska mycket . Omräknat i m2 har du ett hus på över 200 m2. Upptagen värmeeffekt är helt beroende av frånluftsmängden ,dess fuktinnehåll och givetvis avluftstemperaturen.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Jonklar Jonklar skrev:
[bild]

Glömde du att ta bort energin för att värma den inkommande kalla luften från spaltventiler? Man måste räkna på temperaturdifferansen mellan frånluft temp och tillufttemp (DVUT). Då blir kalkylen väldigt annorlunda vid kallt väder när värmen behövs som mest och elen är som dyrast.

P pmd skrev:
Vår mekaniska ventilation är igång bara visa tider på dygnet, och ibland är den avstängd en längre tid.
Är jag en brottsling?
Jag skulle knappast komma på idén att kalla dig det! ;-)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.