P
GK100 GK100 skrev:
Man kan ju ta med drivenergin för kompressorn på den sidan.
Räcker det i allmänhet?

DonPablo DonPablo skrev:
jag skaffade bergvärme för att det skulle bli billigare med uppvärmningen, samt bättre komfort. Som reparatör av värmepumpar de senaste 10 åren, så ser jag också att bergvärme har mindre problem än alla andra värmepumpar, flvp och lvvp.
Om det inte får borra hål till bergvärme från kommun beslut då kan gå bra alternativ jordvärme bättre val än frånluftsvärmepump och luft/vattenvärmepump. Eller hur?

P pmd skrev:
Värmen som tillförs huset kommer väl från någonstans (som inte är frånluftsvärmepumpen?. En FVP minskar värmeförlusten genom ventilationen men den tillför väl ingen värme om den inte har ett el-element?
Nyare frånluftsvärmepumpar klarar utvinna mer energi ur frånluften än tidigare modeller, därför klarar de att både värma huset och producera varmvatten utan elpatron. Avluftstempen på min fvp ligger ofta nedåt -18 grader.

P
Jonklar Jonklar skrev:
Nyare frånluftsvärmepumpar klarar utvinna mer energi ur frånluften än tidigare modeller, därför klarar de att både värma huset och producera varmvatten utan elpatron. Avluftstempen på min fvp ligger ofta nedåt -18 grader.
Det låter som en evighetsmaskin, vilket bryter mot termodynamikens lagar.

Med andra ord: hur tillförs den energi som FLVP:n utvinner ur frånluften?

• Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Genom att avluften kyls till en lägre temperatur än utomhusluften den ersätts av får man en del "gratis" energi.

Plus all energi som tillförs i huset alla apparater och människor som vistas där. Men den energin får man betala för, så enda vinsten är att en stor del återvinns.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ser du inte själv hur du säger emot dig själv? Hur skall du ha det? Kan den hålla värmen eller sjunker inomhustemperaturen 4ºC?

Jag har aldrig förnekat att det kan finnas undantag där en frånluftsvärmepump kan värma ett hus utan tillskott av elpatron. Jag har förnekat att det är generellt.

Då har du en mycket bredare bild än jag av hur det fungerar. Men jag vidhåller att om elpatronen behövs 100 timmar per år så kan inte frånluftsvärmepumpen värma huset utan den under alla omständigheter. Och det är ju även intressant att höra hur många hus du besökt där elpatronen går betydligt mer än så.

Säkert för många småhus. Men inte alla. Bergvärmepumpen har större fördel i sämre isolerade hus.
Har en Qvantum QE6, 220m2 hus, höll värmen utan elpatron i -10 i veckan 🤷🏼

• Gilla
Jonklar
  • Laddar…
Suvi5700
Senaste dygnet har jag klarat mig utan elpatronen gått in. Nibe F 370. 0-3 plus ute. Gjorde av med 18 kwh senaste dygnet.

P pmd skrev:
Det låter som en evighetsmaskin, vilket bryter mot termodynamikens lagar.

Du tänker fel, allt handlar om relativitet. Om utetemp är 0 och du kyler avluft till -20 har du vunnit 20 grader energi ovanpå luften du dragit in. När du gör det lagras värmen i husets termiska massa som gör att huset inte tappar allt för många grader när det sen kommer korta köldknäppar mer till -10-15. När temperaturen sen stiger igen så stiger också delta mellan utetemp och avluft och således också den totala termiska vinsten i pumpen. Du kan dock inte driva en flvp konstant i -20 utan tillförd värme, men det går knappt med lvvp eller llvp heller. Så flvp väldigt bra lämpad till mellersta/södra sverige, dålig i norr, men där e i princip bara bvp lämpligt.

• Gilla
Jonklar
  • Laddar…
Fläktsyrd till- och frånluft i villor är i huvudsak bara en styrd förlust sett i stort. Startade pga påtryckningar från Vent-branschen (och miljörörelsen som aldrig fattat något) som behövde jobb, jfr OVK i småhus som senare togs bort. Investerings- och underhållskostader får ni aldrig tillbaka tillbaka i sänkt elkostnad. Krav på värmeåtervinning byggdes in BBR-krav på nya hus. Sen var det kört.

B Blombergs skrev:
Fläktsyrd till- och frånluft i villor är i huvudsak bara en styrd förlust sett i stort. Startade pga påtryckningar från Vent-branschen (och miljörörelsen som aldrig fattat något) som behövde jobb, jfr OVK i småhus som senare togs bort. Investerings- och underhållskostader får ni aldrig tillbaka tillbaka i sänkt elkostnad. Krav på värmeåtervinning byggdes in BBR-krav på nya hus. Sen var det kört.
Du tänker att Big ventilation skapade energikrisen på 70-talet som sen drev till tätare och bättre isolerade hus som ledde till mindre självdrag så att de sen kunde sälja på folk ventilation som de egentligen inte behövs? Låter trovärdigt.

Alla ventilationstekniker är ju betalade av big ventilation, det är ju givet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Genom att avluften kyls till en lägre temperatur än utomhusluften den ersätts av får man en del "gratis" energi.
Den värme man utvinner då kommer väl från inomhusluften? Om den kommer från utomhusluften fungerar flvp:n som en llvp.
useless useless skrev:
Plus all energi som tillförs i huset alla apparater och människor som vistas där. Men den energin får man betala för, så enda vinsten är att en stor del återvinns.
Ja, det måste ju tillföras värme till huset från någonstans. Man kan alltså inte värma ett hus med en flvp. Bara minska värmeförlusterna genom ventilationen.

P pmd skrev:
, det måste ju tillföras värme till huset från någonstans. Man kan alltså inte värma ett hus med en flvp. Bara minska värmeförlusterna genom ventilationen.
Jo, man tillför energi till huset om avluften kyls till lägre temperatur än utomhusluften. Det är den stora skillnaden mellan FLVP och FTX.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
P
Varifrån kommer energin?

M Markm06 skrev:
Har en Qvantum QE6, 220m2 hus, höll värmen utan elpatron i -10 i veckan 🤷🏼
Jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt på något vis. Ser du någon motsättning mellan vad jag skrev och vad du skrev?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.