Nissens Nissens skrev:
Du hittar informationen i den tekniska specen. Självklart minskar verkningsgraden i en LVP när det blir kallt ute. När man behöver värmen som mest och elen är som dyrast går elpatronen in.

Under 20+ år har jag aldrig sett köldbäraren till min BVP vara under +4 grader.

Du höjer LVP till skyarna, men jämför gärna SCOP och kolla vid hur låga utetemperaturer som det blir en vettig verkningsgrad på en LVP.
Klart att det blir mer elpatron ju kallare det blir ute, åtminstone med en äldre typ av FLVP som vi har ...
Avsikten är inte att höja FLVP till skyarna, men jag ser en sån som ett tämligen vettigt alternativ i ett hus med litet eller måttligt energibehov.
Jag skulle knappast fundera på en FLVP i ett gammalt hus med stort energibehov.
Då skulle en jord eller BVP vara betydligt intressantare ...

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du hittar informationen i den tekniska specen. Självklart minskar verkningsgraden i en LVP när det blir kallt ute. När man behöver värmen som mest och elen är som dyrast går elpatronen in.

Under 20+ år har jag aldrig sett köldbäraren till min BVP vara under +4 grader.

Du höjer LVP till skyarna, men jämför gärna SCOP och kolla vid hur låga utetemperaturer som det blir en vettig verkningsgrad på en LVP.
+4c ... då har du ett bra borrhål ;-)

Fotografen Fotografen skrev:
I min värld är en frånluftvärmepump en elpanna kombinerad med ventilation med återvinning på frånluften, det gäller att komma ihåg det. Ordet "värmepump" blir lätt lite magiskt.
Fast det är en värmepump, är utluften -20 och utomhustemp är runt nollan är du netto plus ganska mycket värmeenergi jämfört med luften du tar in. I allmänhet är du netto plus i värme när utlufttemp understiger utetemp.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P
E Eje_19 skrev:
Man bryter mot Boverkets BBR
Vår mekaniska ventilation är igång bara visa tider på dygnet, och ibland är den avstängd en längre tid.
Är jag en brottsling?

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vår mekaniska ventilation är igång bara visa tider på dygnet, och ibland är den avstängd en längre tid.
Är jag en brottsling?
Nej.

Av två anledningar.

Det är tillåtet att ändra användandet av vissa saker som krävs för bygglov och slutbesked utan att för den skull be om något nytt lov. Ventilationen (i din egen bostad) är en av dessa saker. Du får stänga av den och du får slå av värmepumpen och köra direkt-el i stället. Om du nu vill.

Att bryta mot en statlig föreskrift (lagar är föreskrifter, men även myndigheter såsom boverket ger ut föreskrifter men de är inte lagar) gör dig inte automatiskt till brottsling. Brott, vilket leder till att någon kallas brottsling, är en mycket liten andel av lagarna. Främst brottsbalken.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har skrivit flera inlägg i tråden och en del mer detaljerade en det du citerar. Essensen av vad jag hävdar är att man inte kan räkna med att en frånluftsvärmepump utan elpatron kan värma ett hus. Men det kan finnas undantag där det ändå fungerar. Sedan går det möjligen att ifrågasätta att du som exempel väljer ett hus som enligt din egen uppgift inte kan hålla värmen med frånluftsvärmepump när det är -19ºC ute.
Fast jag skriver ju att min fvp faktiskt klarar hålla värmen när det är -19 ute, med blockerad elpatron. Visst temperaturen har dippat någon timme på morgonen till 19 grader, men det kan vi leva med.

Idag finns det frånluftsvärmepumpar med större kompressor till exempel Nibe s735-7 (comfortzone har en liknande modell), som utan problem klarar av att värma ett hus utan elpatron. Så essensen av det du hävdar är bevisligen fel.

Jag har servat och reparerat ett par tusen frånluftsvärmepumpar och brukar alltid kolla historiken i varje värmepump, hur många timmar elpatronen har jobbat sedan installation mm. Om ventilationen är rätt injusterad och värmepumpen är väl drift optimerad och huset hyffsat väl isolerat, då behöver dagens frånluftsvärmepumpar inte mycket tillsats för att klara värmebehovet. I många hus jag följer går elpatronen in ca 100 timmar per år, det är inte mycket sämre än hus som har bvp. Skillnaden i driftsekonomi mellan bvp och fvp är marginell när det gäller småhus.

P pmd skrev:
Är jag en brottsling?
Jag gör likadant sedan en tid tillbaka.
Och nu kör jag helt på CO2, så ventilationen går inte alls när den inte behövs.
Det fungerar så pass bra att jag nu har satt in den funktionen i det fristående garaget, så det ventileras bara när det behövs.
Hela meningen är ju att en prutt inte ska berika omgivningen alltför länge - då fungerar det! 😉

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Jonklar Jonklar skrev:
Fast jag skriver ju att min fvp faktiskt klarar hålla värmen när det är -19 ute, med blockerad elpatron. Visst temperaturen har dippat någon timme på morgonen till 19 grader, men det kan vi leva med.
Ser du inte själv hur du säger emot dig själv? Hur skall du ha det? Kan den hålla värmen eller sjunker inomhustemperaturen 4ºC?

Jonklar Jonklar skrev:
Idag finns det frånluftsvärmepumpar med större kompressor till exempel Nibe s735-7 (comfortzone har en liknande modell), som utan problem klarar av att värma ett hus utan elpatron. Så essensen av det du hävdar är bevisligen fel.
Jag har aldrig förnekat att det kan finnas undantag där en frånluftsvärmepump kan värma ett hus utan tillskott av elpatron. Jag har förnekat att det är generellt.

Jonklar Jonklar skrev:
Jag har servat och reparerat ett par tusen frånluftsvärmepumpar och brukar alltid kolla historiken i varje värmepump, hur många timmar elpatronen har jobbat sedan installation mm. Om ventilationen är rätt injusterad och värmepumpen är väl drift optimerad och huset hyffsat väl isolerat, då behöver dagens frånluftsvärmepumpar inte mycket tillsats för att klara värmebehovet. I många hus jag följer går elpatronen in ca 100 timmar per år, det är inte mycket sämre än hus som har bvp.
Då har du en mycket bredare bild än jag av hur det fungerar. Men jag vidhåller att om elpatronen behövs 100 timmar per år så kan inte frånluftsvärmepumpen värma huset utan den under alla omständigheter. Och det är ju även intressant att höra hur många hus du besökt där elpatronen går betydligt mer än så.

Jonklar Jonklar skrev:
Skillnaden i driftsekonomi mellan bvp och fvp är marginell när det gäller småhus.
Säkert för många småhus. Men inte alla. Bergvärmepumpen har större fördel i sämre isolerade hus.

Hur mycket spillvärme kommer från div styrelektronik, datorer, TV, hifi, vitvaror?

Hannuse Hannuse skrev:
Jag gör likadant sedan en tid tillbaka.
Och nu kör jag helt på CO2, så ventilationen går inte alls när den inte behövs.
Det fungerar så pass bra att jag nu har satt in den funktionen i det fristående garaget, så det ventileras bara när det behövs.
Hela meningen är ju att en prutt inte ska berika omgivningen alltför länge - då fungerar det! 😉
Det finns några fler parametrar än CO2 att hålla reda på. Fukt är en.Torka tvätt t.ex orsakar hög fukt. Radon är en annan liksom alla andra kemikalier vi håller på med. Men visst näsan är det bästa kontrollorganet vi har.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
B BSA In skrev:
Det finns några fler parametrar än CO2 att hålla reda på. Fukt är en.Torka tvätt t.ex orsakar hög fukt. Radon är en annan liksom alla andra kemikalier vi håller på med. Men visst näsan är det bästa kontrollorganet vi har.
Ja, har man radon, då bör man hantera det separat.
Men fukt har jag aldrig haft problem med, och tvätten torkas inne på vinterm och ofta ute på sommaren.
Vid dusch och bastu så har jag en knapp för "forcerad ventilation", så då hanteras fuktiga sessioner på det sättet.
Men har man problem med fukt, får man naturligvis analysera varför, och hitta en lösning.
Men generell ventilation tycker jag är slöseri med energi, men det finns naturligvis dom som tycker annorlunda och det är väl inte fel det heller.
Bara man känner sig nöjd med inomhusmiljön.

P
redarn redarn skrev:
Det är tillåtet att ändra användandet av vissa saker som krävs för bygglov och slutbesked utan att för den skull be om något nytt lov. Ventilationen (i din egen bostad) är en av dessa saker. Du får stänga av den och du får slå av värmepumpen och köra direkt-el i stället. Om du nu vill.
Men man får inte bygga ett hus utan att installera ett ventilationssystem som staten har godkänt?
Jag förstår inte varför staten ska lägga sig i min bostadsekonomi på det sättet.

P
Jonklar Jonklar skrev:
Idag finns det frånluftsvärmepumpar med större kompressor till exempel Nibe s735-7 (comfortzone har en liknande modell), som utan problem klarar av att värma ett hus utan elpatron.
Värmen som tillförs huset kommer väl från någonstans (som inte är frånluftsvärmepumpen?. En FVP minskar värmeförlusten genom ventilationen men den tillför väl ingen värme om den inte har ett el-element?

P pmd skrev:
Värmen som tillförs huset kommer väl från någonstans (som inte är frånluftsvärmepumpen?. En FVP minskar värmeförlusten genom ventilationen men den tillför väl ingen värme om den inte har ett el-element?
Man kan ju ta med drivenergin för kompressorn på den sidan.

jag skaffade bergvärme för att det skulle bli billigare med uppvärmningen, samt bättre komfort. Som reparatör av värmepumpar de senaste 10 åren, så ser jag också att bergvärme har mindre problem än alla andra värmepumpar, flvp och lvvp.

• Gilla
PFO och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.