70 989 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
Säkert nåra EU-bestämmelser som ska göra att energiförbrukningen för värme och ventilation begränsas.P pmd skrev:Jag är lite förvånad att staten ställer energiförbrukningskrav på nybyggnationer. Det ligger ju i mitt eget intresse att hålla nere energiförbrukningen. Det känns lite storebrorsaktigt att staten ska lägga sig i det.
Det är kanske för att staten inte ska behöva ta sig i kragen och ordna upp Sveriges energiförsörjning.
En F370(som vi har!) med start-stopp-kompressor och avluftstemp kring nollan kräver ganska mycket elpatronhjälp när det är kallt, därom råder ingen tvekan!A Avemo skrev:Jag har skrivit flera inlägg i tråden och en del mer detaljerade en det du citerar. Essensen av vad jag hävdar är att man inte kan räkna med att en frånluftsvärmepump utan elpatron kan värma ett hus. Men det kan finnas undantag där det ändå fungerar. Sedan går det möjligen att ifrågasätta att du som exempel väljer ett hus som enligt din egen uppgift inte kan hålla värmen med frånluftsvärmepump när det är -19ºC ute.
En modern FLVP som S735 med avluftstemperaturer på nedåt -15c är betydligt potentare och kan klara sig utan elpatronhjälp ner till många minusgrader. Ett av Nibes produktblad anger nedåt minus 20c i ett modernt och välisolerat hus.
Det kan det inte. Du räknar fel.E Eje_19 skrev:FTX har, vad jag bedömer väldigt gott rykte.
Jag har funderingar kring hur bra och effektiv FTX egentligen är.
Det tycks vara allmänt accepterat att den har en effektivitet på ungefär 80% eller lite mer.
Exempel: Vid en utetemperatur på -20c och en innetemperatur på +20c, alltså 40c skillnad. Hur ska FTX-aggregatet kunna värma uteluften till +16c.(80%)?
Många FTX är specade till att kunna klara upp till 90%& energiåtervinning men i praktiken får man vara ganska nöjd med 80% som du säger.
Det har att göra med att man förlorar i effektivitet för varje obalans som finns i systemet. Om huset inte är tillräckligt tätt och det läcker luft andra vägar så kanske man inte kan få in optimal balans mellan frånluft och tilluft och den ska ju idealt vara lika stor för att FTX ska fungera effektivt.
Men i ditt exempel med 20C inne och -20 ute så blir inte 80% 16 grader.
tempskillnad mellan ute och inne är 40C. FTX kan eliminera 80% av den skillnaden och 80% av 40 är 32.
Dvs du förlorar 8 grader. Med andra ord så kan FTX återvinna 32 av de 40 grader i skillnad som går ut och kvar blir en förlust på 8 grader.
Tilluften blir då med andra ord 12 grader varm. Vilket förvisso inte är jättevarmt men ändå betydligt bättre än -20.
En FTX fungerar enligt ganska enkla principer. elfa Laval var en av föregångarna för att producera värmeväxlare. Dom användes då för att pastörisera mjölk bland annat.
Det finns två huvudtyper som är vanliga. Motströms och roterande.
En roterande värmeväxlare har en rotor i perforerad metall där halva cirkeln täcks av frånluften och halva av tilluften.
När tilluften går genom metallrotorn så värms deena upp och roterar sedan in i tilluften där den avger värmen till tilluften och således kyls varefter den åter roterar in till frånluften osv.
Motström är förenklat så att tilluft och frånluft går på varsin sida åt motsatt håll förbi metallplattor som skiljar dessa åt. Då avger frånluften sin värme till tilluften genom metallen.
Kola exempelvis här för mer info om grundprincipen.
https://www.svenskventilation.se/ventilation/varmevaxlare/
Så kan man ju göra om man vill. Varför man skulle vilja det fattar jag inte.H heimlaga skrev:
Du får undermånlig ventilation med dålig luftkvalitet och du får ökad fukt inomhus som kommer att leta sig ut någonstans med risk för att det orsaka rmögel.
Det finns bara dåliga följder av att stänga av ventilationen.
Visst. Om man är en snål djäkel så kan man skjuta sig själv i foten och kortsiktigt spara lite pengar på att minska ventilatilnnsförlusterna men i längden så förstör man huset. och det ska bra mycket ventilationsförluster för att göra det värt att förstöra huset.
Fastighetsavgiften baseras på taxeringsvärdet. Det ökar inte för att man stoppar in en ny värmepump.E Eje_19 skrev:
Möjligen när tillräckligt många grannar har bytt till bergvärme och sålt sina hus dyrare så det finns högre försäljningspriser att basera taxeringsvärdet på.
Du är medveten om att även FLVP tillverkar varmvatten?Nissens skrev:
Fastighetsavgiften påverkas i regel inte dels eftersom fastighetsdeklarationen görs så sälla, men främst eftersom den har ett tak.
Och återigen så förringar du värdeökninge en bvp ger, att den fungerar hur sträng vintern än blir, och att den även producerar varmvatten.
4000kWh per år blir ju bortåt 12 000 kr på ett år, det ger besparing på 240 000 på 20 år. Och då har du inte räknat med varmvattnet.
FTX känns ofräsch, skulle aldrig låta tilluften åka runt i skitiga rör. 😊
Det är en stor anledning till att lösningen har god energiprestanda enligt normen för hur sådan mäts även om en del elspets används på vintern (vilket är vad som kan göra den dyr).
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Fast taxeringsvärdet baseras på snittpris i området.E Eje_19 skrev:
Skatteverket - Hur beräknar man taxeringsvärdet?
Jag har aldrig märkt att våra FLVP har haft några svårigheter att producera värme och varmvatten i tillräcklig mängd de dryga 30år vi haft dom!Nissens skrev:
Fastighetsavgiften påverkas i regel inte dels eftersom fastighetsdeklarationen görs så sälla, men främst eftersom den har ett tak.
Och återigen så förringar du värdeökninge en bvp ger, att den fungerar hur sträng vintern än blir, och att den även producerar varmvatten.
4000kWh per år blir ju bortåt 12 000 kr på ett år, det ger besparing på 240 000 på 20 år. Och då har du inte räknat med varmvattnet.
FTX känns ofräsch, skulle aldrig låta tilluften åka runt i skitiga rör. 😊
Hittills har vi som mest betalat ~2kr/kWh för elen, men vanligen betydligt mindre, men man vet ju inte hur det blir med priset framöver ...
Varmvattnen ingår i årsförbrukningen 13 000kWh.
Har man ingen värmepump, men sätter in en får man fler poäng på uppvärmningssystem, men att byta en pump mot en annan kan knappast påverka taxeringsvärdet. Ja, försäljningspriser i grannskapet har höjt rätt mycket här de senaste åren...useless skrev:
Du hittar informationen i den tekniska specen. Självklart minskar verkningsgraden i en LVP när det blir kallt ute. När man behöver värmen som mest och elen är som dyrast går elpatronen in.E Eje_19 skrev:Jag har aldrig märkt att våra FLVP har haft några svårigheter att producera värme och varmvatten i tillräcklig mängd de dryga 30år vi haft dom!
Hittills har vi som mest betalat ~2kr/kWh för elen, men vanligen betydligt mindre, men man vet ju inte hur det blir med priset framöver ...
Varmvattnen ingår i årsförbrukningen 13 000kWh.
Under 20+ år har jag aldrig sett köldbäraren till min BVP vara under +4 grader.
Du höjer LVP till skyarna, men jämför gärna SCOP och kolla vid hur låga utetemperaturer som det blir en vettig verkningsgrad på en LVP.
Det är klart att du inte kastar ut en fungerande FLVP och ersätter den med BVP. Det är först när du behöver byta din FLVP man kan fundera på det.E Eje_19 skrev:Att en BVP skulle "löna sig" i alla lägen är jag långt ifrån övertygad om ... En värdeökning kostar en aning högre fastighetsavgift, men ger inget tillbaka förrän man säljer.
För oss skulle det bli ett dyrt nöje att byta FLVP till BVP ...
107m2 hus/enplans med isolering enligt kraven i början av 1990-talet. ~20cm i golv och väggar, 50cm på vinden. FLVP Nibe F370 som oxo ger bra värme!
Total förbrukning av el ~13 000kWh/år. Avräknat hushållsel ~5000kWh/år. Då återstår ~8000kWh/år som en
BVP har att spara på. Lyckas den kapa halva förbrukningen, rör det sig om ~4000kWh/år.
Sen blir det lite av Ebberöds bank att blåsa ut ~100m3 rumsvarm luft på vintern, så jag betraktar en FTX som mer eller mindre nödvändig.
Så att investera i trakterna av 250 000:- för att spara 4000kWh år en dålig idé för våran del!
Kostnaden för en FLVP och en BVP borde vara ganska lika ? Likaså installationen.Tillkommer borrhålet och rören in med 50-75 000 kr?! FTX ventilation är inte nödvändig utan en liten kanalfläkt räcker.
Jag tycker FLVP är en bra, ekonomisk och smidig lösning på husets behov av värme och ventilation. Dock är det några dyrmånader på vintern, men å andra sidan brukar våra sommarförbrukningar hamna kring 10-12kWh/dygn så över året tycker jag det hittills varit en klart överkomlig kostnad.redarn skrev:
Hittills i februari, t o m 19 har här förbrukats ganska precis 70kWh/dygn. F370:s kompressor och fläkt drar kring 0,7kW som per dygn blir nätt 17kWh dygn. Av resterande 53kWh hamnar en ansenlig del i elpatronerna i FLVP ...