71 001 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
Ok. I mitt experiment ville jag ta reda på om det gick att spara kWh på att låta FLVP vila när "temperaturförlusten" mellan uteluft och avluft var 20-25C. Oväntat nog var det ingen märkbar skillnad.A Avemo skrev:Det finns massor av saker som kan påverka ett sådant experiment. Ventilationen går inte ner till noll för att man stänger av fläkten. Det kan ha varit olika mycket vind ute. Din avläsning av temperaturen kan se snarare var att titta på termometern ibland än att logga och räkna ut medelvärdet. Jag menar inte att ditt experiment var värdelöst. Men det finns massor av rimliga förklaringar till osäkerheter.
Jag stängde av fläkten och täppte igen frånluftsdonen, så minimalt med självdrag, dessutom är det oftast i det närmaste vindstilla vid -20 - 25c
Oja, visst finns det osäkerheter. Nog trodde jag att en "tempförlust" på ca 20c skulle visa sig hyfsat väl på elförbrukningen,men det visade sig vara felaktigt. En FLVP är ändå ganska duktig ... ;-)
Dit jag vill komma är att risken finns. Men chansen är i ett allmänt fall större att man sparar på att sänka. Så att som i trådstarten göra det generella påståendet att man inte sparar energi på att sänka temperaturen i ett hus värmt med frånluftsvärmepump är 100% trams. Men det kan finnas specialfall när man inte gör det.
Att man sparar på att sänka innetemperaturen tycker jag låter ganska rimligt, så länge man håller sig inom rimliga gränser, men i åtminstone två fall är risken att det istället går åt mer energi.
1. Ifall man sänker frånluftstempen så mycket att kompressorn inte startar.
2. Om frånluften inte lyckas hålla isen borta så det blir återkommande avfrostningar. Ju tätare desto sämre.
Du får inte bygglov om inte både energideklarationen och planerade ventilationen uppnår nybyggnadskraven.P pmd skrev:
Du kan så klart lösa båda dessa utan FTX. Svårt att lösa det senare utan mekanisk ventilation av något slag.
Min huvudpoäng var att förklara hur du tvingas göra något inte att FTX var det som krävs, ursäkta om jag missförstod den tidigare diskussionen.
Jag är lite förvånad att staten ställer energiförbrukningskrav på nybyggnationer. Det ligger ju i mitt eget intresse att hålla nere energiförbrukningen. Det känns lite storebrorsaktigt att staten ska lägga sig i det.
Det är kanske för att staten inte ska behöva ta sig i kragen och ordna upp Sveriges energiförsörjning.
Det är kanske för att staten inte ska behöva ta sig i kragen och ordna upp Sveriges energiförsörjning.
Jag tror inte att Suvi5100 sänkte frånluftsflödet så mycket men genom att öppna frånluftsdonen sänkte Nibes tekniker tryckfallet över frånluftsventiler och då behöver inte fläkten jobba lika hårt. Han kanske även rengjorde filtret.Isakare skrev:
Jag har uppfattat att termen "passivhus" betyder att de inte behöver (särskilt mycket) aktiv uppvärmning och typiskt utrustas med FTX för återvinning av ventilationsvärme men utöver det ska spillvärmen från apparater och människor tillsammans med solinstrålning räcka.P pmd skrev:
Inte att husen skulle ha låg ventilation.
Jag har skrivit flera inlägg i tråden och en del mer detaljerade en det du citerar. Essensen av vad jag hävdar är att man inte kan räkna med att en frånluftsvärmepump utan elpatron kan värma ett hus. Men det kan finnas undantag där det ändå fungerar. Sedan går det möjligen att ifrågasätta att du som exempel väljer ett hus som enligt din egen uppgift inte kan hålla värmen med frånluftsvärmepump när det är -19ºC ute.Jonklar skrev:
Om man inte kan någonting om värmepumpar så kanske man inte ska låtsas att man kan.
Jag bor i ett hus på 200m2 med en Nibe f730 där jag blockerat elpatronen helt. I vinter när det varit -19 grader ute så har inomhustemperaturen på morgonen ibland sänkts till 19 grader och annars har värmepumpen hållit 23 grader inne. Och ni påstår att en flvp inte klarar att värma ett hus utan elpatron?
Innan kylskåpen, när jordkällare var det normala, var det inte ovanligt att man ställde nåra hinkar vatten i källaren, ifall tempen närmade sig frysrisk. Som jag fått det berättat förvarade man maten i upphöjda lårar och på hyllor. Hinkarna ställde man på golvet.useless skrev:
Nån har tidigare strypt luftflödet med frånluftsdonen istället för fläktens varvtal, som ju är det korrekta sättet.. Jag kan tänka mig att ventilationen för en del onödigt oväsen!Suvi5700 skrev:
FTX har, vad jag bedömer väldigt gott rykte.S steffo_b skrev:Det är förvisso en vanlig tankevurpa att jämföra en FTX med en FLVP men det är likväl en tankevurpa.
En vvärmepump oavsett typ utvinner värme ur ett medie. en FTX återvinner värme.
Det är vin viktig principiell skillnad där.
En FLVP är egentligen att jämföra med en LVVP där du satt utedelen i frånluftsströmmen med vinsten att du kan få högre COP genom att luften den arbetar med är varmare men med förlusten att du begränsar tillgänglig värmeeffekt eftersom du har en begränsad mängd luft att röra dig med.
Om man exempelvis tittar på fallet där det är -10 ute och man har 22 grader inne så har du en ventilationsförlust på 2,7 kW i en normalt ventilerad villa på 200 kvm som då har ett ventilationsbehov på ca 65 l/s.
Med FTX så sjunker den förlusten till drygt 0,5kW räknat på 80% återvinningsgrad. (Jag vet att många FTX specas till 90% återvinning men det är i praktiken svårt att uppnå annat än under ideala förhållanden. 80 är betydligt mer rimligt att räkna med.
En FTX återvinner den värmen till kostnaden av att driva ventilationsfläktarna som ju ändå måste gå för att ha ventilation.
En FLVP kommer att förutom fläktarna förbruka närmare 1 kW för kompressorn vid det förhållandena.
Det totala energibehovet för en sådan villa som är relativt normalisolerad är kanske 5 kW utan energiåtervinning. Enligt Nibe så ger deras S735 ett COP på ca 2,6 vid den uteffekten vilket ger att den förbrukar ca 2 kW för att hålla värmen i huset.
Jämför man det med en villa uppvärmd med BVP som har FTX så har 2 kW av ventilationsförlusterna försvunnit i och med FTX. Kvar blir 3 kW som kan genereras med ett COP på 4 vilket blir en förbrukning på ca 0,8 kW.
dvs en jämförbar villa med FTX och BVP kontra en med FLVP kommer vid de förhållandena att förbruka 0,8 resp 2 kW för att hålla värmen. Förutsatt att FLVP orkar med det såklart.
Det som jag inte tagit med i beräkningen då är att FLVP för att generera mer värme kommer att öka ventilationen för att öka mängden tillgänglig luft med resultatet att ventilationsförlusterna ökar.
I praktiken blir matematiken sämre med andra ord.
Jag säger inte att en FLVP är en dålig idé egentligen. Den kan fortfarande ge en hyfsad värmeekonomi i en villa under normala förhållanden men den är långt ifrån lika bra som samma villa med FTX och BVP (eller FLVP)
En modern FLVP som kyler frånluften till -15 kommer vid -15 utetemp precis att kunna hålla jämna steg med ventilationsförlusterna. All energiförlust genom isolering kommer att behöva täckas av tillförd effekt till kompressor samt till elpatron,.
Att uppnå energiklass A är väldigt svårt med en FLVP men relativt lätt även med en mediokert isolerad villa med FTX och BVP.
Jag har funderingar kring hur bra och effektiv FTX egentligen är.
Det tycks vara allmänt accepterat att den har en effektivitet på ungefär 80% eller lite mer.
Exempel: Vid en utetemperatur på -20c och en innetemperatur på +20c, alltså 40c skillnad. Hur ska FTX-aggregatet kunna värma uteluften till +16c.(80%)?
Tack! Det är första vintern vi bor här. Inatt har det varit 11 minus. Ändå har frånluftstempen legat över 19 gr. Natten innan då det var 7 minus så var den strax över 16.B BSA In skrev:
Så något rätt gjorde teknikern .
Ja precis, och ett störande visslande ljud, som bara blev värre. Nu är det tyst och lugnt. Vi har haft varmt och gott inatt. Och frånluftstempen ungefär 3 grader varmare än tidigare. Trots 11 minus uteE Eje_19 skrev: