lutorm lutorm skrev:
Jag tror personligen att alla som bor där det blir kallare än -5 gör bort sig när de väljer en FLVP. Är otroligt nöjd att jag tog bort s...en.
Vi har ofta kallare än -5c(Gästrikland), men har ändå varit väldigt nöjda med FLVP de senaste 32 åren!
Allt samlat i ett skåp. Värme, varmvatten, ventilation med återvinning och dessutom måttlig elförbrukning!

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Jag har F370,104m2,govvärme,22gr.inne, utblås -4-5gr. vid 55%varvtal.
Då blir det rätt många stopp för avfrostning ...

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Funderade med på att sätta ner fläkten till runt 50-55. Är ju 65 nu
En bra rekommendation jag fick i Värmepumpsforum för nåra år sen, var att ha fläkthastigheten så justerad att pumpen ytterst sällan behöver avfrosta.Vi har en F370.
(För modernare pumpar med varvstyrda kompressorer (-15c på avluften) gäller säkert annat)
Dvs försök trimma in fläkthastigheten så avluften hamnar strax över nollan!
Ju mer kompressorn jobbar, desto bättre! Varje avfrostning innebär energiförluster ...

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
E Eje_19 skrev:
En bra rekommendation jag fick i Värmepumpsforum för nåra år sen, var att ha fläkthastigheten så justerad att pumpen ytterst sällan behöver avfrosta.Vi har en F370.
(För modernare pumpar med varvstyrda kompressorer (-15c på avluften) gäller säkert annat)
Dvs försök trimma in fläkthastigheten så avluften hamnar strax över nollan!
Ju mer kompressorn jobbar, desto bättre! Varje avfrostning innebär energiförluster ...
Men jag vet inte hur jag sätter ner den.
Jag kommer in i serviceläge, men hittar ingen inställning för att sätta ner den

M MrDizzy skrev:
Tilllåt mig tvivla på att man sparar 7-8000kWh med en 650W flvp.
8000kWh = Då skulle den gå på max effekt 256 dagar 24timmar om dygnet.
Där jag bor finns flera radhusområden som byggdes samtidigt i början på 90 talet, de som fick elpanna med FTX (Kryddhylleaggregat) i samma storlek som mitt ligger på 12-13.000 kWh per år, jag ligger på 6.500-7.500 de 9 år jag bott här med Nibe 310/370 (Byte till 370 gav ingen skillnad mer än att den låter mera)
Vet för att jag tidigare bott i de andra husen med elpanna i samma storlek.
Kompressorn håller mitt hus varmt ner till -10, tillsatsen går igång så fort man duschar, då räcker kompressorn inte till vinterhalvåret.
Det bästa för mitt hus som är ganska litet är riktigt bra ventilation.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
En FTX är billig i inköp. Installationen kan vara dyr i ett befintligt hus. Sen håller den lätt 30år.
Dessutom vet man att det blir värmeförluster på mellan 5 och 20% om det gäller moderna FTX

Nissens
B BSA In skrev:
Den tar ju värmen ur frånluften genom att sänka frånluftens temperatur, ju mer sänkning ju bättre.
Precis, men var kommer värmen ifrån? Tänker du att det är en evighetsmaskin? Någonting värmer ju upp frånluften. 😊
B BSA In skrev:
Alternativet vore ju att blåsa ut den varma frånluften direkt till kråkorna. Så långt är det inget tvivel.
Det rådet fick jag när jabyggde mitt hus för drygt 20 år sedan. Att blåsa ut frånluften till kråkorna med en frånluftsfläkt och så värma bostaden med BVP.
Jag tyckte det kändes fel så det blev en kombo.
B BSA In skrev:
Begränsningen ligger i frånluftsmängden som ju inte bör vara mer än nödvändigt. FLVP har därför begränsad effekt. Fördelen med FLVP är den återvinner värme årets alla dagar då innetemperaturen är ganska konstant.
Det är väl inte någon fördel jämfört med en BVP? Den har ju i regel oerhört jämn temp på köldbäraren.
B BSA In skrev:
Uteluftintagen kan åstadkomma drag vid kall väderlek. Det är en ganska effektiv maskin för ett nytt välisolerat hus som inte har ett litet värmebehov men den passar inte till ett dåligt isolerat 50-60 -70 tals hus.
Medan BVP är bra till allt. 😊

J jonaserik skrev:
OK blev lite fel, det med FTX, dom klarar 30 år. Ska vara frånluftsvärmepump och den håller inte i 30 år, skulle den det så är det för en del ekonomiskt görbart. Men nu gör dom inte det, bara läsa på forumet om dom som säger upp sig efter kanske bara 5 - 6 år, garantin utgången och kostsamma reparationer. Vart tog förtjänsten vägen då.
Det finns FLVP som håller länge oxo! Våran Nibe Fighter 301 gick i nästan 28år, UTAN ett enda servicebesök.
Bara filterrengöring/filterbyte och kontaktorn till första elpatronsteget som behövde bytas på alla år.
Ja, den blev ersatt av en lite begagnad Nibe F370 ... :-)

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Det gör man, men vem vill frysa inne i sitt hem? 23-24 är en bra temp inne, kör två luftvärmepumpar kombinerat med flvp.
Vi tycker oxo att åtminstone 23-24c inne är lagom, med bara FLVP som värmekälla.
Huvudorsaken är att vi har vattenburen golvvärme. Vem vill ha kalla golv? ...

• Gilla
Akerfeldt och 1 till
  • Laddar…
N Nick 72 skrev:
Jag har också f370. Har också haft avluftning på minus men då,har det varit för att jag slarvat med rengöring av filter. Vad jag förstått så ska den inte jobba med minusgrader så rengör filtret och jämför sen
Det är korrekt! Får en F370 jobba med minusgrader på avluften kommer täta avfrostningar att försämra effektiviteten. Hjälper det inte att göra rent eller byta filtren, kan det vara frånluftsdon som är för lite öppna eller fläktens varvtal som behöver höjas. Målet är att hamna strax över nollan på avluften.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Hade respekterad vent firma hos mig som rensade kanaler och justerade flöden i julas. Han sa dock att jag kan sänka fläkten gott jag vill, han kör själv lägre än boverkets regler hemma. "Så länge du inte märker något problem så kör på vad du vill".
En mycket bra taktik! Är huset besiktat och godkänt gör man som man vill sen!

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
FLVP är en el-panna som kan omvandla från-luften till varmvatten i bästa fall.
Ingen grej som värmer ett hus!
Det där är inga färska kunskaper! En modern FLVP är betydligt kapablare än så!

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men uppenbarligen funkar det ju för majoriteten av alla nya hus? Även om man behöver en del elspets de kallaste dagarna på året är det ett hyfsat billigt sätt att både värma och ventilera huset.
Visst kan man lägga ner 200 000:- till på bergvärme och FTX, men i de allra flesta fall sparar du inte in den investeringen under prylarnas livslängd.
Nä men bara att ta en 730 eller 750 ger en hyfsat större besparing

H heimlaga skrev:
Den endast återvinner en del läckande värme. Den producerar ingen ny värme. Den nya värmen tillförs någon annanstansifrån.
Nog borde du ha mer reda på när du skriver här!
Ditt påstående är felaktigt ...

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det gjorde jag när jag studerade till ingenjör och läste byggnadsfysik
Det var antagligen länge sen, eller så hade ni gamla böcker! ;-)
Läs på om t ex Nibe s-735, med en högsta kompressoreffekt på 7kW.
En sån kan klara ett helt modernt hus värmebehov till nedåt -20c UTAN
elpatrontillskott.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.