70 989 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
6,0kW är i överkant, står det verkligen det? Snarare 4,5kW skulle jag säga, och för att nå det är det som du är inne på mer luft som krävs. Huset ska vara >200m2 för det, men var glad att du ligger på 80-90Hz, cop blir uselt på högre frekvenser och ljudet ”olidligt”. Det viktiga att hålla koll på är temp på avluften, bör vara 12-14minusgrader innan ep går in.P Pligg85 skrev:Nibe f730.
Står så fint kompressor 1.0-6.0 kW på manualen.
Elpatroner är på 6,5 kW max tillsats. Men vad som krävs för att få 6 kW ur bara kompressorn vete fasen. Då måste man ge den nå djävulskt med varmluft och flöde om man ska få den att trimma upp till 120Hz.
I början gjorde den det. Sen ändrade de mjukvara väldigt ofta och rättade till saker. Nu går den på 80-90Hz nånting på 72% fläkt enligt ovk.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Jag klarar mig långt under 30 grader i framledningstemperatur. Så för nya hus är det nog fullgottA AndersbcD skrev:
Jag har 22 grader inne och är just nu -11 ute. 33 grader framledning. Inget eltillskott. Så förstår inte vad alla menar med att FLVP inte är en "riktigt" värmepump.. Har under 10000 kWh/år i totalförbrukning på 172 kvm norr om dalälven. 2 barn varav en "gamer" vars dator står för en hel del el..😅 Någon med "riktigt" pump som kommer i närheten?Rabbithole skrev:
Eftersom BVP har bättre SCOP än FLVP så lär de vara mer energisnåla.thomas.eriksson skrev:
Jag har 22 grader inne och är just nu -11 ute. 33 grader framledning. Inget eltillskott. Så förstår inte vad alla menar med att FLVP inte är en "riktigt" värmepump.. Har under 10000 kWh/år i totalförbrukning på 172 kvm norr om dalälven. 2 barn varav en "gamer" vars dator står för en hel del el..😅 Någon med "riktigt" pump som kommer i närheten?
Vad alla borde lära sig är att veta när sin pump jobbar med elpatron och hur den beräknar underskott samt jobbar med det.
Idag liksom de föregående tre dagarna har vi haft kalla nätter neråt -20 och -5 på dagarna med plusgrader på söder söderväggar.
Undrar hur många pumpar som folk låter gå jo-jo.
När solen lyser så vill man inte ha varma golv men kan med fördel öka flöde och värma inför natten om tröghet passar förskjutningar.
Sen när det går ner till -20 vill man ju inte att solinflödet stoppa matningen i golvet flera timmar.
Misstänker många pumpar går max plus elpatron och sen stannar och bara släpper igenom luften på taket när dessa vår (och höst) dagar kommer.
Idag liksom de föregående tre dagarna har vi haft kalla nätter neråt -20 och -5 på dagarna med plusgrader på söder söderväggar.
Undrar hur många pumpar som folk låter gå jo-jo.
När solen lyser så vill man inte ha varma golv men kan med fördel öka flöde och värma inför natten om tröghet passar förskjutningar.
Sen när det går ner till -20 vill man ju inte att solinflödet stoppa matningen i golvet flera timmar.
Misstänker många pumpar går max plus elpatron och sen stannar och bara släpper igenom luften på taket när dessa vår (och höst) dagar kommer.
Jag hör så och kommer in i serviceläget. Men det finns ingestans att ändrs fkäkthastighet mer än dom förvalda. 0% ,30%, 65% och 100%.peteds01 skrev:
Jag kollar i meny avancerat och hittar inget där heller.