70 995 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
Menar du att röret går rätt ned i marken? Finns det inte risk för radon då?U Utsliten och utdömd skrev:
Aldrig hört talas om lösningen förut så befarade det värsta. Men oavsett tycker jag det låter suspekt med risk för att dra in radon i huset.useless skrev:
Hur ska radonet kunna tränga igenom väggarna i röret?S Sp1nd3l skrev:
Förvärmd tilluft via rör i marken är en vedertagen lösning. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:628501/FULLTEXT01.pdf
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 808 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 808 inlägg
Nej det ligger kanske 1-2 meter under huset i marken, och går ca 30m bort. Kommer ut i en slänt bakom garagetS Sp1nd3l skrev:
Edit: tillägg är att det är två rör, båda för tilluft som ligger 20-30cm emellan sig, typ diam 150-160mm. Gissar att det är för att öka anläggningsytan/effekten.
Frånluften går ut genom husväggen som vanligt på moderna hus.
Redigerat:
Till en FLVP behövs inga andra värmekällor, om man inte vill. Den har inbyggda elpatroner som hjälper till när det behövs, återvinning på frånluften mh av en mindre vämepump som gör att man sparar en del el. (I vårat hus omkring 7-8000kWh/år, jämfört med direktel, enligt de energiberäkningar som gjordes i samband med bygglov 1992)Dr Benz skrev:
Många som rek att köpa till en LLVP för att kunna köra bra. Det låter in min värld som att Frånluftsvärmepanna är en stor kompromiss om man måste komplettera med något annat.
Jag håller på att undersöka alla möjligheter att ersätta gasen just nu men detta kommer inte vara ett alternativ. Efter ha bott många år i olika boenden med FTX så tror jag att detta är nästa stora grej att göra tillsammans med att slänga upp lite mer isolering på vinden.
Frånluftsvärmepanna känns lite som solceller och batterier. Det låter väldigt bra men det är väldigt få som egentligen har bra nytta av dem…
Nu plockar jag fram kattbrädan så kan ni komma och klösa bäst ni vill.
I början av november 1994 startades en Nibe Fighter 301 till ett vattenburet golvvärmesystem. (Bytt till en F370 i oktober 2022)
På 32år har vi uppskattningsvis sluppit köpa 32x7500kWh=240 000kWh.
Vi ser våran FLVP som en smart, prisvärd och någorlunda ekonomisk värmekälla, som i princip är omöjlig att ersätta med något bättre och mer ekonomiskt.
Jag vet precis hur den fungerar. Jag vet också vad relativt många skriver om hur det fungerar i verkligheten. Så där bra, typ.E Eje_19 skrev:Till en FLVP behövs inga andra värmekällor, om man inte vill. Den har inbyggda elpatroner som hjälper till när det behövs, återvinning på frånluften mh av en mindre vämepump som gör att man sparar en del el. (I vårat hus omkring 7-8000kWh/år, jämfört med direktel, enligt de energiberäkningar som gjordes i samband med bygglov 1992)
I början av november 1994 startades en Nibe Fighter 301 till ett vattenburet golvvärmesystem. (Bytt till en F370 i oktober 2022)
Vi ser våran FLVP som en smart, prisvärd och någorlunda ekonomisk värmekälla, som i princip är omöjlig att ersätta med något bättre och mer ekonomiskt.
Det är ju just det med elpatronen som hjälper till, dom gör den dyr i drift.E Eje_19 skrev:Till en FLVP behövs inga andra värmekällor, om man inte vill. Den har inbyggda elpatroner som hjälper till när det behövs, återvinning på frånluften mh av en mindre vämepump som gör att man sparar en del el. (I vårat hus omkring 7-8000kWh/år, jämfört med direktel, enligt de energiberäkningar som gjordes i samband med bygglov 1992)
Inte alls nån bluff, men visst är kompressorn rätt så liten(650W). Ger omkring 3ggr mer värme mot vad den förbrukar i el. Sparar omkring 7-8000kWh/år i vårat hus.J johanmodin skrev:
Tilllåt mig tvivla på att man sparar 7-8000kWh med en 650W flvp.E Eje_19 skrev:
8000kWh = Då skulle den gå på max effekt 256 dagar 24timmar om dygnet.
Den tar ju värmen ur frånluften genom att sänka frånluftens temperatur, ju mer sänkning ju bättre.Nissens skrev:
Alternativet vore ju att blåsa ut den varma frånluften direkt till kråkorna. Så långt är det inget tvivel. Begränsningen ligger i frånluftsmängden som ju inte bör vara mer än nödvändigt. FLVP har därför begränsad effekt. Fördelen med FLVP är den återvinner värme årets alla dagar då innetemperaturen är ganska konstant. Uteluftintagen kan åstadkomma drag vid kall väderlek. Det är en ganska effektiv maskin för ett nytt välisolerat hus som inte har ett litet värmebehov men den passar inte till ett dåligt isolerat 50-60 -70 tals hus.