P
D Danne824 skrev:
Direktverkande el, fördel llvp billig investering.
Fördel direkverkande el: tyst.
När jag blir rik ska jag bara ha direktverkande el för att värma upp mitt hus.

• Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Fördel direkverkande el: tyst.
När jag blir rik ska jag bara ha direktverkande el för att värma upp mitt hus.
👍
Fördel direktverkande el:
Billiga radiatorer och billig installation. Samt enkelt att styra temp individuellt i varje rum.

På "den gamla goda tiden" (=innan nedläggningarna av kärnkraft och bygget av väderberoende kraft) var el så billig att direktverkande el var en lösning för alla, inte bara de rika.

En fördel till: Det är enkelt och rent. Man slipper hantera bränsle och elda samt man behöver inte vattenrör, surrande cirk-pumpar, susande fläktar och inga brummande värmepumpar.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Inte alls! Börja räkna med cop på värmepumpen så ser du att det visst är möjligt.
" NIBE F370 har ett COP-värde (värmefaktor) enligt EN 14511 på cirka
3,24 till 3,93 beroende på driftförhållanden (A20/W35). Årsvärmefaktorn (SCOP) vid medelklimat är omkring 3,35 för 35°C och 2,83 för 55°C framledningstemperatur."
Om du vill kan jag berätta om ett experiment jag gjorde för dryga 30år sen ...
Jag ser inte att några av de saker du skriver säger emot mitt inlägg. Du får gärna berätta om ditt experiment.

B BSA In skrev:
Den tar ju värmen ur frånluften genom att sänka frånluftens temperatur, ju mer sänkning ju bättre.
Alternativet vore ju att blåsa ut den varma frånluften direkt till kråkorna. Så långt är det inget tvivel. Begränsningen ligger i frånluftsmängden som ju inte bör vara mer än nödvändigt. FLVP har därför begränsad effekt. Fördelen med FLVP är den återvinner värme årets alla dagar då innetemperaturen är ganska konstant. Uteluftintagen kan åstadkomma drag vid kall väderlek. Det är en ganska effektiv maskin för ett nytt välisolerat hus som inte har ett litet värmebehov men den passar inte till ett dåligt isolerat 50-60 -70 tals hus.
Jag har en invändning mot ditt resonemang. När det gäller en enklare start-stopp-FLVP(vi har en F370) är det bra att hålla avluften strax över nollan. På så sätt hålls antalet avfrostningar nere.
Vid varje avfrostning blir det tveklöst en del värme som går förlorad i avluften. Vill det sig illa kan det bli 10min/h som kompressorn vilar, vilket man helst vill slippa.

E Eje_19 skrev:
Vill det sig illa kan det bli 10min/h som kompressorn vilar, vilket man helst vill slippa.
Räcker verkligen 10 minuter avfrostning?

De större modellerna har 4-vägsventil och avfrostar med kompressorn, men din modell stoppar bara kompressorn och hoppas att frånluften ska göra jobbet.

Suvi5700
useless useless skrev:

De större modellerna har 4-vägsventil och avfrostar med kompressorn, men din modell stoppar bara kompressorn och hoppas att frånluften ska göra jobbet.
Jo runt tio minuter stämmer bra gör min F 370 i Skåne. Nu när vi har många minus

• Gilla
useless
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Nä men bara att ta en 730 eller 750 ger en hyfsat större besparing
M MrDizzy skrev:
Ser fortfarande inte hur det är praktiskt möjligt.
Inte med de siffror du angivit.
650W förbrukning, COP 3 , dvs en bersparing på 1.3kW
att spara 8000kWh -> 8000/(1.3*24) = 256 dagar där maskinen måste gå på max 24/7.
Nej finns ingen möjlighet öht.
Varför skulle 256dagar 24/7 vara en omöjlighet? Jag är vill veta!

E Eje_19 skrev:
Varför skulle 256dagar 24/7 vara en omöjlighet? Jag är vill veta!
För att
1) då är flvp:n så underdimensionerad att den måste gå på elpatron de 2-3 kallaste månaderna. Och då får du inga 8000 kWh i besparing. Bra temperatur höst/vår dock,
2) Eller så har ni det extremt varmt stora delar av året(höst/vår). 256 dagar är ca 9 månader ... och går den på max och inte kräver elpatron på vintern så levererar den för mycket värme höst & vår att ni inte vill ha den på ... och då blir det inga 256 dagar och därmed inga 8000kWh heller.

Men är COP högre än 3 samt besparingen 6000 kWh istället kan det nog gå eller om maskinen har större kompressor är 650W. typ 1000-1200 eller mer
Det är just 650W, COP på 3 och 8000 kWh i besparing som inte går ihop om man har en FLVP som den enda värmekällan.

A Avemo skrev:
En grundförutsättning för att få ut mer energi än bara ventilationsförlusten är att det är varmare ute än avluften. Är det -20ºC ute och avluften är kyld till -15ºC så sker bara en delvis återvinning av ventilationsförlusten. Resterande värmebehov sker med antingen den tillförda energin till kompressorn eller med elpatron. Eller förstås alla andra förbrukare i huset. Det kan mycket väl finnas väl isolerade hus som inte behöver använda elpatronen. Men många andra hus måste använda den. Man behöver inte vara livrädd för elpatronen heller.
Du envisas med att bortse från kompressorn/värmepumpens finess, den ger betydligt mer i värme än den förbrukar i el ... Det där tog jag reda på i mellandagarna 1995. Ovetenskapligt ja, men så här gjorde jag:

Ett experiment från juletid 1995:
Som tämligen färsk FLVP-ägare(Nibe Fighter 301) ville jag veta hur stor förlusten var att
släppa ut ~0-gradig avluft och ta in uteluft på minus 20-25c? Så så jag gjorde ett experiment.
Dygnsmedeltemperaturen var kallare än -20c de där mellandagarna.
Dygn 1 fick FLVP jobba som vanligt. Jag läste noga av elmätaren.
Det dygnet förbrukades ganska precis 120kWh.
(Att förbrukningen var så pass hög, berodde delvis på att två 500w halogenbygglampor såg till att
det inte blev frysrisk för vattenledningar i källartaket.)
Dygn 2 fick FLVP gå på enbart elpatroner. Fläkten stängdes av och ventilationen täpptes till med
lock i frånluftsdonen så ingen varmluft kunde smita ut.
Ingen annan större elförbrukning nått av dygnen, utan så lika som möjligt.
Jag kollade elmätaren efter dygn 2 och blev rätt överraskad! Förbrukningen var så gott som exakt lika som dygn 1.
Det förbrukades alltså inte mera kWh att släppa ut nollgradig luft och ta in luft som var minus 20-25c.

301:an byttes ut i oktober 2022 efter ~28års i det närmaste problemfri drift.
En lätt begagnad F370 blev dess ersättare.

useless useless skrev:

Ja, F370 stoppar bara kompressorn. Med frånluft ca 24-25c går det hyfsat snabbt att avfrosta. Upptäckte här om dan att F370 avfrostade flera gånger på en förmiddag. Det ska den helst inte göra ... Det visade sig att frånluftsdonen av nån anledning blivit för snåla, så luftströmmen genom värmepumpen blev för liten, med följden att det blev minusgrader och fuktpåslag på kylelementet som förstås då behövde avfrostas.
Fixade det för ganska precis ett dygn sen och efter det har F370 inte avfrostat nått alls.
(Vi har en max/min termometer i avluftskanalen med display i köket, så det är enkelt att kolla om det skett nåra avfrostningar.

Inga stora pengar, men rördragningen ventilation för FLVP är enklare än FTX där det ska dras tilluft.
I kataloghusen är det nog väl uträknat, bad, tvätt o kök i samma område.
Mitt hus med FLVP har tex bara ett 4,5 meter långt rakt rör med 4 avstick till takventiler i tvätt, bad, klädkammare och kök. Draget i isoleringen mellan 2 takstolar, enklare kan det nog inte göras.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Isakare Isakare skrev:
Inga stora pengar, men rördragningen ventilation för FLVP är enklare än FTX där det ska dras tilluft.
I kataloghusen är det nog väl uträknat, bad, tvätt o kök i samma område.
Mitt hus med FLVP har tex bara ett 4,5 meter långt rakt rör med 4 avstick till takventiler i tvätt, bad, klädkammare och kök. Draget i isoleringen mellan 2 takstolar, enklare kan det nog inte göras.
Samma här. Men förstår inte vad det i klädkammare gör för stor nytta.

M MrDizzy skrev:
För att
1) då är flvp:n så underdimensionerad att den måste gå på elpatron de 2-3 kallaste månaderna. Och då får du inga 8000 kWh i besparing. Bra temperatur höst/vår dock,
2) Eller så har ni det extremt varmt stora delar av året(höst/vår). 256 dagar är ca 9 månader ... och går den på max och inte kräver elpatron på vintern så levererar den för mycket värme höst & vår att ni inte vill ha den på ... och då blir det inga 256 dagar och därmed inga 8000kWh heller.

Men är COP högre än 3 samt besparingen 6000 kWh istället kan det nog gå eller om maskinen har större kompressor är 650W. typ 1000-1200 eller mer
Det är just 650W, COP på 3 och 8000 kWh i besparing som inte går ihop om man har en FLVP som den enda värmekällan.
Ok, tack! Ja, en start-stopp-FLVP med en 650w kompressor har tveklöst sina tillkortakommanden.
Under sommarmånaderna går kompressorn väldigt lite. Övrig tid på året går den väldigt mycket.
Vi har golvvärme i huset, vilket är gynnsamt för FLVP:s COP. Lär för F370 som bäst kunna handla om ~3,5 i ett lågtemperatursystem.
Extremt varmt är det verkligen inte här, men vi har väldigt bra solinstrålning från lunch och hela eftermiddagar vår och höst som säkert bidrar med en del kWh.
En möjlig förklaring till siffrorna kan annars vara att huset kräver mindre energi än kalkylerna påstod 1992.
Årsförbrukningarna av el har förstås varierat en del genom åren, men 13 000kWh/år är ganska nära medelvärdet.
Vi är i alla fall nöjda med FLVP och de villkor vi har. Hittills i februari har medelförbrukningen varit ganska precis 70kWh/dygn.
Fast på sistone har elpriserna stuckit iväg onödigt högt. Idag ~2,70kr/kWh inkl frakt och skatter, så mycket pengar blir det ...

E Eje_19 skrev:
Du envisas med att bortse från kompressorn/värmepumpens finess, den ger betydligt mer i värme än den förbrukar i el ... Det där tog jag reda på i mellandagarna 1995. Ovetenskapligt ja, men så här gjorde jag:

Ett experiment från juletid 1995:
Som tämligen färsk FLVP-ägare(Nibe Fighter 301) ville jag veta hur stor förlusten var att
släppa ut ~0-gradig avluft och ta in uteluft på minus 20-25c? Så så jag gjorde ett experiment.
Dygnsmedeltemperaturen var kallare än -20c de där mellandagarna.
Dygn 1 fick FLVP jobba som vanligt. Jag läste noga av elmätaren.
Det dygnet förbrukades ganska precis 120kWh.
(Att förbrukningen var så pass hög, berodde delvis på att två 500w halogenbygglampor såg till att
det inte blev frysrisk för vattenledningar i källartaket.)
Dygn 2 fick FLVP gå på enbart elpatroner. Fläkten stängdes av och ventilationen täpptes till med
lock i frånluftsdonen så ingen varmluft kunde smita ut.
Ingen annan större elförbrukning nått av dygnen, utan så lika som möjligt.
Jag kollade elmätaren efter dygn 2 och blev rätt överraskad! Förbrukningen var så gott som exakt lika som dygn 1.
Det förbrukades alltså inte mera kWh att släppa ut nollgradig luft och ta in luft som var minus 20-25c.

301:an byttes ut i oktober 2022 efter ~28års i det närmaste problemfri drift.
En lätt begagnad F370 blev dess ersättare.
Om vi försöker räkna på ditt experiment. Säg luftflöde 30 l/s och utetemperatur.-20C och innetemp. + 20 C. Förenklad uträkning.
För att värma 30 l/s uteluft till + 20 C åtgår då 0.03*1.2*40 = 1,44 kW * 24= 34,56 kW per dygn.
Du återvinner hälften med din FLVP. Vinsten blir då 34,56/2 = 17,28 kW. För att kyla luften behövs en kylkompressor som behöver säg 1/3 av vinsten = 17,28/3 b=5,76 kW. Kvar blir en vinst på 17,28-5,76 = 11,5 kW.
Din ventilationsförlust minskar med 11,5 kW. Kvar blir en förlust på 34,56-11,5 kW=23 kW
Det är något som är fel antingen på ditt experiment eller min beräkning. Nu blir ju inte ventilationen 0 om inte huset är superlätt. Det kan förklara kanske halva skillnaden. Jag hoppas du stängde uteluftsventilerna också.

Nissens
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Samma här. Men förstår inte vad det i klädkammare gör för stor nytta.
Det är väl bra att luften inte står still där inne. 😊

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.