71 001 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
Ser fortfarande inte hur det är praktiskt möjligt.Isakare skrev:
Där jag bor finns flera radhusområden som byggdes samtidigt i början på 90 talet, de som fick elpanna med FTX (Kryddhylleaggregat) i samma storlek som mitt ligger på 12-13.000 kWh per år, jag ligger på 6.500-7.500 de 9 år jag bott här med Nibe 310/370 (Byte till 370 gav ingen skillnad mer än att den låter mera)
Vet för att jag tidigare bott i de andra husen med elpanna i samma storlek.
Kompressorn håller mitt hus varmt ner till -10, tillsatsen går igång så fort man duschar, då räcker kompressorn inte till vinterhalvåret.
Det bästa för mitt hus som är ganska litet är riktigt bra ventilation.
Inte med de siffror du angivit.
650W förbrukning, COP 3 , dvs en bersparing på 1.3kW
att spara 8000kWh -> 8000/(1.3*24) = 256 dagar där maskinen måste gå på max 24/7.
Nej finns ingen möjlighet öht.
En grundförutsättning för att få ut mer energi än bara ventilationsförlusten är att det är varmare ute än avluften. Är det -20ºC ute och avluften är kyld till -15ºC så sker bara en delvis återvinning av ventilationsförlusten. Resterande värmebehov sker med antingen den tillförda energin till kompressorn eller med elpatron. Eller förstås alla andra förbrukare i huset. Det kan mycket väl finnas väl isolerade hus som inte behöver använda elpatronen. Men många andra hus måste använda den. Man behöver inte vara livrädd för elpatronen heller.E Eje_19 skrev:
Jag har en två år gammal Nibe f370. Bor på 65 kvm. Ingen golvvärme. Vid kallare än 2 + klarar den sig inte utan elpatronen.M MrDizzy skrev:
Ett bra hus är inget man bygger för att spara pengar. Det kostar att ha hus. Och ett kriterium på mitt hus är att det ska ha så god komfort som möjligt. Är väldigt nöjd med min BV+FTX, inte för att det sparar pengar (fast det är väldigt energisnålt) utan för att det känns så himla bra att bo här nu.useless skrev:
En enklare värmepump med start-stoppkompressor(ex F372) släpper vanligtvis ut avluft som är kring noll grader.T Talskog skrev:Det som jag inte gillar med FLVP är att den kräver en viss minimi fläkthastighet och värme. Så då det är -25 grader där ute så drar den in den luften och huset värmer upp det till +20, sen tar FLVP tillbaka hur mycket utav den värmen? blir utgående frånluften -25 efter att kompressorn tagit tillvara energin?
I mitt hus har hur som helst kompressorn gått sönder för länge sen i FLVP men har istället skaffat en luftvärmepump för en sjundedel av kostnaden att byta ut FLVP. Och sen dess har jag kört på absolut lägsta fläkthastighet, eller om ingen är hemma stängt av ventilationen. Det bildas ändå ett självdrag från inventilerna på nedrevåningen och ut på inventilerna i övrevåningen, och det har aldrig bildats synlig kondens på insidan av fönster eller dörrar, möjligtvis på något ytterdörrshandtag. Så jag tror att dessa 6000€ jag inte lade på en ny FLVP kommer att räcka i många år på en marginellt högre uppvärmningskostnad om ens det är så. Och så tycks ju en FLVP hålla i sisådär 12 år, blir fort dyrt med 7000€ var tolfte år skulle jag säga.
Hade förra året en förbrukning på 16442 kWh, på 172 kvm plus ett 36kvm garage med en 0,5 kW elradiator. Och då värmde jag poolen på sommaren med 1400 kWh. Men förra året var nog ovanligt varm vinter. Bor i höjd med Umeå.
En toppklasspump(ex S735) med varvtalsstyrd kompressor släpper ut avluft kring -15c. Den är alltså betydligt effektivare.
Inte alls! Börja räkna med cop på värmepumpen så ser du att det visst är möjligt.A Avemo skrev:Som jag förstått det blir frånluften i bästa fall -15ºC. Alltså en nettoförlust om det är kallare än så ute. Men den förlusten blir inte lika stor som den blir om man ventilerar utan att återvinna värmen. Givetvis minskar ventilationsförlusten om man minskar ventilaionen.
En grundförutsättning för att frånluftsvärmepumpen skall kunna värma billigare än direktel är att luften som släpps ut på fasad är kallare än utomhusluften. Att den återvinner värmen i ventilationsluften är en god sak. Och att den kan utvinna mer än så under vissa driftförhållanden är ännu bättre. Men i ett allmänt fall kan inte en frånluftsvärmepump värma huset i alla väder utan tillskott av elpatron.
" NIBE F370 har ett COP-värde (värmefaktor) enligt EN 14511 på cirka
3,24 till 3,93 beroende på driftförhållanden (A20/W35). Årsvärmefaktorn (SCOP) vid medelklimat är omkring 3,35 för 35°C och 2,83 för 55°C framledningstemperatur."
Om du vill kan jag berätta om ett experiment jag gjorde för dryga 30år sen ...
Jag kallar inte en F370 som reducerar elförbrukningen med 7-8000kWh/år för "elpanna".DonPablo skrev:
Den fungerar som förväntat i Gästrikland ...
Inte alls lika effektiv som en S735, men det skiljde ~100 000 i inköpspris ...
En Nibe S735-7 ska klara värme och ventilationsbehovet i ett modernt hus ner till -20c utan tillsats av elpatron.useless skrev:
Men uppenbarligen funkar det ju för majoriteten av alla nya hus? Även om man behöver en del elspets de kallaste dagarna på året är det ett hyfsat billigt sätt att både värma och ventilera huset.
Visst kan man lägga ner 200 000:- till på bergvärme och FTX, men i de allra flesta fall sparar du inte in den investeringen under prylarnas livslängd.
Bergvärme är allra bäst i ett gammalt hus med stort energibehov och självdragsventilation.
Framförallt moderna hus har ett väldigt lågt effektbehov för att hålla värmen, många hus klarar sig runt 3-4kW och det är bara enstaka dagar per år som behovet går utöver det. Normaltempen i Stockholm är runt 0 eller max ett par minusgrader och det ger ganska god tempdiff mot -15 som många moderna klarar. I ett normalt hushåll får du dessutom ganska många kWh i genererad värme från vitvararor, solinstrålning, och personer i bostaden. Där funkar FLVP bra även i södra Sverige. I fjällvärlden skulle jag nog dra mig för det, då krävs luftpump eller bergvärme.
Det var de siffror kommunens tjänstemän presenterade som husets energideklaration i samband med bygglovet 1992. Bostadens totala energibehov, inklusive hushållsel enligt schablon, skulle bli = 20 000kWh/år med direktverkande el och FTX.M MrDizzy skrev:
Med en Nibe Fighter 301 FLVP 12-13 000kWh/år, vilket har stämt någorlunda bra i praktiken, så jag har aldrig haft nån anledning att ifrågasätta siffrorna.
Jag gör ett försök att förklara var värmen kommer ifrån. Om säg 30 l/s frånluft med temp.+20 C och 50% relativ fukt skall kylas ner till -15C behövs en kyleffektt på c:a 1,8 kW. Detta sker med hjälp av en kylkompressor som behöver c:a O,6 kW el. Den energin 1,8 + 0,6 kW blir värme som måste kylas bort eller man kan vara säga att avges som värme till uppvärmning eller varmvatten. Hoppas det blev någorlunda begripbart.Nissens skrev:
Precis, men var kommer värmen ifrån? Tänker du att det är en evighetsmaskin? Någonting värmer ju upp frånluften. 😊
Det rådet fick jag när jabyggde mitt hus för drygt 20 år sedan. Att blåsa ut frånluften till kråkorna med en frånluftsfläkt och så värma bostaden med BVP.
Jag tyckte det kändes fel så det blev en kombo.
Det är väl inte någon fördel jämfört med en BVP? Den har ju i regel oerhört jämn temp på köldbäraren.
Medan BVP är bra till allt. 😊
Att det går plus beror på att det sällan är -15C ute utan årsmedelutetemperaturen ligger på +8 C i södra Sverige.
En BV är absolut bäst och har höga COP värden. Den ger absolut högsta energibesparingen men till ett högre inköpspris. Om det går att räkna hem den merkostnaden får man räkna på. Framtida elpris är dock vanskligt att förutse. En BV behöver en separat ventilation. En enkel frånluftsfläkt kan lösa ventilation men då får du samma problem med kalldrag från uteluftintaget. Du kan dock valfritt minska frånluftsflödet vilket inte går så bra med FLVP. FTX kostar pengar men ger en energibesparing och ett mindre max effektbehov på BV.
Det går inte att vara tvärsäker utan att räkna på det hela.