70 995 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
Min FLVP med hjälp av LLVP ligger på 0%DonPablo skrev:
Ja min bergvärmepump har gått 42200h och har 423h tillsats! 1% ca
och din har använt 20%
Att nya hus har flvp i de flesta fall, är för att hustillverkarna köper in dessa maskiner i stora mängder, för att göra det enkelt för sig själva, lösa ventilation och värme i en och samma maskin, och ska man då ha bergvärme istället, så är det antingen inte genomförbart, eller så är det ohyggligt mycket svindyrare.
Därmed inte sagt att en flvp är en bra produkt, tycker de lever om alldeles för mycket, trots att jag har min bvp alldeles intill köket, så hör ingen som kommer och hälsar på att den går, men kommer jag in i ett nybyggt hus med flvp, behöver jag sällan fråga vars pumpen finns, för den hörs oftast!
Alltså är min kombo för bättre än en BVP för drygt dubbla kostnaden.
Men uppenbarligen funkar det ju för majoriteten av alla nya hus? Även om man behöver en del elspets de kallaste dagarna på året är det ett hyfsat billigt sätt att både värma och ventilera huset.DonPablo skrev:
Visst kan man lägga ner 200 000:- till på bergvärme och FTX, men i de allra flesta fall sparar du inte in den investeringen under prylarnas livslängd.
Eller utvecklingen har gått framåt på 30år, 310p kom på 90-talet och sänkte avluften till 0-1gr, det beror på flödet. För 20år sedan kom 360p med en kompressor på kr650W den sänkte ner till 3-5 minus grader. Dagens inverter styrda maskiner som kom på 2010-talet går ända ner till -18 grader. Så att prata om +4 grader ….och elpanna 🙈.Attitudeswe skrev:
Nibe f730.DonPablo skrev:
Står så fint kompressor 1.0-6.0 kW på manualen.
Elpatroner är på 6,5 kW max tillsats. Men vad som krävs för att få 6 kW ur bara kompressorn vete fasen. Då måste man ge den nå djävulskt med varmluft och flöde om man ska få den att trimma upp till 120Hz.
I början gjorde den det. Sen ändrade de mjukvara väldigt ofta och rättade till saker. Nu går den på 80-90Hz nånting på 72% fläkt enligt ovk.
•R RalleB skrev:När man skrollar runt lite överallt så kan man läsa om många som sänker inomhustemperaturen för att spara EL.
Undra hur många av dessa som har FLVP som inte förstår att den behöver 20-22 grader för att funka optimalt?
Är inte detta allmänt känt?
Sänker man värmen till så låga nivåer som många verkar göra så blir det ju snarare omvänd effekt och elpatron kommer behöva stötta.
Detta gäller de med FLVP.
Intressant ta del av synpunkterna om nyttan av sänkt rumstemp med flvp.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av flvp men tänker så här.
Vid rumstemp 15 C slipper flvp värma uteluft från 20 till 15 C (egentligen värma till högre temp än frånlufttemp 20 C för att täcka husets värmeförlust). För att kunna det behöver frånluften kylas ca 4 C, resterande värme tillförs som köpt kompressorvärme.
Det är således värme i frånluft från ca 16 C som kan kylas ytterligare för att att tillgodose husets övriga behov, som vid sänkt rumstemp till 16 C. Vid sänkt rumstemp har huset lägre värmeförluster. Det talar för att måttlig sänkt rumstemp lönar sig.
•