P ptrasan skrev:
Har än annan fråga i sammanhanget.
Vi ska bygga ett nytt fritidshus under året.
Vilket värmesystem är lämpligt om man vill hålla en grundvärme på 5-10 grader under vintern när det inte används.
Bra om det kan fungera som aircondition under sommaren.
Vattensystemet kommer att tömmas under vintern.
LLVP är smidigast om du vill köra AC och grundvärme. Drar dessutom upp rumsvärmen snabbare än radiatorer och golvvärme.
Varmvatten på direktverkande el, eller värmepumpsberedare om ni vill kosta på lite extra. Men det är nog bättre att lägga pengarna på solceller om ni bara är där sommartid

Annars är LVVP eller bergvärme.

FLVP är direkt olämpligt i ett fritidshus, speciellt för grundvärme.
Kanske starta en egen tråd för betänkligheterna runt bygget?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R RalleB skrev:
När man skrollar runt lite överallt så kan man läsa om många som sänker inomhustemperaturen för att spara EL.

Undra hur många av dessa som har FLVP som inte förstår att den behöver 20-22 grader för att funka optimalt?

Är inte detta allmänt känt?

Sänker man värmen till så låga nivåer som många verkar göra så blir det ju snarare omvänd effekt och elpatron kommer behöva stötta.

Detta gäller de med FLVP.
FLVP är en el-panna som kan omvandla från-luften till varmvatten i bästa fall.
Ingen grej som värmer ett hus!

• Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Konstigt att det funkar i 95% av alla nya hus?

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Konstigt att det funkar i 95% av alla nya hus?
Den endast återvinner en del läckande värme. Den producerar ingen ny värme. Den nya värmen tillförs någon annanstansifrån.

• Haha
  • Ledsen
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den endast återvinner en del läckande värme. Den producerar ingen ny värme. Den nya värmen tillförs någon annanstansifrån.
Hur många frånluftsvärmepumpar har du ägt?

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Suvi5700
H heimlaga skrev:
Nä, du får nog läsa på.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Det gjorde jag när jag studerade till ingenjör och läste byggnadsfysik

• Wow
MONTREAL
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det gjorde jag när jag studerade till ingenjör och läste byggnadsfysik
Vart tar energin vägen då om du t ex kyler frånluften till -15 och ersätter den med nollgradig luft utifrån?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
I min värld är en frånluftvärmepump en elpanna kombinerad med ventilation med återvinning på frånluften, det gäller att komma ihåg det. Ordet "värmepump" blir lätt lite magiskt.
Sjukt effektiv min elpanna är som värmer 200 kvm till cirka 22-23 för 12000kvh om året!

Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
useless useless skrev:
Källan är Boverkets byggregler. Vart ser du ordet "bör" någonstans?

6:251 Ventilationsflöde
Ventilationssystem ska utformas för ett lägsta uteluftsflöde motsvarande 0,35 l/s per m2 golvarea.
Det är två olika föreskrifter. Den ena anger krav på anläggningen, den andra hur du bör använda den.

A Avemo skrev:
Tills dess att jag ser en trovärdig förklaring till hur den återvinningsbara energin i frånluften kan minska mer än husets energibehov minskar så tror jag att det är ett missförstånd.
Värmepumpar fungerar olika bra i olika temperaturer. Avtagandet i COP behöver inte vara mindre än minskningen av värmeförlusterna.

Det som jag inte gillar med FLVP är att den kräver en viss minimi fläkthastighet och värme. Så då det är -25 grader där ute så drar den in den luften och huset värmer upp det till +20, sen tar FLVP tillbaka hur mycket utav den värmen? blir utgående frånluften -25 efter att kompressorn tagit tillvara energin?

I mitt hus har hur som helst kompressorn gått sönder för länge sen i FLVP men har istället skaffat en luftvärmepump för en sjundedel av kostnaden att byta ut FLVP. Och sen dess har jag kört på absolut lägsta fläkthastighet, eller om ingen är hemma stängt av ventilationen. Det bildas ändå ett självdrag från inventilerna på nedrevåningen och ut på inventilerna i övrevåningen, och det har aldrig bildats synlig kondens på insidan av fönster eller dörrar, möjligtvis på något ytterdörrshandtag. Så jag tror att dessa 6000€ jag inte lade på en ny FLVP kommer att räcka i många år på en marginellt högre uppvärmningskostnad om ens det är så. Och så tycks ju en FLVP hålla i sisådär 12 år, blir fort dyrt med 7000€ var tolfte år skulle jag säga.

Hade förra året en förbrukning på 16442 kWh, på 172 kvm plus ett 36kvm garage med en 0,5 kW elradiator. Och då värmde jag poolen på sommaren med 1400 kWh. Men förra året var nog ovanligt varm vinter. Bor i höjd med Umeå.

Redigerat:
V VetarN skrev:
Har en flvp och märker att min nattetid använder mycket eltillskott. Elder lite på dagarna och den verkar återvinna det riktigt bra..

Ska prova höja upp någon grad och se om det hjälper enligt trådskaparen. Har 18 grader som standard och eldar till 22 på nedervåningen. Så visst kan man ha 20 utan ökning på elen så blir jag imponerad. Har lite svårt o förstå fysiken bakom de dock

Eldningen är ren mysvärme och gör för och vara trevligt.

Flvp ger ju mig golvvärme och så slipper jag elementen. Problemet är ju att lvvp är fruktansvärd att ha inne. Stor klumpig sak som ska vara i mitten av huset och låter och skickar ut en vind och när man går nära den är det 2-3 grader varmare i det rummet än i resten.
Vi har Nibe F370,104m2,1-plan, inne 22gr.
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Nähä, ja inte vet jag, men vår flvp återvinner iaf i vårt hus 22-23 gr.frånluft och släpper ut på fasad minus 4-5 grader. Den återvinningen ger både tappvatten och golvvärme utan elpatron.

T Talskog skrev:
Så då det är -25 grader där ute så drar den in den luften och huset värmer upp det till +20, sen tar FLVP tillbaka hur mycket utav den värmen? blir utgående frånluften -25 efter att kompressorn tagit tillvara energin?
Som jag förstått det blir frånluften i bästa fall -15ºC. Alltså en nettoförlust om det är kallare än så ute. Men den förlusten blir inte lika stor som den blir om man ventilerar utan att återvinna värmen. Givetvis minskar ventilationsförlusten om man minskar ventilaionen.

peteds01 peteds01 skrev:
Nähä, ja inte vet jag, men vår flvp återvinner iaf i vårt hus 22-23 gr.frånluft och släpper ut på fasad minus 4-5 grader. Den återvinningen ger både tappvatten och golvvärme utan elpatron.
En grundförutsättning för att frånluftsvärmepumpen skall kunna värma billigare än direktel är att luften som släpps ut på fasad är kallare än utomhusluften. Att den återvinner värmen i ventilationsluften är en god sak. Och att den kan utvinna mer än så under vissa driftförhållanden är ännu bättre. Men i ett allmänt fall kan inte en frånluftsvärmepump värma huset i alla väder utan tillskott av elpatron.

• Gilla
BSA In
  • Laddar…
Suvi5700
A Avemo skrev:
Som jag förstått det blir frånluften i bästa fall -15ºC. Alltså en nettoförlust om det är kallare än så ute. Men den förlusten blir inte lika stor som den blir om man ventilerar utan att återvinna värmen. Givetvis minskar ventilationsförlusten om man minskar ventilaionen.

En grundförutsättning för att frånluftsvärmepumpen skall kunna värma billigare än direktel är att luften som släpps ut på fasad är kallare än utomhusluften. Att den återvinner värmen i ventilationsluften är en god sak. Och att den kan utvinna mer än så under vissa driftförhållanden är ännu bättre. Men i ett allmänt fall kan inte en frånluftsvärmepump värma huset i alla väder utan tillskott av elpatron.
- 5 ute just nu här i Skåne. Avluft - 0,8.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.