70 989 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
A Avemo skrev:Alltså är tumregeln inte aktuell när man sänker inomhustemperaturen eftersom man gör det genom att sänka framledningstemperaturen?
Inte heller är den relevant i hus värmda med radiatorer.
Och bara så länge inte elpatronen slår till.
Jag tycker att det är intressant. Men det gäller att inte dra för stora slutsatser. Och att generellt påstå att man inte sparar energi på att sänka inomhustemperaturen i ett hus som värms med frånluftvärmepump är en för stor slutsats
För min egen del så spelar det iaf ingen större roll att sänka från 21 till 19 grader inomhus. De få % i förbrukning som skiljer sparar jag hellre in på annat sätt i stället för att gå och frysa.A Avemo skrev:Alltså är tumregeln inte aktuell när man sänker inomhustemperaturen eftersom man gör det genom att sänka framledningstemperaturen?
Inte heller är den relevant i hus värmda med radiatorer.
Och bara så länge inte elpatronen slår till.
Jag tycker att det är intressant. Men det gäller att inte dra för stora slutsatser. Och att generellt påstå att man inte sparar energi på att sänka inomhustemperaturen i ett hus som värms med frånluftvärmepump är en för stor slutsats.
I det läget är det med andra ord ganska sakligt att kalla det för en elpanna med en viss återvinning av ventilationsförlusten. Värmen kommer ju från tre ställen.Suvi5700 skrev:
1. Genom att kyla frånluften. Detta är det enda som är bättre än direktel.
2. Energin som går åt för att driva kompressorn.
3. Elpatronen.
Eftersom avluften är kallare än frånluften blir den bättre än en ren elpanna. Eftersom avluften är varmare än utomhusluften kan inte ens hela ventilationsförlusten återvinnas. Ännu mindre kan värmeläckaget genom väggarna ersättas med något annat än elvärme.
Det står givetvis dig och alla andra fritt att göra den prioriteringen. Det jag vänder mig emot är det generella påståendet att energiförbrukningen ökar om man sänker inomhustemperaturen i ett hus värmt med frånluftsvärmepump.thomas.eriksson skrev:
För mig gäller följande.
1 års konsumtion 3502 kWh
1 års produktion 13286 kWh
Det ger års-COP på ca. 3,8
En väl injusterad bergvärmeanläggning kan ligga runt COP 4,5.
Så jag ser inte direkt fördelen med en så mycket dyrare anläggning för en sådan liten vinst.
1 års konsumtion 3502 kWh
1 års produktion 13286 kWh
Det ger års-COP på ca. 3,8
En väl injusterad bergvärmeanläggning kan ligga runt COP 4,5.
Så jag ser inte direkt fördelen med en så mycket dyrare anläggning för en sådan liten vinst.
Ja det är riktigt. Skulle aldrig själv installerat en sådan pump. Nu är det bara att vänta på mildare väderA Avemo skrev:I det läget är det med andra ord ganska sakligt att kalla det för en elpanna med en viss återvinning av ventilationsförlusten. Värmen kommer ju från tre ställen.
1. Genom att kyla frånluften. Detta är det enda som är bättre än direktel.
2. Energin som går åt för att driva kompressorn.
3. Elpatronen.
Eftersom avluften är kallare än frånluften blir den bättre än en ren elpanna. Eftersom avluften är varmare än utomhusluften kan inte ens hela ventilationsförlusten återvinnas. Ännu mindre kan värmeläckaget genom väggarna ersättas med något annat än elvärme.
Hur har du kommit fram till siffrorna? Det är ju bara att gratulera. Men det kan omöjligt vara de vanligaste siffrorna.thomas.eriksson skrev:
Folkhälsomyndigheten säger "bör" men boverket säger "ska". Jag var säker på att jag läst bör även hos Boverket, men det är tydligt ska.J jonaserik skrev:Så då ska ett nybyggt hus med självdragsventilation godkännas då.
Hört och läst om att ska mätas flöde och vara innom antal m3 för att godkännas, annars inget slutbesked.
Så det med BÖR kan nog inte stämma, utan mer som att det är ett krav på m3 flöde i minimum.
Nu sitter jag i ett äldre hus och där gör jag som jag vill med ventilationen. Har inga problem med fukt eller dålig luft inne.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...edning-och-tillsyn/vagledning-om-ventilation/
Sedan är det naturligtvis att man ska sträva efter god inomhusluft utan fukt eller föroreningar för egna hälsan, dock tillåter boverket att man reducerar fart på fläkt när det är mindre ventilationsbehov.
"Byggnadens kapacitet för luftväxling är inte samma sak som faktisk luftväxling i drift. Reglerna ger möjlighet att minska luftväxlingen i rummet när föroreningslasten är mindre. Detta kan exempelvis vara fallet när det är färre personer som visats i en byggnad eller ett rum. Det finns också möjlighet att minska luftväxlingen när kravet på luftkvalitet är lägre, till exempel när ett rum inte används."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-och-miljo/luft/utformning/#h-home-tab-pane-4
Nybyggt hus. Energiklass A. Elpatron blockad (behövs inte). Faktisk energiförbrukning runt 25-35 kWh/m2/år.A Avemo skrev:
Vad högre i början innan jag blockade elpatronen. Har visserligen en LVP som stödkörs vid extrem kyla (mer än -10 / -15 beroende på vädret i övrigt - blåsigt, soligt osv.)
LVP gör av med ca. 150-200 kWh för värmeproduktion under ett år.
Så jag lägger hellre pengarna på ett välisolerat hus jmf med ett dyrare värmesystem.
Tänkte på er som säger att FLVP bara är en elpanna med kompressor till mest ingen nytta.
Kollade på min pump nu, installerad för 2,5 år sen.
Kompressorn har gått 13.600 timmar, tillskottet 2.800 timmar.
Jag tror kompressorn har haft en viss nytta iaf.
Kollade på min pump nu, installerad för 2,5 år sen.
Kompressorn har gått 13.600 timmar, tillskottet 2.800 timmar.
Jag tror kompressorn har haft en viss nytta iaf.
Ja min bergvärmepump har gått 42200h och har 423h tillsats! 1% ca
och din har använt 20%
Att nya hus har flvp i de flesta fall, är för att hustillverkarna köper in dessa maskiner i stora mängder, för att göra det enkelt för sig själva, lösa ventilation och värme i en och samma maskin, och ska man då ha bergvärme istället, så är det antingen inte genomförbart, eller så är det ohyggligt mycket svindyrare.
Därmed inte sagt att en flvp är en bra produkt, tycker de lever om alldeles för mycket, trots att jag har min bvp alldeles intill köket, så hör ingen som kommer och hälsar på att den går, men kommer jag in i ett nybyggt hus med flvp, behöver jag sällan fråga vars pumpen finns, för den hörs oftast!
och din har använt 20%
Att nya hus har flvp i de flesta fall, är för att hustillverkarna köper in dessa maskiner i stora mängder, för att göra det enkelt för sig själva, lösa ventilation och värme i en och samma maskin, och ska man då ha bergvärme istället, så är det antingen inte genomförbart, eller så är det ohyggligt mycket svindyrare.
Därmed inte sagt att en flvp är en bra produkt, tycker de lever om alldeles för mycket, trots att jag har min bvp alldeles intill köket, så hör ingen som kommer och hälsar på att den går, men kommer jag in i ett nybyggt hus med flvp, behöver jag sällan fråga vars pumpen finns, för den hörs oftast!
Hur ser fördelningen ut om du tittar på hur många kWh de har förbrukat i stället? Vad är det för effekt på kompressor respektive elpatron?Isakare skrev:
Jag har inte sagt att kompressorn är till ingen nytta i en frånluftsvärmepump. Jag försöker att bemöta orimliga påståenden som vissa kommer med. En frånluftsvärmepump är bättre än en elpanna. Ju bättre isolerat hus desto bättre är en frånluftsvärmepump. Men det finns inget magiskt med den som gör att man inte sparar energi på att sänka inomhustemperaturen.
Det beror ju helt på vilken frånluftsvärmepump man jämför med, man kan inte jämföra t.ex Nibe 370 med 730/750 som vissa tror, 370 har en kompressoruteffekt på kanske 2kw, medan 730/750 har en kompressoruteffekt på 5-6 kw. Det blir en djävla skillnad. När folk kommer in och frågar varför drar min f370 så mycket el? Ja men konstigt då med 2kw värmer du upp 10-15 kvm, resten blir uppvärmt med elpatron!