71 002 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
Hade respekterad vent firma hos mig som rensade kanaler och justerade flöden i julas. Han sa dock att jag kan sänka fläkten gott jag vill, han kör själv lägre än boverkets regler hemma. "Så länge du inte märker något problem så kör på vad du vill".useless skrev:
Fryser inte, har oftast 23-24 inne och det ända jag försöker spara på är att se till att effektavgiften inte blir alltför hög.B BSA In skrev:Om man bara tänker på att sänka innertemperaturen för att spara energi jobbar man på marginalen av vad man kan spara. Om du har säg -10 C ute och +22 C inne blir din remperaturdifferens 32 C. Att då sänka innertemperaturen till +20 C blir då en besparing på 2/32 c:a 6 %. 6% på vad? Jo på värmeförlusten som kanske är 50% av husets totala energibehov. Din besparing på elräkningen blir då 3 %. [Resterande 50 % går åt till varmvatten och övrig hushållsel]
Kanske bättre att spara 6% på varmvattnet, duscha mindre och täta runt fönster mm. Då slipper du frysa.
Då har du inte frånluftsvärmepump.F Fideliox skrev:
Gällande FLVP.
Har en sådan själv som jag är mer än nöjd med. Hus på 172 kvm boarea norr om dalälven med en totalförbrukning strax under 10 000 kWh.
Har konstant runt 21-22 grader inne.
Om man skulle minska från 21 till 19 grader inne, och det är -10 ute, så minskar värmebehovet med 6,7%.
Fast vid lägre inomhustemperatur = kallare frånluft = lägre verkningsgrad (COP). Tumregel är 2-3% sämre COP per grad lägre frånlufttemperatur.
Nettoeffekten blir alltså försumbar (1% i bästa fall).
Utan elpatron inblandad finns ingen meningsfull energivinst med att sänka från t.ex. 21 till 19 grader i ett FLVP-system.
Har en sådan själv som jag är mer än nöjd med. Hus på 172 kvm boarea norr om dalälven med en totalförbrukning strax under 10 000 kWh.
Har konstant runt 21-22 grader inne.
Om man skulle minska från 21 till 19 grader inne, och det är -10 ute, så minskar värmebehovet med 6,7%.
Fast vid lägre inomhustemperatur = kallare frånluft = lägre verkningsgrad (COP). Tumregel är 2-3% sämre COP per grad lägre frånlufttemperatur.
Nettoeffekten blir alltså försumbar (1% i bästa fall).
Utan elpatron inblandad finns ingen meningsfull energivinst med att sänka från t.ex. 21 till 19 grader i ett FLVP-system.
Naturligtvis får du göra som du vill när du använder ventilationen i din egen bostad. Vill du stänga av den helt är det fullt tillåtet så länge ditt agerande inte skadar någon annan.F Fideliox skrev:
Kraven på vad ventilationen ska klara av är dock tydliga skallkrav.
Var kommer den tumregeln ifrån? Och under vilka förutsättningar skall den användas?thomas.eriksson skrev:
Det är just här som nyckeln finns. Normalt är det en elpatron inblandad när man använder en frånluftsvärmepump. Och bland annat därför blir det en energibesparing att sänka inomhustemperaturen utom möjligen i vissa specialfall.thomas.eriksson skrev:
A Avemo skrev:Var kommer den tumregeln ifrån? Och under vilka förutsättningar skall den användas?
Det är just här som nyckeln finns. Normalt är det en elpatron inblandad när man använder en frånluftsvärmepump. Och bland annat därför blir det en energibesparing att sänka inomhustemperaturen utom möjligen i vissa specialfall.
2–3 % sämre COP per grad lägre frånluftstemperatur är inte en formell standard, utan ofta en sammanvägd bedömning baserad på teori , mätdata (labbtester, bl.a. från SP/RISE) och verklig driftdata.thomas.eriksson skrev:
Gäller när:
Normal FLVP-drift.
Frånluft ca 18–23 grader.
Konstant framledningstemperatur.
Lågtemperatursystem (golvvärme/stora radiatorer).
Utan elpatron.
Normala luftflöden.
Alltså är tumregeln inte aktuell när man sänker inomhustemperaturen eftersom man gör det genom att sänka framledningstemperaturen?thomas.eriksson skrev:
Inte heller är den relevant i hus värmda med radiatorer.thomas.eriksson skrev:
Och bara så länge inte elpatronen slår till.thomas.eriksson skrev:
Jag tycker att det är intressant. Men det gäller att inte dra för stora slutsatser. Och att generellt påstå att man inte sparar energi på att sänka inomhustemperaturen i ett hus som värms med frånluftvärmepump är en för stor slutsats.
Har än annan fråga i sammanhanget.
Vi ska bygga ett nytt fritidshus under året.
Vilket värmesystem är lämpligt om man vill hålla en grundvärme på 5-10 grader under vintern när det inte används.
Bra om det kan fungera som aircondition under sommaren.
Vattensystemet kommer att tömmas under vintern.
Vi ska bygga ett nytt fritidshus under året.
Vilket värmesystem är lämpligt om man vill hålla en grundvärme på 5-10 grader under vintern när det inte används.
Bra om det kan fungera som aircondition under sommaren.
Vattensystemet kommer att tömmas under vintern.
Du ska nog starta en egen tråd med den frågan då den inte har nånting alls med frånluftsvärmepumpars energibesparing att göra.P ptrasan skrev: