5 415 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Hur lösa uttag för tvätt och tork?
Så är det nog. Ditt är ju lite speciellt med att både ha snabb- resp. skruvanslutning. Ett "normalt" uttag brukar också ha någon/några x-anslutningar också, där man kan parkera eller koppla vidare kablar som inte behövs till uttaget.
Så här ser det ut. De två bredvid varandra är väl för att koppla vidare. De mitt emot är för att koppla vidare också?R roli skrev:
Är det fortfarande gemensam nolla och jord, eller drar man det dubbelt också till dessa uttag?R roli skrev:Det finns speciella två-vägs uttag som man kan koppla två olika faser på. Dvs uttaget har två olika "brunnsmatningar" och skall vara godkänt för 440V. Dessutom behöver du mata uttaget med en 2-polig säkring så att båda uttagsbrunnarna blir strömlösa när man bryter säkringen. Jag har så kopplat hemma, dvs två maskiner i uttaget som drivs med olika faser.
Edit: Skall vara godkänt för 440V
Först så sitter uttaget lite olämpligt då det är svårt att komma åt utan att dra ut maskinerna. Men om det inte är hemmapulat så måste det ha varit ok när det sattes upp. Sen så är rätt lösning att bygga om i elcentralen. Sätt in en 2polig säkring och komplettera gruppen med en fas till. Nu har du en flerfasgrupp som matas med 2 olika faser. Ändra gruppschemat och märk upp att uttaget tillhör en flerfasgrupp. Nu ska det fungera att köra båda maskiner samtidigt.
Olämpligt? Det är väl rätt så vanligt att man behöver dra ut vitvaror för att komma åt uttaget? Jag var lite otydlig men dubbeluttaget på första bilden har jag satt dit för att kunna koppla in både tvätt och tork under bänken. Nu behövde vi dock köra båda samtidigt så jag drog ut torken för att koppla in där den satt förut när maskinerna stod på varandra. Det är byggt 2010 och hon som bott sedan nytt har inte gjort något.M merbanan skrev:Först så sitter uttaget lite olämpligt då det är svårt att komma åt utan att dra ut maskinerna. Men om det inte är hemmapulat så måste det ha varit ok när det sattes upp. Sen så är rätt lösning att bygga om i elcentralen. Sätt in en 2polig säkring och komplettera gruppen med en fas till. Nu har du en flerfasgrupp som matas med 2 olika faser. Ändra gruppschemat och märk upp att uttaget tillhör en flerfasgrupp. Nu ska det fungera att köra båda maskiner samtidigt.
Räcker det alltså att dra en till fas och använda ett sånt där 440V uttag? Vad med tidigare kommentarer om att det är lagt på olika jordfelsbrytare idag och att det därför behöver vara så i framtiden också för att inte belasta nollan för mycket?
Det jag egentligen tänkte är om jag kan använda dubbeluttaget som jag satt dit (250V) och dra 3x1.5mm2 så jag har var sin matning (i och med att uttaget har 2x2 ingångar för varje fas, nolla och jord). Sen sätta det på var sin säkring i skåpet (var sin JFB). Men jag har förstått att det är bättre med en 2-polig säkring för att undvika fara i framtiden.
Begränsningen ligger i att endast en grupp får gå i ett rör. Det kan dock vara en tvåfasgrupp. Därav förslaget på tvåpolig dvärg, som hamnar under en av jordfelsbrytarna. Trepoliga dvärgar brukar vara billigare om priset är viktigt, men de är bredare och det ser lite trångt ut enligt schemat.J Jensberglund skrev:Olämpligt? Det är väl rätt så vanligt att man behöver dra ut vitvaror för att komma åt uttaget? Jag var lite otydlig men dubbeluttaget på första bilden har jag satt dit för att kunna koppla in både tvätt och tork under bänken. Nu behövde vi dock köra båda samtidigt så jag drog ut torken för att koppla in där den satt förut när maskinerna stod på varandra. Det är byggt 2010 och hon som bott sedan nytt har inte gjort något.
Räcker det alltså att dra en till fas och använda ett sånt där 440V uttag? Vad med tidigare kommentarer om att det är lagt på olika jordfelsbrytare idag och att det därför behöver vara så i framtiden också för att inte belasta nollan för mycket?
Det jag egentligen tänkte är om jag kan använda dubbeluttaget som jag satt dit (250V) och dra 3x1.5mm2 så jag har var sin matning (i och med att uttaget har 2x2 ingångar för varje fas, nolla och jord). Sen sätta det på var sin säkring i skåpet (var sin JFB). Men jag har förstått att det är bättre med en 2-polig säkring för att undvika fara i framtiden.
Om du drar helt nya rör eller utanpåliggande kabel hela vägen kan du få till en till grupp med t.ex. uttaget på bild, och ligga under valfri jordfelsbrytare.
Du varken kan eller får dra dit 3x1,5 mm2 kablar med ytterligare en fas, även om det finns anslutningspunkter lediga på uttaget.J Jensberglund skrev:Olämpligt? Det är väl rätt så vanligt att man behöver dra ut vitvaror för att komma åt uttaget? Jag var lite otydlig men dubbeluttaget på första bilden har jag satt dit för att kunna koppla in både tvätt och tork under bänken. Nu behövde vi dock köra båda samtidigt så jag drog ut torken för att koppla in där den satt förut när maskinerna stod på varandra. Det är byggt 2010 och hon som bott sedan nytt har inte gjort något.
Däremot kan du dra dit endast en ny fasledare och göra en två fasgrupp som matas från en tvåpolig säkring. Men då måste dessa två faser vara olika och komma från samma jordfelsbrytare. Eftersom det är olika faser som är fasförskjutna så kan du använda samma nollan utan att den blir överbelastad. Och sätta dit ett uttag som är godkänt för 440V och har anslutningar för två olika brunnsmatningar (se länk tidigare).
Skall du behålla det uttag som du redan har så kan du bara mata det med en fas och inte köra båda maskinerna samtidigt.
Smidigast är nog att flytta mikrovågsugnen till JFB 2 där det ändå sitter ett par reserver. Byt 11 och 12 till en tvåpolig dvärg. Dra en extra fastråd i röret till undre uttaget. Koppla båda faserna till den tvåpoliga. Byt uttaget mot ett sådant som nämns i tråden, dubbeluttag med skilda brunnar godkänt för 440V. Döp om 33 till Uttag i tvättstuga.En installatör skulle förmodligen föreslå samma sak.J Jensberglund skrev:Ja, sätter jag en 2-polig dvärgbrytare så borde det räcka för att minimera risken i framtiden. Men tvätt och tork sitter på var sin grupp idag. Hur löser jag det med en 2-polig brytare? Kommer ju se konstigt ut på schemat?
Jo, jag har funderat på enskilda uttag. Men då får jag lösa det med två utanpåliggande som får ”täcka” befintliga hålet gissar jag. Eller har du en annan bättre lösning?
https://www.byggahus.se/forum/threads/placering-uttag-tm-tt.234779/
Jag skulle nog ha satt en tvåfasgrupp under bänken ändå. Alternativt tvåfasgrupp ovanför bänken samt ett hål i mitten på den om anslutningskablarna räcker.
Jag skulle nog ha satt en tvåfasgrupp under bänken ändå. Alternativt tvåfasgrupp ovanför bänken samt ett hål i mitten på den om anslutningskablarna räcker.
Klicka här för att svara