Hej.
När vi flyttade in stod tvätt och tork på varandra som ett torn med var sitt uttag. Nu har vi möblerat om och jag önskar koppla in både tvätt och tork i samma utan under nya bänkskivan.
Fungerar det att sätta in ett vanligt tvåvägsuttag och dra tre nya kablar till uttaget så tvätt och tork fortfarande har var sin matning? Behöver jag ett specialuttag för 440V?
När vi flyttade in stod tvätt och tork på varandra som ett torn med var sitt uttag. Nu har vi möblerat om och jag önskar koppla in både tvätt och tork i samma utan under nya bänkskivan.
Fungerar det att sätta in ett vanligt tvåvägsuttag och dra tre nya kablar till uttaget så tvätt och tork fortfarande har var sin matning? Behöver jag ett specialuttag för 440V?
Ja precis, det är kopplat separat på två olika faser.BirgitS skrev:
En möjlighet är att originaluttagen för tvätt och tork har varsin fas och varsin säkring för att det ska gå att använda båda maskinerna samtidigt utan att få problem med att säkringen går ibland. Du får kolla i din elcentral.
Om du ansluter båda maskinerna till samma uttag så tappar du den möjligheten.
Min tanke var att jag kunde dra fram 3x1.5mm2 till det befintliga uttaget under bänken så jag kan koppla in båda maskinerna där. Men jag vet inte om det finns vägguttag för det?
Det finns speciella två-vägs uttag som man kan koppla två olika faser på. Dvs uttaget har två olika "brunnsmatningar" och skall vara godkänt för 440V. Dessutom behöver du mata uttaget med en 2-polig säkring så att båda uttagsbrunnarna blir strömlösa när man bryter säkringen. Jag har så kopplat hemma, dvs två maskiner i uttaget som drivs med olika faser.
Edit: Skall vara godkänt för 440V
Edit: Skall vara godkänt för 440V
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det finns uttag där du har en fas i ena brunnen och en annan i den andra brunnen. Om du väljer ett sådant, se till att verkligen vara noggrann och märka upp det så inte något tror att uttaget är bortkopplat efter att ha slagit av en säkring och kontrollmätt ena brunnen. Själv skulle jag nog föredra två olika uttag för att slippa risken att någon i framtiden missförstår.
Här är en länk till ett möjligt utag. Jag skrev fel i mitt föregående inlägg. Det skall vara godkänt för 440V.
https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-2-vagsuttag-440v
https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-2-vagsuttag-440v
Ja, sätter jag en 2-polig dvärgbrytare så borde det räcka för att minimera risken i framtiden. Men tvätt och tork sitter på var sin grupp idag. Hur löser jag det med en 2-polig brytare? Kommer ju se konstigt ut på schemat?Fairlane skrev:
Det finns uttag där du har en fas i ena brunnen och en annan i den andra brunnen. Om du väljer ett sådant, se till att verkligen vara noggrann och märka upp det så inte något tror att uttaget är bortkopplat efter att ha slagit av en säkring och kontrollmätt ena brunnen. Själv skulle jag nog föredra två olika uttag för att slippa risken att någon i framtiden missförstår.
Jo, jag har funderat på enskilda uttag. Men då får jag lösa det med två utanpåliggande som får ”täcka” befintliga hålet gissar jag. Eller har du en annan bättre lösning?
Maskinerna ligger ju på olika jordfelsbrytare och då tror jag inte att du kan koppla ett gemensamt uttag eftersom det 2-poliga uttaget jag länkade till har gemensam jord och nolla. Skall du använda det uttaget så får du nog flytta någon av maskinerna så att de är kopplade mot samma jordfelsbrytare.
Ja, men min tanke var att dra en till laddning med 3x1.5mm2 och koppla den till andra JFB. Så i VP-röret kommer det att dras 2 x 3x1.5 från var sin JFB. Men uttaget ser ut som på bild nedan och är klassat för 250V. Då kommer det ändå inte att funka? Behöver jag ändå ett som är klassat för 440? Det du länkade till är ju samma N och PE så det uttaget funkar ändå inte på det sättet som jag har tänkt.R roli skrev:
På uttaget så ser det ju ut att finnas inkoppling för 2 x 3 ledningar 2x fas, neutral och jord. Varför finns det om det ändå inte klarar av mer än 1 matning?
Uttaget har två anslutningar så man kan koppla vidare om flera uttag skall ligga efter varandra. På ditt uttag ser det dessutom ut att vara både snabbanslutning och skruv anslutning. Bara att välj vilket man gillar bäst.
R roli skrev:
Det finns 2 ingångar vid varje punkt. Så i teorin t.ex 4 st L. Jag trodde att de två bredvid varandra var för att koppla vidare.