Någon som har tips på hur man på snyggast sätt kan lösa detta? Vi vill inte ha dessa utanpåliggande dosor. Snyggast vore ju att dra om och dra kablarna i väggen kanske?
 
  • Utanpåliggande eluttag på en vit vägg ovanför ett trägolv, efterfrågan på lösning för att dra kablar inuti väggen istället.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller i en vit utanpåliggande dosa med synliga elektriska kablar vid en vägg och ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller i en vit utanpåliggande dosa med synliga kablar, monterad på en vägg, över ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Regla på väggen ett installationsskikt, då är det lätt att dra rören dolda och montera infällda VU
 
Vad är det för vägg? Vi hade sådana på en vägg i vårt förra hus som var ett parhus. Det var av brandsyddsskäl. Får inte finnas hål i gipsskivorna mot grannen.
 
  • Gilla
Antonios Antonakis och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Lustigt, jag har så i min lgh och bryr mig föga. Du kan ju byta mot nya som inte har gulnad plast.
 
RoTe RoTe skrev:
Lustigt, jag har så i min lgh och bryr mig föga. Du kan ju byta mot nya som inte har gulnad plast.
Hur hjälper det mot utanpåliggande fula dosor?
 
  • Gilla
närsom och 1 till
  • Laddar…
RoTe
F fribygg skrev:
Hur hjälper det mot utanpåliggande fula dosor?
Lite psykoterapi, folk har problem med alldeles för banala saker... Jag menar, bygga om väggarna i hela kåken bara för uttagen? Va?
 
Redigerat:
  • Gilla
splint och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad är det för vägg? Vi hade sådana på en vägg i vårt förra hus som var ett parhus. Det var av brandsyddsskäl. Får inte finnas hål i gipsskivorna mot grannen.
Ahh, förstår! Detta är ett fristående hus. Så ingen granne vägg i vägg.
 
RoTe RoTe skrev:
Lite psykoterapi, folk har problem med alldeles för banala saker... Jag menar, bygga om väggarna i hela kåken bara för uttagen? Va?
Vi har inte detta i hela huset utan endast i ett rum.
 
Lugnt i backarna nu.
Det finns apparatdosor för infällning utan att man behöver riva väggen. Kallas för ROT-dosa eller senildosa. Man borrar ett passande hål i väggen och monterar in dosan så att den sitter fast. Har oftast klor som fäster i väggen.
Sedan tar du dina två ledare från golvet, trä in dom i en smal plastslang eller kabelmantel från en slaktad kabel och för in detta i den infällda dosan. Detta är viktigt för att ge en dubbelisolering åt ledarna. Sedan installerar du ett uttag efter smak i apparatdosan. Problem löst.
 
  • Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Lite psykoterapi, folk har problem med alldeles för banala saker... Jag menar, bygga om väggarna i hela kåken bara för uttagen? Va?
Så du har ingen bättre lösning än den jag föreslog och skrev ändå nått sorts svar som inte alls hjälper TS.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Lugnt i backarna nu.
Det finns apparatdosor för infällning utan att man behöver riva väggen. Kallas för ROT-dosa eller senildosa. Man borrar ett passande hål i väggen och monterar in dosan så att den sitter fast. Har oftast klor som fäster i väggen.
Sedan tar du dina två ledare från golvet, trä in dom i en smal plastslang eller kabelmantel från en slaktad kabel och för in detta i den infällda dosan. Detta är viktigt för att ge en dubbelisolering åt ledarna. Sedan installerar du ett uttag efter smak i apparatdosan. Problem löst.
Hur menar du att vi ska föra in detta i den nya dosan? Hamnar kabeln utanpå väggen eller menar du innanför väggen på något sätt? Är helt okunnig inom detta som du kanske förstår hehe.
 
  • Två kablar, en blå och en svart, kommer upp från golvet mot en vägg. Kablarna verkar vara installerade utanpå väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer ju att sätta en golvlist. Det nya uttaget ska då borras in i väggen i en höjd så att det nya uttaget hamnar precist ovanför golvlisten. Och däri gömmer du kabeldragning.
Men om du är helt novis på de enklaste snickeriarbeten då ska du inte jobba med detta.
 
  • Gilla
tibron
  • Laddar…
Med lite försiktighet karva ur väggen bakom befintlig slang, såpass mycket att slangen kommer in bakom befintlig väggskiva

Skarvar slangen med ett skarvstycke och in i en försänkt eldosa (i väggen).
Allt strax ovan golvlisten som du väl ska montera?
Kablarna ser ut att räcka till.

Det borde väl gå.
 
  • Gilla
d.sad och 1 till
  • Laddar…
RoTe
D d.sad skrev:
Vi har inte detta i hela huset utan endast i ett rum.
Jasså det var märkligt, vet åtminstone en hustillverkare som har alla uttag mot yttervägg så här för att inte penetrera plasten i väggen. I min lgh är alla uttag sådär pga kostnadsskäl, går ingen el alls i någon vägg förutom de mot teknikschaktet.

F fribygg skrev:
Så du har ingen bättre lösning än den jag föreslog och skrev ändå nått sorts svar som inte alls hjälper TS.
Jag trodde det gällde alla eluttag i huset eller åtminstone många då hustillverkare gör så. Det hade ju varit ett enormt ingrepp och vissa människor inser inte vad vissa saker kräver, då är det bra att förklara för dom att du inte kan blåsa hela kåken för fullt fungerande vägguttag, tycker jag. Men du och din åsikt är noterad.
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Vad är det för vägg? Vi hade sådana på en vägg i vårt förra hus som var ett parhus. Det var av brandsyddsskäl. Får inte finnas hål i gipsskivorna mot grannen.
Ja, nja, nåja.
Det finns lösningar också, det finns dosor som har IE-klassning också.
Finns från de flesta fabrikat, t.ex. https://www.elko.se/produkter/14-dosor-tacklock/branddosor-infallda/

Men sen, i verkligheten, så kanske man ändå undviker att göra hål för dosor i väggar mellan brandceller, det har ju även ibland lite med ljud att göra, dvs att man inte ska höra vad grannarna pratar om.

Dock är sockeldosor mer ofta använda för att de ger hustillverkaren en större frihet att bygga och leverera enkla väggmoduler som inte behöver dras el i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.