Någon som har tips på hur man på snyggast sätt kan lösa detta? Vi vill inte ha dessa utanpåliggande dosor. Snyggast vore ju att dra om och dra kablarna i väggen kanske?
Moderator
· Stockholm
· 57 791 inlägg
Vad är det för vägg? Vi hade sådana på en vägg i vårt förra hus som var ett parhus. Det var av brandsyddsskäl. Får inte finnas hål i gipsskivorna mot grannen.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Lugnt i backarna nu.
Det finns apparatdosor för infällning utan att man behöver riva väggen. Kallas för ROT-dosa eller senildosa. Man borrar ett passande hål i väggen och monterar in dosan så att den sitter fast. Har oftast klor som fäster i väggen.
Sedan tar du dina två ledare från golvet, trä in dom i en smal plastslang eller kabelmantel från en slaktad kabel och för in detta i den infällda dosan. Detta är viktigt för att ge en dubbelisolering åt ledarna. Sedan installerar du ett uttag efter smak i apparatdosan. Problem löst.
Det finns apparatdosor för infällning utan att man behöver riva väggen. Kallas för ROT-dosa eller senildosa. Man borrar ett passande hål i väggen och monterar in dosan så att den sitter fast. Har oftast klor som fäster i väggen.
Sedan tar du dina två ledare från golvet, trä in dom i en smal plastslang eller kabelmantel från en slaktad kabel och för in detta i den infällda dosan. Detta är viktigt för att ge en dubbelisolering åt ledarna. Sedan installerar du ett uttag efter smak i apparatdosan. Problem löst.
Hur menar du att vi ska föra in detta i den nya dosan? Hamnar kabeln utanpå väggen eller menar du innanför väggen på något sätt? Är helt okunnig inom detta som du kanske förstår hehe.T Thomas_Blekinge skrev:Lugnt i backarna nu.
Det finns apparatdosor för infällning utan att man behöver riva väggen. Kallas för ROT-dosa eller senildosa. Man borrar ett passande hål i väggen och monterar in dosan så att den sitter fast. Har oftast klor som fäster i väggen.
Sedan tar du dina två ledare från golvet, trä in dom i en smal plastslang eller kabelmantel från en slaktad kabel och för in detta i den infällda dosan. Detta är viktigt för att ge en dubbelisolering åt ledarna. Sedan installerar du ett uttag efter smak i apparatdosan. Problem löst.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Du kommer ju att sätta en golvlist. Det nya uttaget ska då borras in i väggen i en höjd så att det nya uttaget hamnar precist ovanför golvlisten. Och däri gömmer du kabeldragning.
Men om du är helt novis på de enklaste snickeriarbeten då ska du inte jobba med detta.
Men om du är helt novis på de enklaste snickeriarbeten då ska du inte jobba med detta.
Med lite försiktighet karva ur väggen bakom befintlig slang, såpass mycket att slangen kommer in bakom befintlig väggskiva
Skarvar slangen med ett skarvstycke och in i en försänkt eldosa (i väggen).
Allt strax ovan golvlisten som du väl ska montera?
Kablarna ser ut att räcka till.
Det borde väl gå.
Skarvar slangen med ett skarvstycke och in i en försänkt eldosa (i väggen).
Allt strax ovan golvlisten som du väl ska montera?
Kablarna ser ut att räcka till.
Det borde väl gå.
Jasså det var märkligt, vet åtminstone en hustillverkare som har alla uttag mot yttervägg så här för att inte penetrera plasten i väggen. I min lgh är alla uttag sådär pga kostnadsskäl, går ingen el alls i någon vägg förutom de mot teknikschaktet.D d.sad skrev:
Jag trodde det gällde alla eluttag i huset eller åtminstone många då hustillverkare gör så. Det hade ju varit ett enormt ingrepp och vissa människor inser inte vad vissa saker kräver, då är det bra att förklara för dom att du inte kan blåsa hela kåken för fullt fungerande vägguttag, tycker jag. Men du och din åsikt är noterad.F fribygg skrev:
Ja, nja, nåja.H hempularen skrev:
Det finns lösningar också, det finns dosor som har IE-klassning också.
Finns från de flesta fabrikat, t.ex. https://www.elko.se/produkter/14-dosor-tacklock/branddosor-infallda/
Men sen, i verkligheten, så kanske man ändå undviker att göra hål för dosor i väggar mellan brandceller, det har ju även ibland lite med ljud att göra, dvs att man inte ska höra vad grannarna pratar om.
Dock är sockeldosor mer ofta använda för att de ger hustillverkaren en större frihet att bygga och leverera enkla väggmoduler som inte behöver dras el i.




