J
Snyggt jobbat!

Den gräsrimpan skulle ju aldrig kunna nyttjas till nåt vettigt, mellan granne och parkering. Jag misstänker du kommer permanenta detta till en parkeringsyta.

jag gjorde också en extra parkering, så otroligt skönt att inte behöva hålla på och flytta bilar på rad för att komma ut med andrabilen. :D

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
J JohanLun skrev:
Snyggt jobbat!

Den gräsrimpan skulle ju aldrig kunna nyttjas till nåt vettigt, mellan granne och parkering. Jag misstänker du kommer permanenta detta till en parkeringsyta.

jag gjorde också en extra parkering, så otroligt skönt att inte behöva hålla på och flytta bilar på rad för att komma ut med andrabilen. :D
Nej det kommer inte återställas 😅 men behovet är tillfälligt. Men om inte annat så ska vi ju få sjutton soptunnor (smärre överdrift) framöver och dom ska också vara nånstans. Ett släp kanske man unnar sig nån gång. Ytan kan nog hitta användning även utan bil på :)

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Ja, det här känns mycket bättre

En gårdsplan med en bil parkerad bredvid en vältrad platt av grus och asfalt, med gräs och buskar vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kostnader

Markduk: 359kr
Byggtimmer: 774kr
Stenmjöl & makadam: 290kr
Bergkross 0-16: 1400kr
Släphyra: 550kr
Kapell till släp: 259kr

Totalt: 3632kr

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
J
Blev jättebra👍

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
H
Storsockret Storsockret skrev:
Jo jag läste där också, men tänkte att det kanske gick tillbaka till kommunen med det här villkoret.

"..att parkeringsplats inte kräver bygglov enligt den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området"
Varför kalla det parkeringsplats, grusa eller lägg plattor, vad man använder den till ska väl ingen ha någon åsikt om. Trädgårdsmöbler, extra uteplats, bil osv. Man måste ha rätt i att kunna parkera sin familjens bilar på din tomt.

Storsockret Storsockret skrev:
Ja, det här känns mycket bättre

[bild]

Kostnader

Markduk: 359kr
Byggtimmer: 774kr
Stenmjöl & makadam: 290kr
Bergkross 0-16: 1400kr
Släphyra: 550kr
Kapell till släp: 259kr

Totalt: 3632kr
Det där blev riktigt bra!
Nu blir jag sugen på att fortsätta projektet med att lägga ner stock för att skärma av mellan grus och gräs, men det får nog bli till våren 😅

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Vill bara påpeka att ytan man parkerar sin bil på vid sitt hus inte är en parkeringsplats. Reglerna som har hänvisats till gäller parkeringsplats, dvs mark som anvisats för parkering. Eftersom detta är en villatomt och inte en i detaljplanen anvisad yta för parkering behövs inga tillstånd, förutom om själva utfarten påverkar på ett problematiskt sätt, tex om den skulle vara för nära en korsning.

Vilken ytbeläggning man har på sin villatomt är inte reglerat någonstans, du väljer själv om du har gräs, grus, sten, asfalt, trädäck etc, och du får ställa din bil var som helst på tomten så länge den inte läcker olja på ett olämpligt sätt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.