17 638 läst ·
81 svar
18k läst
81 svar
Hur lite arbete kan man komma undan med för en "tillfällig" parkering?
Vi använder primärt andrabilen för att få plats med hundarna, så det är deras inplanerade veterinärbesök och eventuella akutfall (som är mer frekventa än man hade önskatJ jonte0 skrev:
OT när TS redan är igång men jag skulle göra så här om gräsmattans jordlager varit orört och stabilt i många år:
1. Klipp ner häcken till rötterna.
2. Täck med markduk. (Gräsmatta och häck etc.)
3. Lägg grus 0-16 el liknande på både gamla och nya ytan.
4. Använd.
5. Fyll på med grus där det sjunkt vid behov.
6. Om kommunen frågar säg bara att du breddat körvägen lite på din tomt.
1. Klipp ner häcken till rötterna.
2. Täck med markduk. (Gräsmatta och häck etc.)
3. Lägg grus 0-16 el liknande på både gamla och nya ytan.
4. Använd.
5. Fyll på med grus där det sjunkt vid behov.
6. Om kommunen frågar säg bara att du breddat körvägen lite på din tomt.
Mina föräldrar hade samma problem. De grävde bort lite av gräsmattan, ”långlånade” ett par skottkärror med sand från barnens sandlåda och la två rader vanliga cementplattor. Visst, det krävdes lite påfyllning av sand efter ett par år och det beror väl också på vilken jord/mark man har för att det ska hålla. Men det funkade för oss under de 15 åren vi bodde där.Storsockret skrev:
Vi dras med ett ilandsproblem. Vi har två bilar och det behovet kommer finnas kvar i 1-5 år till (gissningsvis runt 3).
Vår uppfart är idag för smal för att ha två bilar bredvid varandra vilket har gjort att vi har andrabilen som används sällan i vår carport och förstabilen bakom/framför den. Det innebär dels att vi måste flytta ut förstabilen för att komma ut med andrabilen och dels att förstabilen måste stökas av under varje dag hela vintern och vi drar ingen riktig nytta av carporten.
Jag funderade därför på hur mycket (eller snarare lite) pengar och arbete jag kan komma undan med om jag vill bredda uppfarten lite. Inte nödvändigtvis nog mycket att båda kan stå bredvid varandra, men så att man åtminstone tar sig förbi. Det är primärt på vintern jag gör det för, på sommar/höst/vår är det egentligen bara irritationsmomentet att behöva flytta en bil, det är inte så mycket väder.
Det är inte mycket trafik upp och ned, andrabilen används max 5 gånger i månaden. På vintern när det är snö och äckligt lär det vara nere på närmare 1 gång i månaden. Men det innebär också att den står långa perioder, därav att jag inte vill ställa den på gräs, det är väl inte en höjdare mot underredet om inte annat.
Tilltänka ytan är idag gräsmatta. Av det lilla jag har varit nere och härjat i jorden i andra ärenden så är min upplevelse att det är hårt under, mycket sten/berg. Tror det är gammal havsbotten. Funderade om man kan komma undan med att gräva undan gräset, lägga markduk, fylla upp med något lämpligt (vad?) och sedan padda så kanske det är nog så? Eventuellt om man skulle köpa markarmering? Eller bara ett par rader stenplattor?
Ett tips om man gillar gröna självdränerande ytor bättre än asfalt och betong är att använda gräsarmering. Då kan man ha en gräsmatta som håller sig snyggare är normalt och samtidigt tål en mindre lastbil utan att ta skada. Jag hade själv behov att att kunna manövrera och vända långa båtsläp på min tomt och när jag räknade på vad jag behövde anlägga för hårdgjorda ytor så skulle större delen av tomten försvinna.
Jag snubblade över lösningen med gräs/grusarmering när jag surfade i engelska forum. I Sverige används denna typ av produkt sällan verkar det som. Jag gjorde om hela min 250 m2 gräsmatta med en produkt som heter "Bodpave" och sedan dess kan hela ytan användas som parkering och vändplats. Ser ut som vanlig gräsmatta modell bättre. Kostar en del men blir definitivt bra.
De svenska produkter som verkar säljas med tex. betong-armering är inte lika bra eller prisvärda. Jag importerade från UK istället.
Jag snubblade över lösningen med gräs/grusarmering när jag surfade i engelska forum. I Sverige används denna typ av produkt sällan verkar det som. Jag gjorde om hela min 250 m2 gräsmatta med en produkt som heter "Bodpave" och sedan dess kan hela ytan användas som parkering och vändplats. Ser ut som vanlig gräsmatta modell bättre. Kostar en del men blir definitivt bra.
De svenska produkter som verkar säljas med tex. betong-armering är inte lika bra eller prisvärda. Jag importerade från UK istället.
om det är krångligt att parkera i området är en permanent extra parkeringsplats en no-brainer. påverkar också värdet på huset positivt. jag skulle t ex aldrig bjuda på ett hus där inte det åtminstone var möjligt anordna plats för en andrabil eller gästande bilar.Storsockret skrev:
så mitt tips är gör jobbet ordentligt när du ändå håller på. det troliga är att återställning inte blir aktuell..
OK, jag tänkte återkomma med lite resultat men även önskan om nya råd. Mitt val av kantsten blev inte så bra då jag inte kunde få ner den nog långt ner i jorden (kom bara 10cm ner innan det var stora stenar på sina håll och kantstenarna är 25cm så större delen ovan jord), så när krosset packas och rör sig mot kantstenen så rör sig som förväntat stenarna snett utåt.
Eftersom det fortfarande är mjukt så kan jag ju gräva bort lite kross, vinkla tillbaka och fylla upp på utsidan, förutsatt att det finns något som är lämpligt att fylla ut med. Jag kan inte gräva mer på utsidan. Ideer?
Alternativet är att skrota dessa kantstenar och gå på första planen jag hade som var en liten mur av kanske 3 lager marksten eller liknande. Eller något helt annat.
I övrigt tycker jag det har flutit på bra ändå och (nästintill)slutresultatet är inte helt kaos. Bilen får plats.
Eftersom det fortfarande är mjukt så kan jag ju gräva bort lite kross, vinkla tillbaka och fylla upp på utsidan, förutsatt att det finns något som är lämpligt att fylla ut med. Jag kan inte gräva mer på utsidan. Ideer?
Alternativet är att skrota dessa kantstenar och gå på första planen jag hade som var en liten mur av kanske 3 lager marksten eller liknande. Eller något helt annat.
I övrigt tycker jag det har flutit på bra ändå och (nästintill)slutresultatet är inte helt kaos. Bilen får plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bra jobbat!
Eftersom du inte får ner stenen så långt så tror jag att du måste gjuta för att stenar ska hållas kvar eller på annat sätt förankra stenarna. Så jag hade lagt byggtimmer istället för det går fort och kräver nog mindre arbete än sten för att få det att ligga stilla
Ex https://www.byggmax.se/120x140-byggtimmer-grön-p08799140
Eftersom du inte får ner stenen så långt så tror jag att du måste gjuta för att stenar ska hållas kvar eller på annat sätt förankra stenarna. Så jag hade lagt byggtimmer istället för det går fort och kräver nog mindre arbete än sten för att få det att ligga stilla
Ex https://www.byggmax.se/120x140-byggtimmer-grön-p08799140
Jag anade att det skull bli så när jag inte fick ner dom djupare, därför jag tänkte någon kanske hade tips på åtgärd. Att raden är lite sne i sig passar bra för jag är rätt sne också.J Jansson69 skrev:
Haha relativt sliten, lasta av ett släp med kross och lasta i och ur två släp med jord igår efter jobbet och lasta ur ett till släp med kross imorse innan jobbet. Skulle ljuga om jag sa att det inte var tungt. Men det var fridfullt vid stenbrottet imorse iallafall, fin höstmorgon
Logga in
Skapa konto
Byggtimmer! Det är så det heter. Jag har sett att grannarna lagt något sådant men kunde inte komma på vad det hette. Det skulle absolut kunna vara ett alternativ.H hjulia skrev:
Stenkanten kan du rätta till till våren och då lägga den i lite torr betong i botten och låta det härda innan du återfyller..Storsockret skrev:
Jag anade att det skull bli så när jag inte fick ner dom djupare, därför jag tänkte någon kanske hade tips på åtgärd. Att raden är lite sne i sig passar bra för jag är rätt sne också.
Haha relativt sliten, lasta av ett släp med kross och lasta i och ur två släp med jord igår efter jobbet och lasta ur ett till släp med kross imorse innan jobbet. Skulle ljuga om jag sa att det inte var tungt. Men det var fridfullt vid stenbrottet imorse iallafall, fin höstmorgon
[bild]
Eller om du inte störs av det så låt det vara😉
Stör mig inte jättemycket, men tänker mig att det kommer bli sämre. Funderade på och betong rakt ner där kunde vara något. Men vill inte göra det sämre hellerJ Jansson69 skrev:
Jag skulle också gå på byggtimmer. Min erfarenhet är att de inte rör på sig lika mycket pga att de är så långa. Sätt ner den så djupt att grannen kan köra gräsklipparen över den så slipper ni få en ogräskant där (om nu ingen av er orkar springa med trimmern vid plattorna).Storsockret skrev: