17 638 läst ·
81 svar
18k läst
81 svar
Hur lite arbete kan man komma undan med för en "tillfällig" parkering?
Detta är det lättaste någonsin, brevlådan på rätt sida också. Bara flytta soptunnorna lite och gräv upp häcken en meter så är du klar. Du behöver inte ens gräva egentligen om du inte är rädd om bilen..🤔Storsockret skrev:
Med risk för dum fråga, är alla dessa storlekar standardiserade sanningar. Dvs räcker det att säga "Hej jag vill ha 0-16" eller vad man nu landar i, eller finns det olika material också så jag måste leta upp rätt?H hjulia skrev:Jag har nog gjort enligt alla förslag i tråden och om det inte spelar någon roll estetiskt och du vill ha minsta möjliga jobb så hade jag bara parkerat på gräset.
I maj i år sålde jag en bil som har stått minst 95% av tiden sedan 2017 på gräs och fått ny plats med ett par års mellanrum. Den bilen var en fiat -04 som undertill bara såg ut att vara några år gammal men då var den körd i Luleå (inget salt antar jag) från -04 till -16 och gått inte ens 1000 mil i saltiga Mellansverige innan den ställdes av. De bilar vi köpt/tittat på som varit 5-7 år gamla och gått 6-10000 mil i saltiga Mellansverige har samtliga sett mycket rostigare ut under än en 20 år gammal bil som stått på gräs i nästan 10 år. Så salt verkar vara mil värre än gräs.
Presenning har vi haft bilar på men hur man än gör så bildas pölar under bilen som tar evigheter att dunsta så i de blöta perioderna står bilen i princip över en pool. Det känns sådär men om det påverkar negativt på rosten har jag svårt att bedöma.
En skåpbil har vi haft stillastående i något år med kapell på utan förvärrade rostproblem men då har kapellet gått från sidobackspeglarna o upp och inte hela vägen ner till marken.
Uppfart/parkering har jag gjort med allt från att lägga duk + 0-16 rakt på gräset till att gräva 60 cm och fylla upp med 0-16. Även testat 8-16 och 16-32 och med/utan duk. Min favorit är att gräva bort gräset, lägga duk ( Biltemas N1 oftast) och sedan ca 10 cm 0-16 för det går fort, blir hårt/stabilt men det är fortfarande lätt att dra ogräs då rötterna inte kan ta sig långt ner. 32-fraktion tycker jag blir för grovt och utan 0 packar det sig aldrig så det blir inte bra när vi vill mecka på uppfarten.
Jag har aldrig paddat och bara jämnat till på en höft, det packar sig bra själv med tiden även där man inte kör.
Så summa summarum; enklast är att bara ställa bilen åt sidan vid behov. Enklast om det ska se ut som en parkering som är lätt att återställa är att gräva bort lite, lägga duk och på med 5-10 cm grus av samma typ och till samma nivå som du redan har. Låt sedan bilen agera padda.
Denna t.ex
https://bilfrakt.se/produkt/bergslitlager-0-16/
Det är standardiserad. 0-16 blir bra och se till att du får med pennan.Storsockret skrev:
Köp bara inte för mycket till den lilla parkeringen
Vid 1dm tjockt lager, så räcker 1ton till drygt 5m2 om jag inte räknar helt galet
Nåja, oavsett vidare lösning så är dårskapen påbörjad nu iallafall. Dubbelkollade såklart med grannen så vi var överens om häckgränsen (som är lite längre än tomtgräns tror vi båda). Rötterna blir kul, som vanligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det viktigaste är att man inte köper för lite, skulle vilja föreslå ett fullt lastbilslass eftersom transporten sannolikt är dyrare än gruset.GoC skrev:
Får man över kan man grusa större yta, lagra i hög eller skänka/sälja till grannen,tar man hem för lite lär man få beställa en gång till och betala ännu en frakt.
Nu verkar tomten vara ganska liten, även det som kan breddas är ju ganska avgränsat. Så av ett fullt lass med 8m3 grus lär åtminstone hälften bli över. Bara ett helvete att göra sig av med allt överskottet och skyffla upp det för hand är heller ingen rolig övning.F fribygg skrev:Jag tycker det viktigaste är att man inte köper för lite, skulle vilja föreslå ett fullt lastbilslass eftersom transporten sannolikt är dyrare än gruset.
Får man över kan man grusa större yta, lagra i hög eller skänka/sälja till grannen,tar man hem för lite lär man få beställa en gång till och betala ännu en frakt.
Men har man plats så vet man aldrig när lite väggrus kan komma till pass.
Det går säkert bra att skänka bort överskottet oavsett om det är 700 eller 7000 kg.GoC skrev:
Nu verkar tomten vara ganska liten, även det som kan breddas är ju ganska avgränsat. Så av ett fullt lass med 8m3 grus lär åtminstone hälften bli över. Bara ett helvete att göra sig av med allt överskottet och skyffla upp det för hand är heller ingen rolig övning.
Men har man plats så vet man aldrig när lite väggrus kan komma till pass.
För tio år sedan hade jag samma dilemma. Då valde jag precis som du föreslår att gräva bort gräset och lägga markduk. På detta la jag sen singel . Det var ett bra beslut för det funkar utmärkt än idag.Storsockret skrev:
Vi dras med ett ilandsproblem. Vi har två bilar och det behovet kommer finnas kvar i 1-5 år till (gissningsvis runt 3).
Vår uppfart är idag för smal för att ha två bilar bredvid varandra vilket har gjort att vi har andrabilen som används sällan i vår carport och förstabilen bakom/framför den. Det innebär dels att vi måste flytta ut förstabilen för att komma ut med andrabilen och dels att förstabilen måste stökas av under varje dag hela vintern och vi drar ingen riktig nytta av carporten.
Jag funderade därför på hur mycket (eller snarare lite) pengar och arbete jag kan komma undan med om jag vill bredda uppfarten lite. Inte nödvändigtvis nog mycket att båda kan stå bredvid varandra, men så att man åtminstone tar sig förbi. Det är primärt på vintern jag gör det för, på sommar/höst/vår är det egentligen bara irritationsmomentet att behöva flytta en bil, det är inte så mycket väder.
Det är inte mycket trafik upp och ned, andrabilen används max 5 gånger i månaden. På vintern när det är snö och äckligt lär det vara nere på närmare 1 gång i månaden. Men det innebär också att den står långa perioder, därav att jag inte vill ställa den på gräs, det är väl inte en höjdare mot underredet om inte annat.
Tilltänka ytan är idag gräsmatta. Av det lilla jag har varit nere och härjat i jorden i andra ärenden så är min upplevelse att det är hårt under, mycket sten/berg. Tror det är gammal havsbotten. Funderade om man kan komma undan med att gräva undan gräset, lägga markduk, fylla upp med något lämpligt (vad?) och sedan padda så kanske det är nog så? Eventuellt om man skulle köpa markarmering? Eller bara ett par rader stenplattor?