17 639 läst ·
81 svar
18k läst
81 svar
Hur lite arbete kan man komma undan med för en "tillfällig" parkering?
Ska jag tolka det som att det är snabba ryck som gäller? 
Det är den här plätten jag tänkte att jag kunde göra något med
Så här säger kommunen om bygglov och parkering
Det är den här plätten jag tänkte att jag kunde göra något med
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här säger kommunen om bygglov och parkering
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara att beställa ett lass grus, ta fram skyffeln och trampa åt eller padda ytan till önskad hårdhet.Storsockret skrev:
Kommunen missar att redogöra för bygglovsundantaget för parkering till en- och tvåbostadshus. Här:Storsockret skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglovbefriade-atgarder/parkeringsplats/
Jo jag läste där också, men tänkte att det kanske gick tillbaka till kommunen med det här villkoret.Claes Sörmland skrev:
"..att parkeringsplats inte kräver bygglov enligt den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området"
Ja, du måste kolla gällande detaljplan så det inte finns en planbestämmelse som ger utökat krav på bygglov för parkeringsplats.Storsockret skrev:
OK, av det jag lyckas urskilja i det gamla dokumentet jag kunnat ladda ner så hittar jag inget kring det iallafall. Kanske bara är att se till att få bort häcken och sen köpa sig lite grus då.Claes Sörmland skrev:
Det skulle jag definitivt avstå från att kolla upp, risken för upptäckt och anmälan och nån påföljd på det om TS grusar upp en tillfällig parkering måste vara försvinnande litenClaes Sörmland skrev:
Jag bryr mig inte om gräsmattan, men är det verkligen vettigt att parkera längre perioder på gräs med all fukt som kommer med det och kryper upp? Tänker bromsar om inte annat.Persson88 skrev:
Jo, sen kanske den samlar en del vatten också. Men ja alltså att gräva lite och få hit lite grus är väl inte alltför jobbigt tänker jag. Så det är nog nåt åt det hållet jag siktar på.F fribygg skrev:
- Bort med häcken, där kanske man får vara lite noggrannare med hur man fyller upp och packar
- Gräv bort gräs, då kan jag justera lutningen lite också
- Lägg markduk
- Hiva på grus/kross
- Jämna ut, packa ihop med bil eller padda.