17 639 läst ·
81 svar
18k läst
81 svar
Hur lite arbete kan man komma undan med för en "tillfällig" parkering?
Jag hade hade bara parkerat på gräsmattan, grusat om det visar sig vara för sankt. Tål inte bilen den eventuella fukten kan den nog inte köras i regn.😀
Återställa häcken kan ta lite tid om den ska växa ikapp övrig häck så det skulle jag tänka till om det går att spara den.
Återställa häcken kan ta lite tid om den ska växa ikapp övrig häck så det skulle jag tänka till om det går att spara den.
Ute på landet är det jättevanligt att folk ställer bilarna på gräsmattor. Har aldrig hört uppfattningen att det skulle vara skadligt. Nu menar jag klippt gräsmatta, ställer man sig i halvmeterhögt gräs kan jag köpa att det kan bli problem. Förutsätter också att marken är hyfsat hård så den tål bilen.utan att förvandlas till lervälling vid nederbörd.Storsockret skrev:
Tänker att det trots allt är en viss skillnad på att stå på potentiellt fuktigt gräs 24 timmar per dygn 30 dagar i stöten jämfört med att köra en bit i regn och sedan stå där marken är torrM Mellanbarn skrev:
Häcken åker jag på att ta bort dessvärre, går inte rikigt att komma in på ett smidigt sätt annars
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 964 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 964 inlägg
Hade jag varit du hade jag letat efter begagnade betongplattor på Facebook marketplace. De brukar man få gratis mot hämtning. Sen lagt två rader för däcken rätt på gräset som du kör på och således har gjort en parkering. En sån parkering går dessutom fort att återställa.
Det där med att parkera på gräs har i alla fall jag läst mig till att den stora boven är om man parkerar i långt gräs eller om man parkerar i vanligt gräs och sen sätter kapell på så att fukten stannar kvar länge. Jag läste främst om husbilsägare som haft sina husbilar med kapell/pressening stående över vintern och sen fått rost. Men en vanlig bil som används skulle det inte vara problem med.
Det där med att parkera på gräs har i alla fall jag läst mig till att den stora boven är om man parkerar i långt gräs eller om man parkerar i vanligt gräs och sen sätter kapell på så att fukten stannar kvar länge. Jag läste främst om husbilsägare som haft sina husbilar med kapell/pressening stående över vintern och sen fått rost. Men en vanlig bil som används skulle det inte vara problem med.
Ja det är en variant jag också klurat på. Som du säger snabbt, både att lägga dit och ta bort. Behöver ju inte jaga gratis heller, inte någon kostsam investering nya heller.Ossian K Olsson skrev:
Hade jag varit du hade jag letat efter begagnade betongplattor på Facebook marketplace. De brukar man få gratis mot hämtning. Sen lagt två rader för däcken rätt på gräset som du kör på och således har gjort en parkering. En sån parkering går dessutom fort att återställa.
Det där med att parkera på gräs har i alla fall jag läst mig till att den stora boven är om man parkerar i långt gräs eller om man parkerar i vanligt gräs och sen sätter kapell på så att fukten stannar kvar länge. Jag läste främst om husbilsägare som haft sina husbilar med kapell/pressening stående över vintern och sen fått rost. Men en vanlig bil som används skulle det inte vara problem med.
Ja något kapell blir det ju inte, men den kommer förmodat stå ungefär en månad i taget, sen köras några mil och sen parkeras igen. Det är normalfallet, sen kan det såklart uppstå situationer där den behövs utanför det.
Det blir det väl lite per automatik, det är delen som är mot gatan som blir bredare. Vi har vägen, sen trottoar och sen gräsplätten jag tänkte att man kunde stå på.M MetteKson skrev:
La en bild här
https://www.byggahus.se/forum/threa...-en-tillfaellig-parkering.558662/post-6349274
Men har har inte för avsikt att gå lös på trottoarkanten mot gatan.
Nu svarar det här inte på din fråga men - går det inte att parkera längs vägen??
Ja och nej. Dels har vi huset högst upp i en T korsning så att säga, så det finns lite att ta hänsyn till hur nära man får stå där, sen grannarnas utfarter osv. Sen har vi även datumparkering i hela området. Så går, det gör det, men inte så hållbart i längden.G grovspacklarn skrev:
Det enda jag kan komma att tänka på då är att kolla så du inte gör parkeringsyta av din grannes tomt av misstag, ser ut som det är väldigt nära
Jag har nog gjort enligt alla förslag i tråden och om det inte spelar någon roll estetiskt och du vill ha minsta möjliga jobb så hade jag bara parkerat på gräset.
I maj i år sålde jag en bil som har stått minst 95% av tiden sedan 2017 på gräs och fått ny plats med ett par års mellanrum. Den bilen var en fiat -04 som undertill bara såg ut att vara några år gammal men då var den körd i Luleå (inget salt antar jag) från -04 till -16 och gått inte ens 1000 mil i saltiga Mellansverige innan den ställdes av. De bilar vi köpt/tittat på som varit 5-7 år gamla och gått 6-10000 mil i saltiga Mellansverige har samtliga sett mycket rostigare ut under än en 20 år gammal bil som stått på gräs i nästan 10 år. Så salt verkar vara mil värre än gräs.
Presenning har vi haft bilar på men hur man än gör så bildas pölar under bilen som tar evigheter att dunsta så i de blöta perioderna står bilen i princip över en pool. Det känns sådär men om det påverkar negativt på rosten har jag svårt att bedöma.
En skåpbil har vi haft stillastående i något år med kapell på utan förvärrade rostproblem men då har kapellet gått från sidobackspeglarna o upp och inte hela vägen ner till marken.
Uppfart/parkering har jag gjort med allt från att lägga duk + 0-16 rakt på gräset till att gräva 60 cm och fylla upp med 0-16. Även testat 8-16 och 16-32 och med/utan duk. Min favorit är att gräva bort gräset, lägga duk ( Biltemas N1 oftast) och sedan ca 10 cm 0-16 för det går fort, blir hårt/stabilt men det är fortfarande lätt att dra ogräs då rötterna inte kan ta sig långt ner. 32-fraktion tycker jag blir för grovt och utan 0 packar det sig aldrig så det blir inte bra när vi vill mecka på uppfarten.
Jag har aldrig paddat och bara jämnat till på en höft, det packar sig bra själv med tiden även där man inte kör.
Så summa summarum; enklast är att bara ställa bilen åt sidan vid behov. Enklast om det ska se ut som en parkering som är lätt att återställa är att gräva bort lite, lägga duk och på med 5-10 cm grus av samma typ och till samma nivå som du redan har. Låt sedan bilen agera padda.
I maj i år sålde jag en bil som har stått minst 95% av tiden sedan 2017 på gräs och fått ny plats med ett par års mellanrum. Den bilen var en fiat -04 som undertill bara såg ut att vara några år gammal men då var den körd i Luleå (inget salt antar jag) från -04 till -16 och gått inte ens 1000 mil i saltiga Mellansverige innan den ställdes av. De bilar vi köpt/tittat på som varit 5-7 år gamla och gått 6-10000 mil i saltiga Mellansverige har samtliga sett mycket rostigare ut under än en 20 år gammal bil som stått på gräs i nästan 10 år. Så salt verkar vara mil värre än gräs.
Presenning har vi haft bilar på men hur man än gör så bildas pölar under bilen som tar evigheter att dunsta så i de blöta perioderna står bilen i princip över en pool. Det känns sådär men om det påverkar negativt på rosten har jag svårt att bedöma.
En skåpbil har vi haft stillastående i något år med kapell på utan förvärrade rostproblem men då har kapellet gått från sidobackspeglarna o upp och inte hela vägen ner till marken.
Uppfart/parkering har jag gjort med allt från att lägga duk + 0-16 rakt på gräset till att gräva 60 cm och fylla upp med 0-16. Även testat 8-16 och 16-32 och med/utan duk. Min favorit är att gräva bort gräset, lägga duk ( Biltemas N1 oftast) och sedan ca 10 cm 0-16 för det går fort, blir hårt/stabilt men det är fortfarande lätt att dra ogräs då rötterna inte kan ta sig långt ner. 32-fraktion tycker jag blir för grovt och utan 0 packar det sig aldrig så det blir inte bra när vi vill mecka på uppfarten.
Jag har aldrig paddat och bara jämnat till på en höft, det packar sig bra själv med tiden även där man inte kör.
Så summa summarum; enklast är att bara ställa bilen åt sidan vid behov. Enklast om det ska se ut som en parkering som är lätt att återställa är att gräva bort lite, lägga duk och på med 5-10 cm grus av samma typ och till samma nivå som du redan har. Låt sedan bilen agera padda.