SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Motparten har faktisk två ombud, en advokat och en biträdande jurist
En biträdande jurist har man ju för att hålla nere kostnaderna.
Det hela låter för övrigt helt galet. Ett dagis kan ju faktiskt höja värdet på ett område lika väl som sänka det.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
Märklig jämförelse mellan motorcrossbana och dagis. Ett dagis - skolor med för den delen - bör väl kunna vara ett naturligt inslag även på landsbygden?! I landsbygd förekommer inte sällan traktorer och andra jordbruksredskap, fyrhjulingar m.m. som naturliga inslag i miljön. Det kan även vara vanligt med ljud från motorsågar etc. från gallring av skog. Att undanta lantbygd från buller känns därför som en felsyftning. Möjligen kan man förutsätta tystnad från människor om man köper en ansenlig skogsfastighet och bosätter sig tillräckligt långt in på densamma.

Var vaksam på vad som kan hända vid en eventuell förlikning i domstol. Många missar att de förutom det överenskomna beloppet och/eller annat åtagande, även får bära kostnaden för egna ombud (om inte annat sägs i förlikningen). Det kan alltså bli ett kostsamt förfarande ifall ombudskostnaderna är höga.

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
IdaBo
Kikade lite bland Gnestas planer, börjar den på V? Om så är fallet finns det en annan fastighet till salu inom planområdet. Står ingenting om planen i den annonsen.

• Gilla
Evare och 1 till
  • Laddar…
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Vi har faktiskt övervägt det alternativet men avstår av tre skäl:

1. Vi bor 100 mil bort.
2. Huset har nu stått tomt i 1,5 år. Ett gammalt hus på landet mår inte så bra av att stå tomt.
3. Det främsta skälet: Vi vill inte har fler affärer ihop med köparna.

Annars tycker jag väl att det hade varit en bra affär att köpa tillbaka huset, de flesta som känner till det tyckte att vi sålde det för billigt.
jag vill bara förvissa mig m att jag hittar tillbaka till tråden, nagelbitare!
Har svårt att se något annat utfall än er som vinnare.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Snurrpan skrev:
Märklig jämförelse mellan motorcrossbana och dagis. Ett dagis - skolor med för den delen - bör väl kunna vara ett naturligt inslag även på landsbygden?! I landsbygd förekommer inte sällan traktorer och andra jordbruksredskap, fyrhjulingar m.m. som naturliga inslag i miljön. Det kan även vara vanligt med ljud från motorsågar etc. från gallring av skog. Att undanta lantbygd från buller känns därför som en felsyftning. Möjligen kan man förutsätta tystnad från människor om man köper en ansenlig skogsfastighet och bosätter sig tillräckligt långt in på densamma.

Var vaksam på vad som kan hända vid en eventuell förlikning i domstol. Många missar att de förutom det överenskomna beloppet och/eller annat åtagande, även får bära kostnaden för egna ombud (om inte annat sägs i förlikningen). Det kan alltså bli ett kostsamt förfarande ifall ombudskostnaderna är höga.
Varför skulle det vara en märklig jämförelse? Om man som säljare känner till att en väldigt bullrig verksamhet ska byggas i närheten bör man upplysa om det. Ett dagis är ju något helt annat, och jag skulle bli väldigt förvånad om man måste upplysa om det.
I ingo_boy skrev:
Solklart inom undersökningsplikten. Sen är det ju inte någon motorcrossbana som ska byggas.
I ingo_boy skrev:
Solklart inom undersökningsplikten. Sen är det ju inte någon motorcrossbana som ska byggas.

I ingo_boy skrev:
Varför skulle det vara en märklig jämförelse? Om man som säljare känner till att en väldigt bullrig verksamhet ska byggas i närheten bör man upplysa om det. Ett dagis är ju något helt annat, och jag skulle bli väldigt förvånad om man måste upplysa om det.
Sen är det väldigt stor skillnad på hur långt det är till dagiset, är det planerat bredvid huset så är det ju en stor värdeminskning men är det typ 200m så är det värdehöjande för barnfamiljer.

• Gilla
ingo_69
  • Laddar…
R robert_s_andersson skrev:
En anhörig sålde sitt hus som ligger ensamt med åker och skog runt, precis utanför Gnesta. Nu är personen stämd på 400 000 kr för att köparen anser sig lurad för att det finns en mer än 10 år gammal plan som innebär att det byggs dagis och villor på andra sidan en 70 väg nära huset. Planen är nerlagd och aktiverad och nerlagd igen pga att Gnesta inte släpper till V/A och personen som sålde flyttade pga att familjen blivit större. De hade inte en tanke på att detta var något att informera om då det har varit mycket skrivet i lokala media om bygget. På den aktuella kommunens hemsida finns det att läsa också. Ärendet ska nu upp i domstol och har nu blivit erbjudna förlikning. Säljarna tycker att de inte gjort något fel ock att köparna hade haft all möjlighet att att kola med kommunen vad som gäller. En googlesökning räcker för att påvisa planer.
Vad tror ni att utgången av denna stämning leder till?
Det där räknas definitivt inte som ett “dolt fel”. Det är något köparen kunnat ta reda på genom att t ex kontakta kommunen. Din anhörige kan vara lugn.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har en liknande grej i min stad.
En planerad väg igenom ett villaområde och över skogsparti som diskuterats i flera flera år. Den skulle behövas men ingen vill ha den.
Det kom ut ett hus till försäljning där vägen om den blir av skulle gått precis utanför tomten.
Jag frågade mäklaren om de visste något om den planerade vägen (Då det nästan är en mytomspunnen planering angående den vägen här i staden)
De hade iiiingen aning.
Jag ringde kommunen. De sa att det finns i planerna men ingen kan säga om/när. Mycket prestige i det hela med.
Så vad vill jag komma med detta ?
Även vid direkt fråga så hade inte ens mäklaren nån aaaaning.
Skulle köparen då kunna stämma på samma sätt här när de börjar köra grävmaskiner utanför tomten om några år ?
Nä tokigheter :)

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi har ett ”ur och skur”-dagis ett par hus bort på gatan. Knattarna hörs bara när hela troppen passerar hand i hand på väg till utflykt, och då endast om vi har fönstret öppet. Det går definitivt inte att jämföra med en motocrossbana, jag växte upp nån kilometer ifrån en sån och vet hur de kan låta.

Och i vilket fall som helst är pågående planer inte det minsta ”dolda”, och är dom inte pågående och har tagits bort från kommunens webbsida så finns det ju inget att informera om. Det finns ju gott om gamla planer som aldrig blev av.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Sen är det väldigt stor skillnad på hur långt det är till dagiset, är det planerat bredvid huset så är det ju en stor värdeminskning men är det typ 200m så är det värdehöjande för barnfamiljer.
Oavsett värdeminskning eller ej så måste det först fastställas om detta faller inom upplysningspliken. När man fastställt om det är "fel i fastighet" får man utröna ersättningsbelopp eller om det tom finns fog för upphävande av köp.

• Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
R robert_s_andersson skrev:
Ärendet ska nu upp i domstol och har nu blivit erbjudna förlikning.
Förlikningsförlaget måste väl kommit för att köparen inte tror de kommer vinna i domstol.
Nyfiken på utgången här.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S
I ingo_boy skrev:
Jag tycker att jämförelsen haltar, från köparens sida alltså. På vilket sätt är ett dagis bullrigt i jämförelse med en motorcrossbana? När det gäller buller finns gränsvärden att iaktta för nybyggnationer.

Precis som en besiktningsmans rekommendation om fördjupad byggteknisk kontroll och påtalande om riskkonstruktion kan ha en ”förstärkande” funktion av köparens undersökningsplikt kan jag tycka att en köpare med särskilda eller synnerliga behov, som går utöver vad man med fog bör kunna förutsätta för människor i allmänhet, bör ha en mer djupgående undersökningsplikt.

På vilket sätt har säljaren upplysningsplikt om sådant som är offentlig information? Säljaren kan aldrig veta vad som beslutas från tid till annan i kommunens nämnder. Det är uppenbart att köparen inte har kontaktat kommunen för ett besked om vilka bygglov som beviljats och ansökts om vid intilliggande fastigheter.
Vad mer skulle kunna krävas av säljaren? Berätta att försäkringar är dyrare på orten än i närliggande samhälle eller riket i genomsnitt? Att mjölken är dyrare vid ortens servicebutik än vid stormarknaden i närmaste stad? Om nu säljaren hade lämnat en utfästelse (garanti) i säljarens frågelista eller annan plats i överlåtelseavtalet så vore det en annan femma. Samtidigt kan inte en säljare garantera att det inte byggs på andra fastigheter i närheten. Om det nu inte är säljarens fastigheter förstås…

Till sist är det inte vägs ände att förlora i tingsrätten. Hovrätten kan fatta mer genomtänkta beslut, även HD om det skulle komma dit. Det är inte utan anledning som tingsrätterna inte fattar prejudicerande avgöranden.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Den sträcker sig långt. Ett väldigt känt fall inom mäklarbraschen är motorkrossfallet där första domen kom som en brasklapp och diskuterades flitigt inom jurister och fastighetsmäklare. Först fick köparen rätt men tingsrättens dom överklagades till hovrätten, där säljaren fick ustället rätt. Köparen överklagade till högsta domstolen, som i sin tur fastställde hovrättens dom och som mäklaren anser jag att de två sista domarna var korrekta. Tingsrättens dom blev däremot väldigt hett diskussion med rätta, därav ändrad dom av Hovrätten. (Länk till caset kommer längre ner). Men med det sagt, så innebär det inte att ni får rätt per automatik utan se till att vara pålästa och lägg fram era argument.
Länk:https://lagen.nu/dom/nja/2007s86

• Wow
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
IdaBo IdaBo skrev:
Kikade lite bland Gnestas planer, börjar den på V? Om så är fallet finns det en annan fastighet till salu inom planområdet. Står ingenting om planen i den annonsen.
Lär inte vara vackerbyplanen då det är inga fastigheter sålda med sådant läge som beskrivs av ts.
Plus att den planen kan man omöjligt missa.

S Snurrpan skrev:
Jag tycker att jämförelsen haltar, från köparens sida alltså. På vilket sätt är ett dagis bullrigt i jämförelse med en motorcrossbana? När det gäller buller finns gränsvärden att iaktta för nybyggnationer.

Precis som en besiktningsmans rekommendation om fördjupad byggteknisk kontroll och påtalande om riskkonstruktion kan ha en ”förstärkande” funktion av köparens undersökningsplikt kan jag tycka att en köpare med särskilda eller synnerliga behov, som går utöver vad man med fog bör kunna förutsätta för människor i allmänhet, bör ha en mer djupgående undersökningsplikt.

På vilket sätt har säljaren upplysningsplikt om sådant som är offentlig information? Säljaren kan aldrig veta vad som beslutas från tid till annan i kommunens nämnder. Det är uppenbart att köparen inte har kontaktat kommunen för ett besked om vilka bygglov som beviljats och ansökts om vid intilliggande fastigheter.
Vad mer skulle kunna krävas av säljaren? Berätta att försäkringar är dyrare på orten än i närliggande samhälle eller riket i genomsnitt? Att mjölken är dyrare vid ortens servicebutik än vid stormarknaden i närmaste stad? Om nu säljaren hade lämnat en utfästelse (garanti) i säljarens frågelista eller annan plats i överlåtelseavtalet så vore det en annan femma. Samtidigt kan inte en säljare garantera att det inte byggs på andra fastigheter i närheten. Om det nu inte är säljarens fastigheter förstås…

Till sist är det inte vägs ände att förlora i tingsrätten. Hovrätten kan fatta mer genomtänkta beslut, även HD om det skulle komma dit. Det är inte utan anledning som tingsrätterna inte fattar prejudicerande avgöranden.
En motorcrossbana skulle betyda allvarliga störningar, och beroende på omständigheter kan det falla inom upplysningsplikten. Tex om säljarna bråkat, överklagat mm eller om köparna uttryckligen sagt att flyttar till landet för lugn och ro. Ett dagis är ett normalt inslag, inte särskilt bullrigt, och det ska mycket till om man måste upplysa om det.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.