Purre
pacman42 pacman42 skrev:
Visst, men 48V är mer standard.
Klenspänning är väl även max 200VA, det är ofta där det blir problem skulle jag tippa.

Det bör inte vara några problem att hålla sig under det per krets tänker jag.

Jag har mycket svårt att tro att dubbla system i ett hus skulle bli billigare och enklare. Iden är på intet vis ny, det är väl minst 40 år sedan jag hörde tankar om det för första gång, men hittills känner jag inte till någon som genomfört ett sådant "projekt".

Om man skall ha batterier för lagring eller bara för UPS så blir det snabbt billigare med detta, men det är ju iofs inte för alla.

TRJBerg
E elmont skrev:
Jag har mycket svårt att tro att dubbla system i ett hus skulle bli billigare och enklare. Iden är på intet vis ny, det är väl minst 40 år sedan jag hörde tankar om det för första gång, men hittills känner jag inte till någon som genomfört ett sådant "projekt".
Det är finns helt annan lättillgänglig utrustning idag än förr. Tänk bara på alla mobilladdare etc "alla" har. De används ju även i en massa apparater som inte alls har någonting att göra med mobiler eller datorer osv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Purre Purre skrev:
Klenspänning är väl även max 200VA, det är ofta där det blir problem skulle jag tippa.
Nej.
Klenspänning är som namnet antyder, syftande på spänningen, inte ström eller effekt.

Max 200VA blev till när elsäkerhetsverket försöker sig på att ange när klenspänning kan övergå till starkström, dvs deras begrepp för när det kan bli farligt för person eller egendom.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför inte 120 VDC (eller kanske 110V typ, för lite marginal), det är fortfarande klenspänning.
pacman42 pacman42 skrev:
Visst, men 48V är mer standard.
Jomen det intressanta är ju att det finns massor av nätdelar som klarar allt mellan 110V och 240V, ibland t.o.m 85V till 240V, både AC och DC.

Med 115V DC-nät skulle man kunna köra en del utrustning både med 230VAC och 115VDC.

Om detta är en tillräcklig fördel är jag inte säker på, dvs inte säker på att det kan öka motivationen att ha två skilda elförsörjningar i ett hus.

Man kan se idag att det har börjat dyka upp DC, men dock i en helt annan ände.
Först och främst i stora datahallar osv, där man ibland väljer att köra DC till allt, men då brukar det vara ca 300-350VDC, och anledningen är till stor del för att slippa störningar från alla switchade nätaggregat, lättare att bygga en enda stor AC till DC omvandlare och få bra data och lite störningar.
Men det har även med avbrottsfri kraft att göra.

Ett annat, rätt nytt, område har uppstått. Det är solcellsanläggningar och tillhörande batterilager, DC/AC-inverters och AC/DC-inverters osv.
Här har det börjat dyka upp högspännings DC-nät för hela klabbet, tills man av någon anledning vill ha ut AC (t.ex. för att sälja energin), medan batterilager och så mycket som möjligt ligger kvar på DC-sidan, och DC-nät mellan olika delar av huset och även mellan byggnadskroppar.
Jag vet två ställen med såna här DC-system.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jomen det intressanta är ju att det finns massor av nätdelar som klarar allt mellan 110V och 240V, ibland t.o.m 85V till 240V, både AC och DC.

Med 115V DC-nät skulle man kunna köra en del utrustning både med 230VAC och 115VDC.

Om detta är en tillräcklig fördel är jag inte säker på, dvs inte säker på att det kan motivera två skilda elförsörjningar i ett hus.

Först och främst i stora datahallar osv, där man ibland väljer att köra DC till allt, men då brukar det vara ca 300-350VDC, och anledningen är till stor del för att slippa störningar från alla switchade nätaggregat, lättare att bygga en enda stor AC till DC omvandlare och få bra data och lite störningar.

Ett annat, rätt nytt, område har uppstått. Det är solcellsanläggningar och tillhörande batterilager, DC/AC-inverters och AC/DC-inverters osv.
Här har det börjat dyka upp högspännings DC-nät för hela klabbet, tills man av någon anledning vill ha ut AC (t.ex. för att sälja energin), medan batterilager och så mycket som möjligt ligger kvar på DC-sidan, och DC-nät mellan olika delar av huset och även mellan byggnadskroppar.
Inom mobilnät kör vi oftast med 48V.

pacman42 pacman42 skrev:
Inom mobilnät kör vi oftast med 48V.
Det finns väl en lång historia av 48 V för telefonsystem? Vilken fördel skulle det ha i hemmiljö? Om enda fördelen skulle vara att man blir fri att koppla om så känns det för mig mer som att man ger sig på symptomen och inte problemet. Problemet är att det är alltför begränsat vad man får göra själv med en starkströmsanläggning.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Om detta är en tillräcklig fördel är jag inte säker på, dvs inte säker på att det kan öka motivationen att ha två skilda elförsörjningar i ett hus.

Om det skulle bli någon vits i stort borde man gå mot de gamla ideerna som dykt upp då och då. Dvs distributionen 400/230 VAC byts mot en nivå tex 325 VDC och i steget över fast ändå i princip ersättning av lågspänningsnätet då 1500 VDC. Många delar som nu ändå drivs med likriktad nätspänning skulle enkelt kunna anpassas och i det som motsvarar kvarterets nätstation bara enkla effektiva DC/DC omvandlare.

Först mer i nutid har såna lösningar blivit möjliga att realistiskt börja fundera på. Tex de gamla problemen med att koppla, säkra likström tar moderna kraftelektroniken hand om fint. För att inte tala om solel, lagring osv som kan bli betydligt mer sömlös och kanske tom enklare att rättvisare fördela och nyttja i närområdet.

Purre
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Klenspänning är som namnet antyder, syftande på spänningen, inte ström eller effekt.

Max 200VA blev till när elsäkerhetsverket försöker sig på att ange när klenspänning kan övergå till starkström, dvs deras begrepp för när det kan bli farligt för person eller egendom.
Så då menar du att det kan vara klenspänning och starkström samtidigt och fortfarande så får lekman skruva med det?

Mikael_L
Spänningsbanden är internationellt bestämda, och det finns i Sverige regler för vem som får arbeta på spänningar över klenspänning.
(edit: här övertolkade jag nog, och det jag skrev här blir lite i motsats till det som kommer här under, men i praktiken menar man nog att allt som har spänningar över klenspänning normalt sett blir starkström, men det går ju förstås alltid att leta reda på specialfall)

"Starkström" är mig veterligen inget internationellt begrepp, utan en benämning som har uppstått inom svensk lagstiftning, och där definieras det inte någon spänningsnivå, inte heller någon ström, och lika lite definieras någon frekvens.

Utan det fastslås kort och gott att starkström är sådan spänning, ström eller frekvens som kan skada person eller egendom.

Så ja, ditt första stycke var korrekt, det kan vara klenspänning och starkström samtidigt,
MEN ditt andra stycke var fel, då får inte lekman skruva med det, iom att det var starkström.

Jag kan ju t.ex. nämna att i bilens (eller mopedens) tändsystem så är det tusentals volt, dvs högspänning, men det kvalar ändå inte i begreppet starkström, utan är fritt för vem som helst att skruva i.

Medan elbilarnas högkapacitetsbatteri är på ca 400V och kan ge massor av ampere, och kvalificerar sig därmed till ESVs och lagens benämning "starkström/starkströmsanläggning".
Däremot ramlar dock elbilarna ut ur behörighetskraven ändå, tror jag pga skrivningar om att lagen inte gäller fordon, båtar osv.
I alla fall tidigare versioner av lagtexten har haft detta tydligt, men jag tror det har blivit mer otydligt nu, kanske underförstått.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Nä fordon omfattas inte av definitionen av starkströmsanläggning. Det ska vara en stationär anläggning med däri ingående särskilda föremål som det heter.

Transportstyrelsen ansvarar för fordon i Sverige. Så man får då leta i deras föreskrifter istället.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Maskiner räknas inte heller som starkströmsanläggning. Vem som helst är fri att konstruera, bygga eller reparera en maskin så länge man tar till en elektriker för att koppla in den i arbetsbrytaren. Om man exempelvis bygger en hiss får vem som helst gör allt jobb utom att koppla in den i arbetsbrytaren och sätta upp schaktbelysning.

Mikael_L
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.