Hej,

Har rivit väggar i nyköpt lägenhet byggd 1939. Kvar lämnas stora spår i taket som jag vill sätta igen och försöka få en så slät yta som möjligt. Rummet ska bli ett kök. Funderat på att sänka taket och sättande spottar, av ren preferens vill jag inte göra detta.

Taket är betong i grunden och ser ut att vara puts, bruk eller liknande som är spacklat och målat.

Hur fyller jag lättast och snyggast i spåren från väggarna innan jag kan spackla och måla?

/en renoveringsglad som tagit vatten över huvudet

• Rivet tak i lägenhet från 1939, visar spår av tidigare väggar. Tak av betong och puts, urtag är synliga för reparation innan spackling och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det ser ut som om det ligger någon form av puts i taket och jag tror att du kan laga med ny gipsputs som sen kan spacklas över.

• Gilla
Byggbuff
  • Laddar…
Ossian K Olsson
B Byggbuff skrev:
Hej,

Har rivit väggar i nyköpt lägenhet byggd 1939. Kvar lämnas stora spår i taket som jag vill sätta igen och försöka få en så slät yta som möjligt. Rummet ska bli ett kök. Funderat på att sänka taket och sättande spottar, av ren preferens vill jag inte göra detta.

Taket är betong i grunden och ser ut att vara puts, bruk eller liknande som är spacklat och målat.

Hur fyller jag lättast och snyggast i spåren från väggarna innan jag kan spackla och måla?

/en renoveringsglad som tagit vatten över huvudet
Det där löser du lätt!

Först får en elektriker fixa elen så att slangar och rör fräses in. Sen hade jag tagit en vinkelslip och slipat bort putsen så inget ”sticker ner”. Håligheterna hade jag spacklat med gipsspackel, slipat, spacklat, slipat.

Det ”krångligaste” är att få samma struktur på målarfärgen sen som resten av taket. Vissa vet jag baddar sista rundan spackel.

• Gilla
Byggbuff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.