18 508 läst ·
59 svar
19k läst
59 svar
Hur lagar man en elkabel som grävts av i trädgården?
Tack så mycket , ja har barn som springer omkring på gården så det måste bli rätt. Man blir rädd för vad folk har gjort/görPadde Kvist skrev:
Ja, byta kabel och lägg det i ett gult 50mmØ skyddsrör. Ett tips är att gräva ner det på ett bättre djup. Minst ett spadtag ner. Vill du göra det ännu bättre köper du gult märkband som man lägger ovanför röret med typ 10cm jord emellan. På så sätt är förhoppningen att nästa gång du/nästa ägare gräver så ser man bandet innan man når röret.
Ett annat tips är att, ifall du har några, rita in kabeln på ritningarna. Det kanske blir aktuellt med en liten byggnad på tomten i framtiden när man glömt var kabeln ligger nergrävd. Lycka till!
OM,, du vill laga den på samma vidriga sätt som den är förlagd på, så kan du göra så här: Trä först över några dm bra och tjock krympslang. Skarva sedan på med lite lösa RK-ledare i rätt färg o press-skarva ihop dem med övriga kabeln. Jämna till o fyll ut i en jämn "korv med filler tejp, vira ett par lager med vulcande Mastic, minst ett par cm upp på gummit på bef kabel. Trä sedan över krympslangen och värm på som attan. Du har nu en lika bra skarv som kabeln är ursprungligen.G Gad skrev:Hej
Jag höll på att plantera en buske och råkade tyvärr klippa av en elkabel som går till ytterbelysningen. Vad är det bästa och säkraste sättet att laga detta på?
Vet ni om kabeln på bilden är en EXQJ? Den tidigare husägaren hade bara grävt ner den cirka 10–15 cm, vilket känns väldigt grunt. :/
Tacksam för snabbt svar
Det är en " gummikabel" RDO tex som du har där.G Gad skrev:Hej
Jag höll på att plantera en buske och råkade tyvärr klippa av en elkabel som går till ytterbelysningen. Vad är det bästa och säkraste sättet att laga detta på?
Vet ni om kabeln på bilden är en EXQJ? Den tidigare husägaren hade bara grävt ner den cirka 10–15 cm, vilket känns väldigt grunt. :/
Tacksam för snabbt svar
Skall inte grävas ner.
Bara till att koppla bort, skall en elektriker gör" och sedan få dit en riktigt jordkabel. Det fixar även elektrikern. Inget du får göra själv, förutom gräva hålet till kablen.
När jag skulle dra kabel över tomten för att ersätta förra ägarens fulmatning av bodarna samt till elbilsladdaren sa elfirman jag anlitade för kopplandet att röret ska ligga minst 30cm djupt om möjligt. Är det risk för att någon kommer grävmaskin under kabelns livslängd skulle jag lägga kabelskyddsband ovanpå också.
Några praktiska råd vad det gäller grävandet:
-Snickra upp en "djuptolk" av två brädor ihopsatta till ett T där stammen är de 30+cm som du vill ha ner röret i backen. Används genom att lägga tvärslån på respektive sida diket, kan den svänga fritt är det djupt nog och du kan gå vidare till nästa bit.
-Köp en rulle markväv att lägga jorden på längs diket (kan man återfylla diket genom att bara lyfta bortkanten och man får inte en massa sten och mineraljord kvar i gräset).
-Spänn upp ett snöre längs sträckan du ska gräva för att markera ena kanten på kabeldiket så du gräver så rakt som möjligt.
-Använd den smalaste spaden du har tillsammans med en smal skyffel (smalare än spaden) och gör diket så nära en spadbredd du kan (jord är tungt, lyft så lite som möjligt 🙃) och använd djuptolken för att kolla att du precis nått erforderligt djup.
-Snickra upp en "djuptolk" av två brädor ihopsatta till ett T där stammen är de 30+cm som du vill ha ner röret i backen. Används genom att lägga tvärslån på respektive sida diket, kan den svänga fritt är det djupt nog och du kan gå vidare till nästa bit.
-Köp en rulle markväv att lägga jorden på längs diket (kan man återfylla diket genom att bara lyfta bortkanten och man får inte en massa sten och mineraljord kvar i gräset).
-Spänn upp ett snöre längs sträckan du ska gräva för att markera ena kanten på kabeldiket så du gräver så rakt som möjligt.
-Använd den smalaste spaden du har tillsammans med en smal skyffel (smalare än spaden) och gör diket så nära en spadbredd du kan (jord är tungt, lyft så lite som möjligt 🙃) och använd djuptolken för att kolla att du precis nått erforderligt djup.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Bra tips. Men det finns ingen regel som kräver 30 cm djup. Fastighetsägaren får bedöma själv risken för grävskador längs kabelrutten.P Pettman skrev:När jag skulle dra kabel över tomten för att ersätta förra ägarens fulmatning av bodarna samt till elbilsladdaren sa elfirman jag anlitade för kopplandet att röret ska ligga minst 30cm djupt om möjligt. Är det risk för att någon kommer grävmaskin under kabelns livslängd skulle jag lägga kabelskyddsband ovanpå också.
Om det är nätspänning anlita elektriker eller om du tänkt fuska med det själv se till att det blir fullt fackmässigt gjort, överväg ny godkänd kabel och grävning 0,45 m eller vad som nu krävs. Är det någon form av skyddsklenspänning är man nog betydligt friare att hitta en lösning men man bör ju försöka få den hållbar och strulfri.G Gad skrev:Hej
Tacksam för snabbt svar
Den kabeln får inte vara nergrävd. Det är ju en gummikabel!G Gad skrev:Hej
Tacksam för snabbt svar
Dom är kanon. Har ett helt gäng nergrävda i trädgården. Medföljande M25 kabelförskruvningar är sådär dock. Jag köpte separata M20 som vr betydligt smidigareH hempularen skrev:
Vad gäller djup för kabelförläggningen så gäller följande regler:
Är det nätägarens kabel (servis-kabeln till mätarskåpet/mätartavlan) så bestämmer denne (det är ju deras kabel).
Som regel har de kravet "minst 35 cm djupt", och jag lovar att de flesta, kanske alla, har exakt detta krav.
Alla andra kablar som förläggs på egen tomt saknas det specifika regler för, utan det blir alla de vanliga elinstallationsreglerna som alltid gäller.
Så det ska vara säkert för att inte skada person eller egendom, det ska tåla förväntad åverkan, och vad som marken normalt används till.
Det betyder i praktiken att kabeln kanske ska ligga på minst 50 cm under markytan om den passerar potatislandet, ja kanske 80 cm är lämpligt.
Medan om den ligger under plattlagd gångväg kanske den kan ligga på ytan just under plattorna (för man lär ju lyfta plattorna och upptäcka kabeln direkt ifall man har tänkt att gräva där).
Men som någon skrev, egentligen bestämmer ju den behörige som är ansvarig för jobbet i fråga vilket djup kabeln ska ligga på. Men han har att tänka på sånt jag skrev i förra stycket.
Är det nätägarens kabel (servis-kabeln till mätarskåpet/mätartavlan) så bestämmer denne (det är ju deras kabel).
Som regel har de kravet "minst 35 cm djupt", och jag lovar att de flesta, kanske alla, har exakt detta krav.
Alla andra kablar som förläggs på egen tomt saknas det specifika regler för, utan det blir alla de vanliga elinstallationsreglerna som alltid gäller.
Så det ska vara säkert för att inte skada person eller egendom, det ska tåla förväntad åverkan, och vad som marken normalt används till.
Det betyder i praktiken att kabeln kanske ska ligga på minst 50 cm under markytan om den passerar potatislandet, ja kanske 80 cm är lämpligt.
Medan om den ligger under plattlagd gångväg kanske den kan ligga på ytan just under plattorna (för man lär ju lyfta plattorna och upptäcka kabeln direkt ifall man har tänkt att gräva där).
Men som någon skrev, egentligen bestämmer ju den behörige som är ansvarig för jobbet i fråga vilket djup kabeln ska ligga på. Men han har att tänka på sånt jag skrev i förra stycket.
48V DC hade ju egentligen varit lämpligt i alla hushåll så att folk skulle kunna koppla och dra själva för allt utom de stora energislukande apparaterna som fortfarande skulle kunna gå på 230/400V. Jag kan mycket väl tänka mig att om man hade fått börja med ett blankt papper idag så vore det ungefär så det hade blivit. Möjligen att AC hade varit på ännu högre spänning.Mikael_L skrev:
Vad gäller djup för kabelförläggningen så gäller följande regler:
Med detta som grund så hade säkerligen husen dessutom planerats så att allt vatten och all AC skulle hamna i samma schakt/hörn, för att minska kabeldragning och komplexitet vid byggena. Delvis ser man ju redan detta för vatten, men med fler drivande krafter så hade det ökat ännu mer.
Så här brukar jag resonera ibland, men något blankt papper får man ju aldrig, så...
Även om spänningen är låg så blir det ju ändå starkström så fort du kopplar in några prylar. Och det är lättare att koppla likspänning fel än växelspänning.pacman42 skrev:
Ja, men med flera separata slingor slipper man att få det till starkström. Iom övergången till LED så är det möjligt att klara detta. Förutom de uppenbara förbrukarna i mitt hus så är det enbart två säkringar som har någon last att tala om, den där jag har all dator och nätverksutrustning för att supporta huset (router, servrar,, UPS, etc), samt den där jag har Tv och kontoret.useless skrev:
Det hade varit kalas om all belysning och enklare användning hade gått på 48V istället.