18 508 läst ·
59 svar
19k läst
59 svar
Hur lagar man en elkabel som grävts av i trädgården?
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Det fanns en visionär Gunnar Asplund på ABB som förutspådde DC-nät i hemmen på tidigt 90-tal. Kom dock aldrig i gång.pacman42 skrev:
48V DC hade ju egentligen varit lämpligt i alla hushåll så att folk skulle kunna koppla och dra själva för allt utom de stora energislukande apparaterna som fortfarande skulle kunna gå på 230/400V. Jag kan mycket väl tänka mig att om man hade fått börja med ett blankt papper idag så vore det ungefär så det hade blivit. Möjligen att AC hade varit på ännu högre spänning.
Med detta som grund så hade säkerligen husen dessutom planerats så att allt vatten och all AC skulle hamna i samma schakt/hörn, för att minska kabeldragning och komplexitet vid byggena. Delvis ser man ju redan detta för vatten, men med fler drivande krafter så hade det ökat ännu mer.
Så här brukar jag resonera ibland, men något blankt papper får man ju aldrig, så...
Jag tror att en av huvudorsakerna till detta är det moderna switchade nätaggregatet som i praktiken löser problemet tillräckligt bra.T Thomas_Blekinge skrev:
Men andra aspekter som vem som får koppla (i Sverige i alla fall) är ju inte adresserat av detta dock.
Varför inte 120 VDC (eller kanske 110V typ, för lite marginal), det är fortfarande klenspänning.pacman42 skrev:
1) Det är svårt att laga den kabeln då den är av fel typ. Att skarva den blir troligen inte fukttätt då gummi sviktar. De skarvkopplingar som finns för gummikabel tål inte konstant vattentryck.Farstatjej90 skrev:
2) den kabeln kommer troligen inte att överleva så länge till ändå, så det är lika bra att gräva upp och göra rätt direkt.
Instämmer till fullo !Farstatjej90 skrev:
TS har aldrig sagt att det är vanlig nätspänning. Någon blandar ihop starkströmsanläggning i en salig röra. (Tips.. en vanlig mobiltelefon kan räknas som starkströmsanläggning i vissa lägen )
Och "alla" vet bäst...
Bara ett tips på hur den lagas som efterfrågades, av alla inslag
Förlåt.. 2 tips!!S SSG3000 skrev:Instämmer till fullo !
TS har aldrig sagt att det är vanlig nätspänning. Någon blandar ihop starkströmsanläggning i en salig röra. (Tips.. en vanlig mobiltelefon kan räknas som starkströmsanläggning i vissa lägen )
Och "alla" vet bäst...
Bara ett tips på hur den lagas som efterfrågades, av alla inslag
Lustigt att det inte kan bli tät med skarvade gummikablar. Alla djupbrunnspumpar jag har sett har en gummikabel påskarvad den kabel som kommer ut ur pumpmotorn. Min tex har en skarv ca 50 meter under ytan och har fungerat klanderfritt i minst 30 år.pacman42 skrev:
1) Det är svårt att laga den kabeln då den är av fel typ. Att skarva den blir troligen inte fukttätt då gummi sviktar. De skarvkopplingar som finns för gummikabel tål inte konstant vattentryck.
2) den kabeln kommer troligen inte att överleva så länge till ändå, så det är lika bra att gräva upp och göra rätt direkt.
Oavsett vad man får och bör gör är det kanske ändå läge att göra om och göra hyfsat rätt?
Gräva ner en för ändamålet avsedd kabel i rör och lägga band ovanför, gärna på typ 30 cm djup eftersom man sällan gräver så djupt för att plantera annat än stora träd…
Kan ju också vara läge att fundera på om du vill ha ytterligare belysning i trädgården eller ett uttag för tex julbelysning någonstans…
Gräva ner en för ändamålet avsedd kabel i rör och lägga band ovanför, gärna på typ 30 cm djup eftersom man sällan gräver så djupt för att plantera annat än stora träd…
Kan ju också vara läge att fundera på om du vill ha ytterligare belysning i trädgården eller ett uttag för tex julbelysning någonstans…
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Jag tror att gummikabel går att skarva md gelskarv. Gelen häftar bra mot gummit. Sedan är ju gelen lite elastisk så om gummit sviktar lite gör det inget.pacman42 skrev:
Ja det finns ett sånt kit, med något enummer.E elmont skrev:
Precis som du skriver, krympslang med smältande insida ev en bra sort är vad man får, plus några skarvelement för ledarna, sista gången jag gjorde det vill jag minnas att det var presshylsor med krymp och lim
Rätt stort överpris på en sådan skarvsats mot vad innehållet kostar var för sig.
Men med min timpenning skulle det bli dyrare att jag skulle skaffa var sak för sig.