D Dilato skrev:
Kontentan är då att den måste monteras fast av en elektriker, någon DCLkontakt får inte användas (tillverkarens instruktioner måste ju följas)?
De anser att det inte går dragavlasta anslutningskabel ordentligt, det är nog därför den skall fast anslutas

Ja, armaturen är knasigt konstruerad och borde skickas tillbaka till danskarna punkt.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, armaturen är knasigt konstruerad och borde skickas tillbaka till danskarna punkt.
Det kan man tycka, men om man nu råkar ha en lampa, där man fått tycke för, då skulle man också kunna tänka i lösningar för att kunna använda den.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
J J-banan skrev:
De anser att det inte går dragavlasta anslutningskabel ordentligt, det är nog därför den skall fast anslutas
Det finns ju en dragavlastning. Vad är problemet med den (förutom att TS satt kabeln fel)?

useless useless skrev:
Det finns ju en dragavlastning. Vad är problemet med den (förutom att TS satt kabeln fel)?
Du anser att dragavlastningen i drivdonet är även tillgänglig för skyddsjord

J J-banan skrev:
Du anser att dragavlastningen i drivdonet är även tillgänglig för skyddsjord
Nej, varför skulle den vara det? Du kan få två ledtrådar:
- Behöver man skyddsjorda en dubbelisolerad apparat?
- Är skyddsjorden en spänningsförande ledare som behöver dragavlastas?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, varför skulle den vara det? Du kan få två ledtrådar:
- Behöver man skyddsjorda en dubbelisolerad apparat?
- Är skyddsjorden en spänningsförande ledare som behöver dragavlastas?
Säg det till tillverkaren av lampan

J J-banan skrev:
Säg det till tillverkaren av lampan
Det står ingenstans i tillverkarens anvisningar att skyddsjorden ska dragavlastas i dridonet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag föreslår att du lämnar tillbaka denna lampa. Jag ser inget vettigt sätt att ansluta en jordad DCL-stickpropp till den. Den borde ha en plint för detta men det saknas.

Är det där drivdonet tänkt att gömmas i takkoppen?
Håller med dig vore jag trådskaparen skulle jag slängt skiten och köpt nytt efter alla synpunkter

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag frågade Elsäkerhetsverket och även dom tyckte att anvisningarna var märkliga. Dels för att de kräver skyddsjord trots att den är dubbelisolerad och dels för att det krävs fast anslutning. Men tyvärr sitter man i händerna på tillverkarens anvisningar och måste följa dom om man inte har väldigt bra skäl.

Så mitt sista råd blir väl då: Filma när du eldar upp lampan och anvisningarna och skicka filmen till tillverkaren.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är du inte bra fånig nu? Läs vad avh67f skriver!

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Är du inte bra fånig nu? Läs vad avh67f skriver!
Vad är det som är fånigt? Jag antar att det är det här som avh67f skrev du menar:
"Där ser man anledningen till att den är utförd i klass 1 med de inkommande grundisolerade trådarna."

Men det stämmer ju inte. Med mantlad kabel och dragavlastningen korrekt monterad är det dubbelisolerat hela vägen till primärsidan på drivdonet. Bara för att TS missade att stoppa in manteln betyder det ju inte att hela världen måste göra samma fel.

Driver med anslutande vit kabel och grön topp, liggande på golv med verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Om du tittar på etiketten på armaturen så ser du symbolen för klass 1. Det är med på bilderna som trådstartaren klistrade in. Någon klistrade även in instruktionerna i inlägg #37 där man ser hur de har tänkt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Om du tittar på etiketten på armaturen så ser du symbolen för klass 1. Det är med på bilderna som trådstartaren klistrade in. Någon klistrade även in instruktionerna i inlägg #37 där man ser hur de har tänkt.
Jag vet hur de har tänkt. Problemet är ju att jag och Elsäkerhetsverket tycker att dom tänkt fel. En lampa med SELV och ett dubbelisolerat drivdon behöver ingen skyddsjord och kravet på fast anslutning är omotiverat.

Men, som sagt var, är det tillverkarens anvisningar som gäller hur dåliga de än är.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag vet hur de har tänkt. Problemet är ju att jag och Elsäkerhetsverket tycker att dom tänkt fel. En lampa med SELV och ett dubbelisolerat drivdon behöver ingen skyddsjord och kravet på fast anslutning är omotiverat.

Men, som sagt var, är det tillverkarens anvisningar som gäller hur dåliga de än är.
Det beror på att du inte förstår eller inte vill förstå utan bara vill tramsa...

Om armaturen är märkt för att anslutas till skyddsjord då ska det sitta en jordad stickpropp på den. Det grundläggande mantra vi (jag) försöker lära ut på detta forum är att titta efter dubbelkvadraten eller symbolen för skyddsjord för att kunna sätta rätt typ av stickpropp på den. Det är grundläggande.

Att vissa armaturer i vissa fall i praktiken inte behöver skyddsjordas är fullständigt irrelevant. Vi kan inte försöka förklara för folket när det är ok att sätta fel stickpropp på en armatur! Speciellt när det i 99.9% av fallen saknas motiv att vilja sätta fel stickpropp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.