7 797 läst ·
98 svar
8k läst
98 svar
Hur kopplar man jorden till DCL uttag
Det är väl för att trafon ligger i armaturens metallkåpa som tillverkaren anser den ska skyddsjordasD Dilato skrev:
Jag menar inte att just den TS har är ombyggd utan mera att den modellen funnits länge hos tillverkaren och med tiden blivit uppdaterad till dimbar LED från att tidigare varit en helt vanlig lampa med glödlampor.J J-banan skrev:
Med glödlampor direktkopplade 230V behövde den skyddsjord, med SELV trafo behöver den det inte,men jordsladden blev kvar även om den inte behövs.
Det är ändå 230v i kåpan i armaturenD Dilato skrev:Jag menar inte att just den TS har är ombyggd utan mera att den modellen funnits länge hos tillverkaren och med tiden blivit uppdaterad till dimbar LED från att tidigare varit en helt vanlig lampa med glödlampor.
Med glödlampor direktkopplade 230V behövde den skyddsjord, med SELV trafo behöver den det inte,men jordsladden blev kvar även om den inte behövs.
Vet du hur original utförande såg ut? Jag tycker inte det skadar ansluta pe när det trots allt finns anvisning att ansluta. Om de hade gjort om original utförandet skulle de väl tagit bort skyddsjord anslutningen om det inte längre behövs. Trots allt bra ha den jordad, tänk om någon skalar isolering för långt så dragavlastare inte nyper och man råkar rycka ut fasledare när man hänger av lampa. Lite så som TS fick den koppladM mpostma skrev:
Helt ärlig är det ju en antagande. Kollar jag på modernare apparater med metalhölje finns det många utan jord och bara eurokontakt.J J-banan skrev:Vet du hur original utförande såg ut? Jag tycker inte det skadar ansluta pe när det trots allt finns anvisning att ansluta. Om de hade gjort om original utförandet skulle de väl tagit bort skyddsjord anslutningen om det inte längre behövs. Trots allt bra ha den jordad, tänk om någon skalar isolering för långt så dragavlastare inte nyper och man råkar rycka ut fasledare när man hänger av lampa. Lite så som TS fick den kopplad
Håller egentligen med att det ”känns” bättre att ansluta pe ledarn. Gör det inget nytta så skadar det inte heller (tror man)
Men onödiga åtgärder kan ge falsk säkerhet och skaffa onödig jobb eller skapa nya problem.
Men kanske lite överdrivet i detta fall.
Som lekman kanske man skall följa tillverkarens anvisningar oavsett om det känns onödigtM mpostma skrev:Helt ärlig är det ju en antagande. Kollar jag på modernare apparater med metalhölje finns det många utan jord och bara eurokontakt.
Håller egentligen med att det ”känns” bättre att ansluta pe ledarn. Gör det inget nytta så skadar det inte heller (tror man)
Men onödiga åtgärder kan ge falsk säkerhet och skaffa onödig jobb eller skapa nya problem.
Men kanske lite överdrivet i detta fall.![]()
Man ska inte göra detta om man inte har koll, dvs som lekman.J J-banan skrev:
Tillverkarens anvisningar kanske inte är uppdaterade eller relevanta utefter just denna situation. Så jag tycker man ska göra bedömning om anvisningarna är relevanta.
Jag anser att den är jordad eftersom drivdonet ligger i lampans metall kåpa utan någon isolering mellan metall och drivdonM mpostma skrev: