tommib tommib skrev:
Det är både och.

Att du ens ställer frågan är en sån där grej som får det att krypa i mig. Förstår du varför det är viktigt?
Herregud, jag förstår väl väl att 200volt in i metallen om en kabel skulle vara skavd inte är bra.. så det är ett krav med att använda dubbel isolerad kabel överallt i lampan?

Skyddsjord använder man ändå oavsett om det är dubbel isolerad kabel eller ej.
Lamp kabeln jag tittade på hade väldigt mjuk och dålig isolering så vart inte speciellt imponerad över den.

tommib
Varför frågar du ens om du så självklart förstår? Varför skulle du ha skyddsjord om du bygger dubbelisolerat?

Som sagt, det kryper lite i mig.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför frågar du ens om du så självklart förstår? Varför skulle du ha skyddsjord om du bygger dubbelisolerat?

Som sagt, det kryper lite i mig.
Är du ingenjör eller elektriker eller något eftersom det kryper i dig? Måste du försöka visa att du sitter på högre tron eller något?

Eftersom att det är lätt att göra det på denna lampan. Varför inte dra en skyddsjord, hur enkelt som helst när man ändå håller på.

S Stuganisverige skrev:
Varför inte dra en skyddsjord, hur enkelt som helst när man ändå håller på.
Ska du skyddsjorda armaturen så måste du garantera att all beröringsbar metall som kan bli spänningsförande har fullgord kontakt med skyddsjorden.

tommib
S Stuganisverige skrev:
Är du ingenjör eller elektriker eller något eftersom det kryper i dig? Måste du försöka visa att du sitter på högre tron eller något?

Eftersom att det är lätt att göra det på denna lampan. Varför inte dra en skyddsjord, hur enkelt som helst när man ändå håller på.
Det är din inställning. Du verkar inte förstå varför eller se helheten, istället är det lösryckta bitar.

Ta exemplet skyddsjord vs dubbelisolering. Du väljer ett av sätten, inte båda. Sen applicerar du det konsekvent och noggrant. Mer är inte nödvändigtvis bättre.

tommib
S Stuganisverige skrev:
Herregud, jag förstår väl väl att 200volt in i metallen om en kabel skulle vara skavd inte är bra.. så det är ett krav med att använda dubbel isolerad kabel överallt i lampan?
Här är ett bra exempel. Du säger först att det är självklart att du förstår att 200 V (sic!) in i metallen är dåligt men i nästa mening undrar du om det är ett krav med dubbelisolerad kabel.

Det är inte bara kabeln som behöver vara dubbelisolerad utan precis allt som har med elen att göra om du väljer den vägen. Väljer du istället skyddsjordning så är det en annan skyddsprincip. Förstår du hur det är tänkt att fungera?

Det är som jag ser det en märklig attityd att svinga lite hit och dit när det gäller el. Det är helt ok att inte veta eller kunna men då tar man reda på det innan man börjar.

• Gilla
orutti och 3 till
  • Laddar…
S Stuganisverige skrev:
Den kabeln jag tänker på är militär standard kabel. De är mycket mer robusta, tål värme och yttre påverkan bättre. Inte lika tjock isolering utan mindre och smidigare att jobba med.
Tål max spänning på 600V RMS osv..
M22759 AWG 16 kikar jag på. Hade varit enklare att dra med och skarva på.

Vet ej om det är kablar som är godkända för att i hemmet dock..
Men gör som du vill då, du verkar ju ändå inte vara mottaglig för någon annan information än din egen.

• Gilla
orutti och 1 till
  • Laddar…
S Stuganisverige skrev:
Tänkte dra MS kabel (flyg kabel) AWG16 från varje lampa ut i skenan där jag skarvar de direkt på lamp kabeln som kommer från taket ner till kronan och leds runt förbi alla lampor.

Skarv med isolering samt krympslang med lim. Har allt tillgängligt.
Flygkabeln är mycket mindre och smidigare att arbeta med. Stryktålig också.
Kanske hade kunnat dra en sådan från kontakten i taken ner till kronan också?

Sen antingen tänkt att täcka det med en skena av något slag eller linda in kablage i något snyggt.
Alternativt se om jag kan lägga ett kopparrör som går på insidan där kablarna kan ligga i
Skulle vara intressant om du kan visa lite helt utom din originalfråga hur du fäster nipplarna som går genom ringen mot rördelarna? Är det standard löddelar för kopparrör sk SYM du har som böj? Hur ska du få till fästet av lamphållarna mot rörändarna?

Det är ju försent nu men med lite annorlunda sätt att använda i princip de delarna skulle du kunna fått till genomgångar som enkelt hade tillåtit att du sytt med standard lampsladd 2x0.75 och nått dubbelisolering samt betydligt prydligare installation. Nu kommer det bli avigt och klumpigt om det ska bli eltekniskt rätt ja det gäller nog även om du gör avsteg med tex det du kallar "flygkabel" särskilt om du inte väljer lödning.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.