Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förstår inte varför du börjar prata om 20 ledare. Det behövs tre ledare och det får plats. Man byglar. Så gör proffsen i alla fall...
För att det var 20 lampor...
3 ledare 20 lampor i sockerbitar?

Man kopplar väl från ena lampan till den andra

• Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Man kopplar väl från ena lampan till den andra
Du menar serie koppla?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad har du köpt? En byggsats eller bara en ritning? Fick du några instruktioner?

Det ser ut att finnas en kanal på insidan sargen som kanske är tänkt för avgreningar av kabeln.

Men om sargen/kanalen är i metall så behöver armaturen skyddsjordas.
Bygger helt själv från grunden. Allt i metall och koppar!

C cpalm skrev:
Bästa, eller snarare egentligen enda vettiga sättet att koppla ihop många ledare i en punkt på ett kompakt sätt är isolerade ändskarvhylsor. Typ:
[länk]

Är specificerade för uppåt 8 ledare om jag minns rätt - är det så många som 20 är det nog, som @Alfredo skriver, bäst att skarva vid varje lamphållare istället.
Har ni tid att skissa hur ni menar?

S Stuganisverige skrev:
Du menar serie koppla?
Nej.

• Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
S Stuganisverige skrev:
Bygger just nu ihop en takkrona/taklampa som jag har tänkt ha 20 lampor i.
(e14 led).

Började fundera nu när jag närmar mig slutet på hur jag ska koppla dem eller med vad/vilket som blir bäst.

Jag kopplar alla lampor parallellt men finns det smidiga kopplingsplintar som jag kan koppla in alla sladdarna till på själva lampan och sedan därifrån köpa en vanlig lampskärm som jag kopplar mellan lampan och kontakten i taket?
Blir ju mycket sladd från 20lampor. Drar ju inte alla dessa till en plint via kedjorna lampan ska hänga i.
Wago Original 6 mm² borde räcka med några. Finns också Original 4 mm²

S Stuganisverige skrev:
Du menar serie koppla?
Inte som att koppla en adventjulstake. Du kopplar L och N från ena lamphållare till andra

• Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
5 59Hansåke skrev:
Wago Original 6 mm² borde räcka med några. Finns också Original 4 mm²
Vad ska TS ha 6 mm² wago till

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Vad ska TS ha 6 mm² wago till
Ja det undrar jag med. Tänkte köra 0.75mm^2 kablar

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det där verkligen 230v? För det ser ut som för litet "hus" att koppla i.
Ja 230V E14 x 20 stycken ☺️

S Stuganisverige skrev:
Bygger helt själv från grunden. Allt i metall och koppar!
Då har du alla möjligheter att ordna tillräckligt utrymme för dessa avgreningar. Du bör göra plats för något i storleksordningen liten sockerbit vid varje eller vid varannan lampa eller kanske än mer sällan. Vad du än väljer så blir kopplingen lite skrymmande. Vill du ha den dubbelisolerad så blir den än mer skrymmande. Minst utrymme tar lödning och krympslang.

Tänk också på att 20 st små 230 V LED-lampor är en elak belastning. Du kan få problem att hitta en dimmer som klarar av dem.

• Gilla
Dr.Mugg och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då har du alla möjligheter att ordna tillräckligt utrymme för dessa avgreningar. Du bör göra plats för något i storleksordningen liten sockerbit vid varje eller vid varannan lampa eller kanske än mer sällan. Vad du än väljer så blir kopplingen lite skrymmande. Vill du ha den dubbelisolerad så blir den än mer skrymmande. Minst utrymme tar lödning och krympslang.

Tänk också på att 20 st små 230 V LED-lampor är en elak belastning. Du kan få problem att hitta en dimmer som klarar av dem.
Led lampor på 2 till max 4 watt är väl ingen elak belastning någonstans?

Säger du det så...

• Gilla
Dr.Mugg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.