4 323 läst ·
82 svar
4k läst
82 svar
Hur kopplar jag samman 20 led E14 lampor?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 964 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 964 inlägg
Bygger helt själv från grunden. Allt i metall och koppar!Bo.Siltberg skrev:
Har ni tid att skissa hur ni menar?C cpalm skrev:Bästa, eller snarare egentligen enda vettiga sättet att koppla ihop många ledare i en punkt på ett kompakt sätt är isolerade ändskarvhylsor. Typ:
[länk]
Är specificerade för uppåt 8 ledare om jag minns rätt - är det så många som 20 är det nog, som @Alfredo skriver, bäst att skarva vid varje lamphållare istället.
Wago Original 6 mm² borde räcka med några. Finns också Original 4 mm²S Stuganisverige skrev:Bygger just nu ihop en takkrona/taklampa som jag har tänkt ha 20 lampor i.
(e14 led).
Började fundera nu när jag närmar mig slutet på hur jag ska koppla dem eller med vad/vilket som blir bäst.
Jag kopplar alla lampor parallellt men finns det smidiga kopplingsplintar som jag kan koppla in alla sladdarna till på själva lampan och sedan därifrån köpa en vanlig lampskärm som jag kopplar mellan lampan och kontakten i taket?
Blir ju mycket sladd från 20lampor. Drar ju inte alla dessa till en plint via kedjorna lampan ska hänga i.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 895 inlägg
Då har du alla möjligheter att ordna tillräckligt utrymme för dessa avgreningar. Du bör göra plats för något i storleksordningen liten sockerbit vid varje eller vid varannan lampa eller kanske än mer sällan. Vad du än väljer så blir kopplingen lite skrymmande. Vill du ha den dubbelisolerad så blir den än mer skrymmande. Minst utrymme tar lödning och krympslang.S Stuganisverige skrev:
Tänk också på att 20 st små 230 V LED-lampor är en elak belastning. Du kan få problem att hitta en dimmer som klarar av dem.
Led lampor på 2 till max 4 watt är väl ingen elak belastning någonstans?Bo.Siltberg skrev:
Då har du alla möjligheter att ordna tillräckligt utrymme för dessa avgreningar. Du bör göra plats för något i storleksordningen liten sockerbit vid varje eller vid varannan lampa eller kanske än mer sällan. Vad du än väljer så blir kopplingen lite skrymmande. Vill du ha den dubbelisolerad så blir den än mer skrymmande. Minst utrymme tar lödning och krympslang.
Tänk också på att 20 st små 230 V LED-lampor är en elak belastning. Du kan få problem att hitta en dimmer som klarar av dem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 895 inlägg
Säger du det så...