useless useless skrev:
Hur säkerställer gemene lekman att allt är rätt genom att mäta? Om man inte vet exakt hur man ska mäta och tolka mätresultatet är det bättre att följa respektive ledare okulärt och se vart och hur de är kopplade.
Sen kan man mäta för att verifiera det man sett.
Håller helt med dig här faktiskt. Klart man kan och bör kolla okulärt hur det ser ut OCH mäta.

Svaret är väl att lekmän skulle mäta på exakt samma sätt som alla andra, fysikens lagar funkar ju faktiskt likadant överallt i universum.

Det ska vara ca 240V mellan tändtråd (tillkopplad) och neutral, ca 240V mellan tändtråd (tillkopplad) och skyddsjord och spänningslöst mellan neutral och skyddsjord.

Kontinuitet bör ju egentligen mätas från jordskenan i centralen till den jordade armaturen/skyddsledaren men att mäta från armaturen/skyddsledaren till ett jordbleck på ett uttag i närheten är i.a.f. bättre än att inte mäta alls.

Redigerat:
Mikael_L
Det som slinker förbi i denna tråden då fokus hela tiden mest har lagts på jordens inkoppling eller inte vid lampans ände (om jag nu inte missat några inlägg) är att det som nog får anses viktigt här är att säkerställa inkopplingen av skyddsjord i andra änden, dvs det vi inte ser på bild.

Av färgerna som syns i bild så får nog röd anses som den vanligaste som användes till skyddsjord på den tiden, och att röd är skyddsjord i denna krets blir ju nästan 100% säkert då den dessutom är inkopplad till jord på armaturen.
Sedan säger mig min erfarenhet att det är troligast svart som nolla och grön som tändtråd, ty på de flesta ställen brukar vit eller svart vara nolla, och vid installationer med FK i rör var grön, gul eller blå oerhört vanliga som färg på tändtråd.

Så jag skulle nog själv kunna bara rent chansa på:
Röd - jord
Svart - neutral
Grön - tändtråd

Koppla in så och avsluta med att mäta med tänd lampa att det blir noll volt mellan röd och svart och ca 230V mellan grön och röd.

Allt klart och frid och fröjd ....

Men det skulle ju även gå att börja med att mäta kontinuitet mellan röd och svart, för att vara ännu mer klar över chansningen redan innan man skruvar fast en ledare.

• Gilla
Dussew och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.