11 710 läst ·
61 svar
12k läst
61 svar
Hur kopplar jag ihop dessa gamla och nya elkablar?
Att det förekommer fel och dåliga anläggningar där ute håller jag med om. Men återigen - Tråden handlar om att byta en armatur. Vad ser du för risker med att koppla in en ny armatur givet förutsättningarna i trådstarten?Dussew skrev:
Dubbelmatade dosor och felkopplade uttag/brytare o.s.v. som kan strömsätta fel grejer förekommer dock allt för ofta och det är väl hur jag antar att mina kollegor och andra som fått sig en kyss av fröken Ström har burit sig åt... Hur skulle det annars ha gått till om det bara finns en regel, d.v.s. stäng av strömmen innan du pillar?
Den största risken är att en elektriker missar chansen att tjäna 2500 kr på fem minuter...useless skrev:
Då måste du missförstått, jag har aldrig fått i mig någon ström, total elchocksoskuld här alltså och det vill jag förbli.Farstatjej90 skrev:
Kanske är jag lite extrem, å andra sidan känner jag personligen till andra i branchen som varit med om elolyckor och tillbud och det har då alla gånger berott på att de och/eller deras kollegor då inte varit lika noggranna.
En gång var det t.ex. en annan kollega som slog på strömmen, en annan gång var det en kille som trodde att alla säkringar låg bakom jordfelsbrytaren och missade två oskyddade brytare i en normkapsling (och missade att mäta!).
Egentligen skulle jag kunna tänka mig att t.o.m. arbeta med spänning på men då vill jag verkligen veta vad jag sysslar med och ha utrett riskerna. Kan man bryta strömmen ordentligt så bör man enligt mig göra det, better safe then sorry liksom.
Lite som med med sparande på börsen fattar jag ju att jobbet kanske går marginellt snabbare om du är villig att ta en högre risk. Rätt rimligt att olika människor värderar den risken/fördelarna olika ju.
Förresten fick den ena av killarna strömgenomgång genom bägge händer och det har det värsta han varit med om men det lär ha gått bra, andra fick en ordentlig knäpp på fingret när han skulle få ut en trasig gammal hederlig glödlampa men då han stod på en stege kunde ju det också gått riktigt illa.
Man får ju vara lite kreativ vid riskbedömningar. Hur ser installationen ut som helhet? Mycket kan ses efter en enkel okulär besiktning. En stor risk skulle kunna vara att någon ovetande går och slår på strömmen medan jag jobbar. Helst ska man ju förhindra tillkoppling i den mån det är möjligt/rimligt, t.ex genom tejp men så klart helst genom lås!useless skrev:
En liten fråga även om man har skruvat ur säkringar hur svårt är det och mäta om det finns spänning som sagt" Better safe than sorry."Dussew skrev:
Man får ju vara lite kreativ vid riskbedömningar. Hur ser installationen ut som helhet? Mycket kan ses efter en enkel okulär besiktning. En stor risk skulle kunna vara att någon ovetande går och slår på strömmen medan jag jobbar. Helst ska man ju förhindra tillkoppling i den mån det är möjligt/rimligt, t.ex genom tejp men så klart helst genom lås!
Håller med. Jag skulle tro att de flesta elektrikerna hade förutsatt att röd är jord utan att blinka. Med undantag från en del "elektriker" här inne som mest arbetar bakom tangentbordet. 😋useless skrev:
Du kan ju skruva i säkringen till det du vill mäta när det är dags för det tänker jag. Och så mäter man ju först med säkringen på innan den skruvas ur.Wolvy skrev:
För att hitta grupperna har man ju (ibland 😉) gruppförteckningen som lite inspiration, sen kan man ju "pula ihop" lite lamp-donglar för att få en överblick över vägguttag och lamputtag
Förlåt för ytterliggare off-topic men jag måste tipsa om Megger som har en sökare som faktiskt fungerar. Jag har tidigare testat flera olika men ingen har hållit måttet.Dussew skrev:
Du kan ju skruva i säkringen till det du vill mäta när det är dags för det tänker jag. Och så mäter man ju först med säkringen på innan den skruvas ur.
För att hitta grupperna har man ju (ibland 😉) gruppförteckningen som lite inspiration, sen kan man ju "pula ihop" lite lamp-donglar för att få en överblick över vägguttag och lamputtag![]()
Titta på E-nr 4202895 och 4202897. Inte farligt dyrt heller.
Jag vill nog inte tillskriva mig varken första eller sista gruppen här. Jag kan sträcka mig till att jah har en "mycket stark aning" att röda kabeln bör ha varit ansluten till skyddsjord men jag tror generellt inte på att "förutsätta" någonting utan att blinka. Det är en farlig sluttning att börja dala utför.Müssli skrev:
Det är väl bara mina principer som jag kanske är lite anal om ibland men är det så himla fel om jag inte vill leka rysk roulette med säkringar/brytare då? ;P
Ser bara inte varför man inte skulle mäta även här? Då ser man ju om den där nästan 100 procentigt förmodade jorden faktiskt är hel/inkopplade på köpet.
Äh, älskar vad den här tråden har blivit och goda råd är aldrig off-topic!Müssli skrev:
Hur säkerställer gemene lekman att allt är rätt genom att mäta? Om man inte vet exakt hur man ska mäta och tolka mätresultatet är det bättre att följa respektive ledare okulärt och se vart och hur de är kopplade.Dussew skrev:
Sen kan man mäta för att verifiera det man sett.
Redigerat: