11 710 läst ·
61 svar
12k läst
61 svar
Hur kopplar jag ihop dessa gamla och nya elkablar?
Hej!
Jag har ett 60-tals hus som jag håller på att renovera och ska nu byta ut lampan på farstukvisten mot en ny modell.
Som ni kan se på bilderna så skiljer sig färgerna på kablarna åt på den nya lampan och på de som gick ut från väggen och in i den gamla lampan.
Röd förstår jag att det är jord och ska kopplas ihop med gul/grön kabel, men de andra två blir jag inte klok på efter en massa googlande.
Kan nån vänlig själ berätta hur jag tar reda på vilken kabel som går vart?
Jag har ett 60-tals hus som jag håller på att renovera och ska nu byta ut lampan på farstukvisten mot en ny modell.
Som ni kan se på bilderna så skiljer sig färgerna på kablarna åt på den nya lampan och på de som gick ut från väggen och in i den gamla lampan.
Röd förstår jag att det är jord och ska kopplas ihop med gul/grön kabel, men de andra två blir jag inte klok på efter en massa googlande.
Kanske ett lite jobbigt svar men det är det enda rätta här:O OMH skrev:Hej!
Om du inte vet, gör det inte!
Om du ändå tänker göra det, MÄT på ett säkert sätt(!) så du VET, stäng av ALL ström och koppla (om du nu tvunget måste) in den fast installerade armaturen på ett fackmannamässigt sätt. Sedan är det bara att hoppas på att kåken inte brinner upp. Brinner kåken upp så är det bara att hoppas på att försäkringsbolaget inte hittar ditt inlägg här
Vad är det som riskerar att brinna upp om man kopplar röd till jord och fas/nolla till de andra två terminalerna?Dussew skrev:
Kanske ett lite jobbigt svar men det är det enda rätta här:
Om du inte vet, gör det inte!
Om du ändå tänker göra det, MÄT på ett säkert sätt(!) så du VET, stäng av ALL ström och koppla (om du nu tvunget måste) in den fast installerade armaturen på ett fackmannamässigt sätt. Sedan är det bara att hoppas på att kåken inte brinner upp. Brinner kåken upp så är det bara att hoppas på att försäkringsbolaget inte hittar ditt inlägg här![]()
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Fast just i det här fallet så är det väl rätt glasklart hur elen hänger ihop.
Vi ser en äldre lampa som enl. uppgift i tråden har varit inkopplad. På den finns en röd tråd ansluten till metallen i lampan. Väldigt uppenbart skyddsjord.
Och två andra trådar med lite svårare att avgöra färg. men det spelar ingen roll för att göra en fungerande säker installation av den nya lampan. Så länge man har koll på vilken tråd som är skyddsjord.
Vi ser en äldre lampa som enl. uppgift i tråden har varit inkopplad. På den finns en röd tråd ansluten till metallen i lampan. Väldigt uppenbart skyddsjord.
Och två andra trådar med lite svårare att avgöra färg. men det spelar ingen roll för att göra en fungerande säker installation av den nya lampan. Så länge man har koll på vilken tråd som är skyddsjord.
Du kan inte lita på färgerna om du inte har mätt. Det är inte alltid det stämmer./elektriker.O OMH skrev:Hej!
Kan nån vänlig själ berätta hur jag tar reda på vilken kabel som går
Bästa svaret
Skaffa en multimeter. Billig från Biltema räcker långt. Använd den i diodmätning där den piper när man kortsluter proberna. Denna funktion kan du använda för att veta vilken av kablarna svart eller grönt som går till vad i lampsockeln. Lägg ena proben på gängan i lampsockeln och sätt den andra till svart eller grönt. Den kabel det piper när du mäter mot kopplar du till neutral. För säkerhets skull mät på stiftet längst ner i lamphållaren mot kablarna och se till att det är den andra som går till den. Koppla den till fas. All mätning görs utan att ström på den redan nedmonterade armaturen och är således säker att utföra.
Känner du dig det minsta osäker på detta så gör som lagen säger: anlita kvalificerad elektriker.
Känner du dig det minsta osäker på detta så gör som lagen säger: anlita kvalificerad elektriker.