11 710 läst ·
61 svar
12k läst
61 svar
Hur kopplar jag ihop dessa gamla och nya elkablar?
Det hjälper väl inte att mäta på den gamla armaturen?Carx skrev:
Skaffa en multimeter. Billig från Biltema räcker långt. Använd den i diodmätning där den piper när man kortsluter proberna. Denna funktion kan du använda för att veta vilken av kablarna svart eller grönt som går till vad i lampsockeln. Lägg ena proben på gängan i lampsockeln och sätt den andra till svart eller grönt. Den kabel det piper när du mäter mot kopplar du till neutral. För säkerhets skull mät på stiftet längst ner i lamphållaren mot kablarna och se till att det är den andra som går till den. Koppla den till fas. All mätning görs utan att ström på den redan nedmonterade armaturen och är således säker att utföra.
Känner du dig det minsta osäker på detta så gör som lagen säger: anlita kvalificerad elektriker.
Svart kabel har förr andvänds som Nolla och Vit som Fas. För att vara säker mät den svarta mot de andra kablarna för att få 240V. Den gröna kan vara tändtråden från strömbrytaren. Det bästa är att mäta eftersom man förr var flexibla med kabel färgerna.O OMH skrev:Hej!
Jag har ett 60-tals hus som jag håller på att renovera och ska nu byta ut lampan på farstukvisten mot en ny modell.
Som ni kan se på bilderna så skiljer sig färgerna på kablarna åt på den nya lampan och på de som gick ut från väggen och in i den gamla lampan.
Röd förstår jag att det är jord och ska kopplas ihop med gul/grön kabel, men de andra två blir jag inte klok på efter en massa googlande.
Kan nån vänlig själ berätta hur jag tar reda på vilken kabel som går vart?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Den röda är mycket riktigt skyddsjord den gröna är tändkabel från srömbrytaren "fas". svart är nollaO OMH skrev:Hej!
Jag har ett 60-tals hus som jag håller på att renovera och ska nu byta ut lampan på farstukvisten mot en ny modell.
Som ni kan se på bilderna så skiljer sig färgerna på kablarna åt på den nya lampan och på de som gick ut från väggen och in i den gamla lampan.
Röd förstår jag att det är jord och ska kopplas ihop med gul/grön kabel, men de andra två blir jag inte klok på efter en massa googlande.
Kan nån vänlig själ berätta hur jag tar reda på vilken kabel som går vart?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jag får skylla mig själv för att ge mig in här. Men herregud. Det är en lampa. Hur länge sen var det en ljuskälla som säljs på ICA brydde sig om var nolla och fas kommer in?
Koppla jorden rätt, singla en slant för att bestämma om grön eller svart ska vara nolla och var nöjd.
Bonus till alla "du måste mäta först", förklara gärna för en obildad person som jag som kopplat otaliga lampor med ljusa resultat och noll bränder i de hus och lägenheter jag kopplat i hur mätandet ska ske på lampan innan den kopplats mot någon form av el.
Koppla jorden rätt, singla en slant för att bestämma om grön eller svart ska vara nolla och var nöjd.
Bonus till alla "du måste mäta först", förklara gärna för en obildad person som jag som kopplat otaliga lampor med ljusa resultat och noll bränder i de hus och lägenheter jag kopplat i hur mätandet ska ske på lampan innan den kopplats mot någon form av el.
Det är inte alls solklart. Du vet ju inte vad det är för klåpare som kan ha varit där innan och kopplat. Jag är elektriker och har personligen stött på installationer där man har använt helt fel färger än vad reglerna säger. Man kan aldrig vara helt säker utan att mäta.useless skrev:
Har du över huvud taget tittat på bilderna?Lysmasken02 skrev:
Att någon som kallar sig lysmask är osäker på vilken som är skyddsjord stärker min övertygelse om att det är bättre att koppla själv...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur säkerställer man föresten vilken som är nolla respektive skyddsjord med en dyr spänningsprovare?
Bara för att du är så pass okunnig att du inte inser vad man bör göra för mätningar när man byter en armatur i en anläggning och framförallt i en äldre som denna får du en chans att fundera lite och komma igen.K KMNelhas skrev: