11 710 läst ·
61 svar
12k läst
61 svar
Hur kopplar jag ihop dessa gamla och nya elkablar?
Tänk om det fanns någon form av plattform eller torgliknande plats på nätet där man kunde utbyta erfarenheter och lära av varandra....GK100 skrev:
Vad ska jag mäta? Hur kan jag mäta mig till vad som är N och L i en armatur som inte är inkopplad?
Fast mer relevant, vad kan gå fel om jag blandar ihop L och N i en armatur? Ska du säga att stickproppen är okunnig som inte kan inse vad man bör göra för mätningar?
Edit: autocorrect.
Det är ju i princip där du befinner dig nu.K KMNelhas skrev:
Det är vad du skulle fundera lite på och återkomma. Dvs utgående från TS fråga och det byte denne vill göra och tex bilderna här.K KMNelhas skrev:
Du tappar helt det väsentliga i vad som så ofta varit uppe på forumet kring tex mätning, kontroll osv vid diverse elarbeten. Något som passar väl ini detta fallet och som dessutom finns i viss mån formaliserat.K KMNelhas skrev:
Så ta dig en runda till och samla tankarna det är bara nyttigt särskilt med din ingång i frågan här.
Du missade min poäng helt och hållet tydligen...GK100 skrev:
Kan du ge en liten spoiler till vad som händer när jag mäter kontinuitet och motstånd över en ljuskälla som inte är inkopplad? Jag ser inte mycket spänning i alla fall.GK100 skrev:
Ska jag se till forumet som helhet eller till frågan?GK100 skrev:
Nu orkar jag egentligen inte längre men ni elgubbar är lite roliga. Varför kan ni inte erkänna att det, väldigt förenklat, som i alla andra professioner finns ett spektra? En del av "elgrejen" är inte alls komplicerad och det är helt onödigt och irrelevant att veta vad som är N eller L när man kopplar en lampa. Sen finns det givetvis områden som är mer komplexa och kräver erfarenhet men försök inte påstå att min elvisp kommer bränna ner huset om jag inte sätter stickproppen åt rätt håll.
Nu lämnar jag.
Du ska bara se till vad TS visar och sen ge lämpliga fackmässiga råd kring hur nya ska kopplas in och hur det säkerställs att det blir i alla delar korrekt. Där kan din mätning komma till pass.K KMNelhas skrev:Du missade min poäng helt och hållet tydligen...
Kan du ge en liten spoiler till vad som händer när jag mäter kontinuitet och motstånd över en ljuskälla som inte är inkopplad? Jag ser inte mycket spänning i alla fall.
Ska jag se till forumet som helhet eller till frågan?
Nu orkar jag egentligen inte längre men ni elgubbar är lite roliga. Varför kan ni inte erkänna att det, väldigt förenklat, som i alla andra professioner finns ett spektra? En del av "elgrejen" är inte alls komplicerad och det är helt onödigt och irrelevant att veta vad som är N eller L när man kopplar en lampa. Sen finns det givetvis områden som är mer komplexa och kräver erfarenhet men försök inte påstå att min elvisp kommer bränna ner huset om jag inte sätter stickproppen åt rätt håll.
Nu lämnar jag.
Att du trasslat in dig och inte kommer loss är snarare något som borde få dig att som sagt fundera vidare.
Det är ett rimligt ANTAGANDE att röd är jord baserat på hur det ser ut på bilden, detta FÖRUTSÄTTER dock att lampan var korrekt inkopplad från början!useless skrev:
Det är oavsett alltid bra att ha som vana att mäta spänning/kontinuitet till jord innan och efter installationen (som självklart genomförs efter att strömmen bryts PÅ HUVUDBRYTAREN I HUVUDCENTRALEN!)
Brandrisken här är nog mest kopplad till eventuella dåliga anslutningar/skalning o.s.v.
Sant... Men det är bättre att skruva ut huvudsäkringarna istället för huvudbrytaren på en gammal centralDussew skrev:
Det är ett rimligt ANTAGANDE att röd är jord baserat på hur det ser ut på bilden, detta FÖRUTSÄTTER dock att lampan var korrekt inkopplad från början!
Det är oavsett alltid bra att ha som vana att mäta spänning/kontinuitet till jord innan och efter installationen (som självklart genomförs efter att strömmen bryts PÅ HUVUDBRYTAREN I HUVUDCENTRALEN!)
Brandrisken här är nog mest kopplad till eventuella dåliga anslutningar/skalning o.s.v.
Låt oss säga att du mäter och kommer fram till att röd är fas eller nolla, hur hade du använt den informationen? Hade du litat på mätningen och kopplat enligt den trots att du tagit ner en fungerande lampa där röd är kopplad till armaturens hölje?Lysmasken02 skrev:
Låter livsfarligt, stämmer inte mätningen med vad som verkar uppenbart här så är mätningen fel
Ja, har man tillgång till huvudsäkringarna så är det självklart att föredra om det är en gammal huvudbrytare som aldrig "motionerats"!Wolvy skrev:
Har hänt att jag skruvat ur ALLA säkringarna i centralen också när det inte gått att öppna skåpet till mätare/huvudsäkringar då jag misstänkt att huvudbrytaren inte använts på mycket länge
Det gäller bara att man tänker på eventuella normkapslingar/dvärgbrytare osv och självklart även att man inte bara antar att jordfelsbrytaren skyddar ALLT!
Det räcker väl att bryta med gruppsäkringen? Ska man ändå mäta så är första mätningen att det är spänning och andra att det blir spänningslöst när man skruvar ur säkringen.Dussew skrev:
Det är ett rimligt ANTAGANDE att röd är jord baserat på hur det ser ut på bilden, detta FÖRUTSÄTTER dock att lampan var korrekt inkopplad från början!
Det skulle jag bara våga mig på om jag fixat all elen själv. I teorin kan man ju göra så men tänk om hempularen varit i farten (eller någon annan pulare, sorry, pekar inte ut dig specifikt @hempularenuseless skrev:
Ponera till exempel att någon godtycklig pulare har pulat in en blå tandtråd från en annan grupp i samma dosa som du pular i.
Blå tändtråd i sig är inget konstigt om du har utanpåliggande kablar men varför i h**vete hade hen (troligen han om vi ska vara ärliga) kopplat den där kabelf*n till dosan som var sååå strömlös när du mätte sist och sedan vips råkade få in lite ström när pularens puliga unge pulade på den pulade strömbrytaren!??
Detta blir dina sista tankar innan du liksom vi alla en dag får stå till svars för dine hyss inför vår herre.
Du dör där du står när brytaren fäller sin oåterkalleliga dom... klick... Det är en vit renova. Utanpåliggande såklart, riktig trappkoppling också, ingen plejd här inte, fint skareva! Ingen himla WiFi-el i det här sekelskifteshuset...
Sörjd av många efter ett lyckligt liv som blev allt för kort somnar du nu in med vetskapen om att du minsann gjorde allt rätt och (troligen) han som pulade till... det där... vad det nu var för någonting... gjorde så himla fel. Ändå är det han som får se sin unge växa upp, så bra det nu går för ungen som nu måste leva med traumat av det som hänt.
Tråden handlar om en armatur ansluten med tre trådar varav en med säkerhet är skyddsjord.Dussew skrev:
Det skulle jag bara våga mig på om jag fixat all elen själv. I teorin kan man ju göra så men tänk om hempularen varit i farten (eller någon annan pulare, sorry, pekar inte ut dig specifikt @hempularen)
Ponera till exempel att någon godtycklig pulare har pulat in en blå tandtråd från en annan grupp i samma dosa som du pular i.
Blå tändtråd i sig är inget konstigt om du har utanpåliggande kablar men varför i h**vete hade hen (troligen han om vi ska vara ärliga) kopplat den där kabelf*n till dosan som var sååå strömlös när du mätte sist och sedan vips råkade få in lite ström när pularens puliga unge pulade på den pulade strömbrytaren!??
Detta blir dina sista tankar innan du liksom vi alla en dag får stå till svars för dine hyss inför vår herre.
Du dör där du står när brytaren fäller sin oåterkalleliga dom... klick... Det är en vit renova. Utanpåliggande såklart, riktig trappkoppling också, ingen plejd här inte, fint skareva! Ingen himla WiFi-el i det här sekelskifteshuset...
Sörjd av många efter ett lyckligt liv som blev allt för kort somnar du nu in med vetskapen om att du minsann gjorde allt rätt och (troligen) han som pulade till... det där... vad det nu var för någonting... gjorde så himla fel. Ändå är det han som får se sin unge växa upp, så bra det nu går för ungen som nu måste leva med traumat av det som hänt.
Visst, du kan aldrig veta om en kund har en kärnreaktor gömd i källaren så du har väl alltid blydräkten och geigermätaren på?
Hade jag misstänkt att kunden skulle kunna ha gömt en kärnreaktor i källaren och jag tvunget behövde jobba där nere så hade jag nog allt sett till att införskaffa en geigerräknare även kanske en blydräkt eller liknandeuseless skrev:
Dubbelmatade dosor och felkopplade uttag/brytare o.s.v. som kan strömsätta fel grejer förekommer dock allt för ofta och det är väl hur jag antar att mina kollegor och andra som fått sig en kyss av fröken Ström har burit sig åt... Hur skulle det annars ha gått till om det bara finns en regel, d.v.s. stäng av strömmen innan du pillar?
Om du får stötar när du jobbar kanske det är nån annan vi ska lyssna på.Dussew skrev:
Hade jag misstänkt att kunden skulle kunna ha gömt en kärnreaktor i källaren och jag tvunget behövde jobba där nere så hade jag nog allt sett till att införskaffa en geigerräknare även kanske en blydräkt eller liknandeDet är ju i och för sig inte så troligt och det är väl det som är själva poängen här.
Dubbelmatade dosor och felkopplade uttag/brytare o.s.v. som kan strömsätta fel grejer förekommer dock allt för ofta och det är väl hur jag antar att mina kollegor och andra som fått sig en kyss av fröken Ström har burit sig åt... Hur skulle det annars ha gått till om det bara finns en regel, d.v.s. stäng av strömmen innan du pillar?