Hej,

Jag har precis målat om hemma och tänkte passa på att byta de gamla vägguttagen och lampknapparna.

Jag har köpt en dimmer som ska ersätta lampknappen men blev osäker hur jag ska koppla den. Bifogat bilder.

Tänker jag rätt när dimmern varken behöver jord eller nolla. Utan jag lägger de båda faserna på L sen tändtråden till lampan på en av sinuskurvorna?

Vägguttagen i lägenheten är jordade. Hur ska jag göra med Nollorna och Jorden som idag sitter i strömbrytaren, koppla ihop dom på sidan av? Så sitter de ju kopplade idag fast i strömbrytaren tänker jag.

Tack!

• Närbild på baksidan av en dimmer med markeringar för var fas och tändtråd ska kopplas in. En hand håller i dimmern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på elektrisk koppling med flera färgade kablar anslutna till baksidan av en ljusdimmer i en elbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla jord och nollor med separata WAGO 221. Om inte L-klämman i dimmern rymmer dubbla fas så får man också där koppla ihop det med WAGO och en liten bit svart ledning.

Redigerat:
Tack
J Josth skrev:
Koppla jord och nollor med separata WAGO 221. Om inte L-klämman i dimmern rymmer dubbla fas så får man också där koppla ihop det med WAGO.
tack för svar! Precis så jag tänkte också. Men då funkar min skiss?

Jo precis, det ska funka.

• Gilla
Johansson35
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.