Hej!
När vårt hus byggdes installerades det en trådlös lösning på samtliga lampor. Det finns endast väggdragna lampknappar i badrum och till utebelysningen. Jag håller på och fasa ut denna uråldrade lösning (den är discontinued) och har successivt bytt till ikea trådfri istället.

Nu har min fru köpt en lampa med inbyggd ljuskälla, så jag behövde hitta en lösning för att kunna styra denna med en ikea trådfri knapp. Första tanken var plejd, men denna är inte zigbee certad så den funkar då inte med dirigera hubben. Hittade då en annan dimmer/kontrollenhet på kjell som skulle fungera med ikeas hubb.

I manualen kom det dock väldigt speciella kopplingsscheman. (se bifogat) Nåt jag aldrig sett förr. Jag är ju inte elektriker över huvudtaget, men trodde det skulle vara N/L IN och N/L OUT.

Jag testade då att köra, per chat gpt rekommendation:
Fast från tak -> Fas IN på dimmern
Nolla från tak -> Direkt till lampans nolla
Jord från tak -> Direkt in i jord på lampan.

Men en kompis menar på att man kanske borde köra
Nolla från tak -> "T split" till Noll IN på kontrollenhet därefter till lampans nolla.

Tankar på detta?
Står i manualen "Single live wire, no neutral wire required."

• Kopplingsschema för en dimmer/kontrollenhet med anslutningar för L och N, reset-knapp, min. set-knapp, och märkningar för 2- och 3-ledarkonfigurationer.
  • Kopplingsschema för ZigBee-dimmer visar anslutningar för AC-ström, med märkningar för jord, fas och nolla samt instruktioner för fabriksåterställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med din kompis. Pucken vill helst ha en nolla ansluten. Den ska funka utan, fast då vill den tydligen ha en bygel som bilden visar plus en bottenlast.

• Gilla
pwoblem
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller med din kompis. Pucken vill helst ha en nolla ansluten. Den ska funka utan, fast då vill den tydligen ha en bygel som bilden visar plus en bottenlast.