Hej!
När vårt hus byggdes installerades det en trådlös lösning på samtliga lampor. Det finns endast väggdragna lampknappar i badrum och till utebelysningen. Jag håller på och fasa ut denna uråldrade lösning (den är discontinued) och har successivt bytt till ikea trådfri istället.

Nu har min fru köpt en lampa med inbyggd ljuskälla, så jag behövde hitta en lösning för att kunna styra denna med en ikea trådfri knapp. Första tanken var plejd, men denna är inte zigbee certad så den funkar då inte med dirigera hubben. Hittade då en annan dimmer/kontrollenhet på kjell som skulle fungera med ikeas hubb.

I manualen kom det dock väldigt speciella kopplingsscheman. (se bifogat) Nåt jag aldrig sett förr. Jag är ju inte elektriker över huvudtaget, men trodde det skulle vara N/L IN och N/L OUT.

Jag testade då att köra, per chat gpt rekommendation:
Fast från tak -> Fas IN på dimmern
Nolla från tak -> Direkt till lampans nolla
Jord från tak -> Direkt in i jord på lampan.

Men en kompis menar på att man kanske borde köra
Nolla från tak -> "T split" till Noll IN på kontrollenhet därefter till lampans nolla.

Tankar på detta?
Står i manualen "Single live wire, no neutral wire required."

• Kopplingsschema för en dimmer/kontrollenhet med anslutningar för L och N, reset-knapp, min. set-knapp, och märkningar för 2- och 3-ledarkonfigurationer.
  • Kopplingsschema för ZigBee-dimmer visar anslutningar för AC-ström, med märkningar för jord, fas och nolla samt instruktioner för fabriksåterställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med din kompis. Pucken vill helst ha en nolla ansluten. Den ska funka utan, fast då vill den tydligen ha en bygel som bilden visar plus en bottenlast.

• Gilla
pwoblem
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller med din kompis. Pucken vill helst ha en nolla ansluten. Den ska funka utan, fast då vill den tydligen ha en bygel som bilden visar plus en bottenlast.
Vi förstod aldrig den där bygeln som går mellan L och N. Varför skulle man göra så?

Bottenlast = Bypass? Såg att kjell hade nåt extra motstånd, men har så svårt att förstå vad det behövs till.

Det kanske hör till storyn att lampan som min fru köpte är extremt dyr, så jag har än sålänge bara testkört detta med något jag hade liggande... 😅

Pucken i sig behöver strömförsörjas. Utan ansluten nolla tar den ström genom den anslutna lampan för sin egen förbrukning. Det är därför det kan behövas en bottenlast/bypass ifall lampan inte släpper igenom tillräckligt med ström. Det kan ju få lampan att lysa svagt också. Bygeln kan bara tillverkaren förklara, de flesta dimmers kräver inget sådant med jag ser det t.ex hos prylar från andra sidan Atlanten.

• Gilla
pwoblem
  • Laddar…
Allting funkade kanon idag med en 3x spotlight lampa från clas olsson, men när jag kopplade in den dyra taklampan som min fru köpt så funkar det att klicka av och på lampan, men när det kommer till att dimma så går den ner i ljusstyrka kanske 10% (och takdosan börjar brumma), och kommer man ner till 12% så börjar lampan blinka.

Jag köpte då en bypass modul, men detta hjälpte inte.

Lampan min fru köpt är 23W LED 220-240V
Styrdonet jag har klarar 20W (3W med bypass) - 200W 230V

Jag förstår ju inte riktigt sånt där, men vad beror det på att den inte går att dimma ordentligt?

Är taklampan dimbar då? Det ska stå "dimmable" på den, men en symbol för en dimmerratt.

Visserligen är det vanligt att dimringen fungerar dåligt, men inte så dåligt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är taklampan dimbar då? Det ska stå "dimmable" på den, men en symbol för en dimmerratt.

Visserligen är det vanligt att dimringen fungerar dåligt, men inte så dåligt.
Ja, frun betalade flera tusenlappar extra för att lampan skulle vara dimbar.Finns i instruktionsboken hur man kopplar till DALI, fast dimmer men också phase cut som jag valt.Men det är precis som du beskriver, lampan beter sig som en lampa som ej är dimbar! Jag är förtvivlad..

Det låter som du försöker att dimma en inbyggd dimmer.
Har du en länk till produkten eller en bild på drivdonet i armaturen?

Du kan vara nåt på tråden faktiskt. Drivdonet har ju DALI uttag som enligt chat gpt jag absolut inte skulle använda. Men nu börjar jag misstänka att jag kanske skulle koppla lite annorlunda (som på PUSH). Frågan är bara hur zigbee enheten kommer in i bilden.. Se bifogade bilder.
Edit: Jag har alltså kopplat enligt phase cut.

• Instruktionsbild för Foscari dimmer med fasavskärning och text om regleringssystem, på flera språk.
    Skapa konto
  • Instruktionsmanual från Foscarini med kopplingsschema för PUSH och DALI. Innehåller varningar och information på flera språk, samt märkning på panelen.
    Skapa konto
  • Drivdon med DALI-uttag och kablar monterade på en yta, med etikett och anslutningar synliga.
    Skapa konto
Det var ju en komplicera manick..
Vad jag kan få fram så stödjer "TCI 127492" enbart DALI eller en extern tryckknapp. En dimmer på primärsidan funkar då inte.

Scheman för ledningsdragning, visar två diagram: ett för DALI-anslutning och ett för extern tryckknappskontakt med LED-utgång.

E etompau skrev:
Det var ju en komplicera manick..
Vad jag kan få fram så stödjer "TCI 127492" enbart DALI eller en extern tryckknapp. En dimmer på primärsidan funkar då inte.

[bild]
Jag tänker isåfall... om mitt smarta styrdon då i sin tur ska "fejka" att vara en extern tryckknapp typ? Man kan ju även koppla den till tryckknapp.. Detta är ju en rejäl cirkus i huvudet för någon som inte kan el... 🙄

• Schema för inkoppling av smart styrdon med alternativ för två- och tre-ledarkoppling. Visar anslutningar med och utan neutralledare samt tryckknapp.
    Skapa konto
P pwoblem skrev:
Edit: Jag har alltså kopplat enligt phase cut.
Kan du göra det då? För det ser ut i manualen som att det är en annan variant av lampa.

Phase cut,
Anslutningsschema för en belysningsenhet med faskontroll.

Du har ju denna,
Ritning av elektrisk kopplingsplatta med markeringar för anslutningspunkter, exemplifierar en lampa med phase cut-variant enligt manual.

Nej, att få din dimmer att fungera som en tryckknapp tror jag absolut inte på.

Kolla efter Zigbee--DALI-prylar, får en del träffar på detta.

K Kane skrev:
Kan du göra det då? För det ser ut i manualen som att det är en annan variant av lampa.

Phase cut,
[bild]

Du har ju denna,
[bild]
Det är faktiskt inte enda illustrationen de missat att rita dit DALi kontakten (2an).. Det finns en likadan lampa som inte är dimbar också, men om den inte är dimbar så skulle man nog inte visa hur man kopplar in en phase cut dimmer i den? Tror bara de glömt rita dit dali kontakten.. Men snyggt fångat, jag tänkte inte på det faktiskt..

E etompau skrev:
Nej, att få din dimmer att fungera som en tryckknapp tror jag absolut inte på.

Kolla efter Zigbee--DALI-prylar, får en del träffar på detta.
Haha skit också.. Åkt genom hela stockholm igår för att hitta denna zigbee som lagervara hos en kjell...Och idag genom halva stockholm för att hitta bypassen som lagervara.. Vore ju tröttsamt att behöva köpa något annat nu efter 2 heldagar med felsökning.... 😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.